FrisseFrissén Skrivet oktober 7, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 7, 2010 Nu börjar jag längta ordentligt tills det börjar! Jag hade redan börjat skriva en bok,som jag tänkte skriva klart nu i november. Men jag har förstått att det kommer att bli ett rent helsike om man ska skriva vidare på en befintlig historia i det tempot, så därför har jag tänkt om. Så jag ska kasta det jag har skrivit, behålla några av karaktärerna och börja om från början. Jag lär nog också köpa mig ett löst tangentbord till min laptop, för mellanslagstangenten är väldigt seg. Man måste trycka väldigt hårt för att det ska bli något, och det kommer nog att bli väldigt många ihopskrivningar annars. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 7, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 7, 2010 Är det verkligen helt regelrätt att skriva vidare på en befintlig historia? Allting skall väl skrivas under just november månad...? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Do I have to start my novel from scratch on November 1? Can I use an outline? "Outlines and plot notes are very much encouraged, and can be started months ahead of the actual novel-writing adventure. Previously written prose, though, is punishable by death." FrisseFrissén ska ju kasta det befintliga, och slipper därmed dödsstraff. (Puh!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
FrisseFrissén Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Hoppsan! Tur att jag kom på det i tid. Men att planera lite grann innan är väl okej? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Japp, koncepterade min lilla historia för ett bra tag sedan, skall börja fila på karaktärer och handling under sista tiden nu ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet oktober 8, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Verkligen trevligt att se att så många har fattat intresse för denna händelse. Här trodde man att man var den enda i hela svenska cyberrymden som sysslade med dessa vansinnigheter när jag skapade tråden, men My visade sig snabbt vara mer veteran än jag, och i år äntrar ytterligare några tappra författare arenan. Jag önskar er alla lycka till. Jag har förresten bestämt mig för vilket håll min berättelse för i år ska gå. Utöver en Eroge-parodi ska det bli en kärlekshistoria, i nutidsmiljö! Mellan olika kön till och med. Eftersom jag själv har absolut noll erfarenhet av romans, och vanligtvis skriver fantasy, blir detta så långt ifrån mot expertområde man kan komma. Ska bli spännande att se hur mina instinkter handskas med en sådan handikapp. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 En liten fråga, lite så där på måfå, men hur gör ni när ni ska skriva repliker? Hur gör man för att personen som läser ska veta vem som säger vad utan att hela tiden lägga till "sa hon", "sa han" "frågade hon honom" osv? Jag brukar oftast hoppa över sånt och skriva i en tredje persons perspektiv, men med dom små "ledtrådarna" jag har inför min historia så hade jag tänkt att blanda lite mellan Tredje person och första person (inte på något galet sätt, tyvärr) så jag blir lite fundersam på just den delen ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet oktober 8, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Om det bara är två peroner i en konversation är det kanske bäst att lägga till "sa han/hon[namn]" eller dylikt de första dialogstyckena, men om det sedan blir uppenbart vem som pratar, på dialogupplägg eller talesätt, behöver man inte använda det så ofta, såvida man inte vill ändra tonen på en viss replik. Jämför... "Hej," sa Hikari glatt, "tänker du också skriva en bok i November?""Absolut!" svarade Najica. "Min bok kommer ha Zombier i sig." "Verkligen?" sa Hikari. "Min ska nog handla om utomjordingar." "Vilka utomjordingar då?" frågade Najica. "Marsianer, för de är coola," svarade Hikari. "Jaså? Jag föredrar dock mer realistiska rymdvarelser," sa Najica. "Fast jag går efter mer komik," förklarade Hikari. "På så sätt," svarade Najica fundersamt. "Nåja, lycka till i November." "Du med," sa Hikari." med... "Hej," hälsade Hikari glatt, "tänker du också skriva en bok i November?""Absolut!" svarade Najica. "Min bok kommer ha Zombier i sig." "Verkligen? Min ska nog handla om utomjordingar." "Vilka utomjordingar då?" "Marsianer, för de är coola," "Jaså? Jag föredrar dock mer realistiska rymdvarelser." "Fast jag går efter mer komik." "På så sätt," svarade Najica fundersamt. "Nåja, lycka till i November." "Du med." Olika stilar använder förstås olika knep; det viktigaste är att dialogen är flytande. Sedan lönar det sig att försöka variera sig och inte upprepa "sa [...]", utan ändra det som situationen passar (e.g. Utbrast, Frågade, Viskade, Skrattade, Hostade etc. etc.). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 men My visade sig snabbt vara mer veteran än jag Wut? Men du har väl deltagit fler gånger än vad jag har? Jag har varit med 2 gånger och ska alltså delta för 3:e året i rad. Jag har förresten bestämt mig för vilket håll min berättelse för i år ska gå. Utöver en Eroge-parodi ska det bli en kärlekshistoria, i nutidsmiljö! Mellan olika kön till och med. Eftersom jag själv har absolut noll erfarenhet av romans, och vanligtvis skriver fantasy, blir detta så långt ifrån mot expertområde man kan komma. Ska bli spännande att se hur mina instinkter handskas med en sådan handikapp. Nemas problemas, systrarna Brontë hade enligt legenden inte upplevt någon kärlek de heller, och titta på vilka ultraklassiker de skrev! Folk suckar fortfarande över Emily Brontës Svindlande höjder. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 8, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 8, 2010 Ja, förhoppningsvis behöver man inte mörda någon för att kunna skriva en thriller heller. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet oktober 9, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 9, 2010 Wut? Men du har väl deltagit fler gånger än vad jag har? Jag har varit med 2 gånger och ska alltså delta för 3:e året i rad. Hopps, borde kollat den detaljen innan jag skrev. Kom bara ihåg förra året hur du seglade i mål med (om jag minns rätt) närmare 80000 ord medan jag precis hade kommit ikapp min förlorade tid pga. svininfluensan. Så jag kanske är den större veteranen, men du är den snabbare skribenten. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet oktober 10, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 10, 2010 Ja, jag skriver ganska snabbt, men sen är ju frågan om det är bra eller ej. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet oktober 15, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 15, 2010 Nu när det börjar närma sig (okej, det är mer än två veckor kvar men i alla fall) så har jag börjat få små tvivel om vad min nano ska handla om. Dom tankarna jag har gått runt med är placerat i, om man ska gå efter deras uppdelning,"Literary Fiction". Men som sagt, har börjat gå runt och fundera på om man ska skriva något helt annat. argh. vad göra? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet oktober 15, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 15, 2010 Du har 2 veckor på dig att bestämma dig, så få inte panik. Själv känner jag många som byter berättelse under skrivandets gång. Ibland väljer man fel och känner man att det inte går så är det bara att byta och försöka skriva ifatt igen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet oktober 18, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 18, 2010 Jag börjar känna förra årets ångest här, planerade att börja fila på min historia någon månad i förväg, men det ser inte ljust ut nu när det snart är dags... <.< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 30, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 30, 2010 omfg på måndag börjar det! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet oktober 31, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet oktober 31, 2010 Jajjebox, imorgon gäller det, och idag ska jag iväg till ett Kick-Off-möte i stockholm, kl. 2 på Café Vetebullen, Hornsgatan 61. Om någon av er som tänker skriva i år bor i stockholmsområdet, dyk gärna upp. Och min roman, åtminstone i mitt huvud, har växt till något riktigt häftigt. Hoppas bara det översätts bra till textdokument. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet oktober 31, 2010 Anmäl Share Skrivet oktober 31, 2010 Själv kom jag för sent till kickoffen i gbg, men det ska nog bli lite skrivet efter midnatt idag trots allt. Jag har dock bytt spår: Min cyberpunk skjuts på framtiden så att jag får tid att utveckla idén innan jag börjar skriva på den. Istället blir det till att skriva fortsättningen på förra årets Nano. Jag har en massa roliga planer för var som ska ske i boken, så jag ser verkligen fram emot att skriva! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 Och där gick startskottet, känns helt fel att man gick emot det man intalat sig efter förra året... jag har knappt lyckats planera någonting alls! Grov outline så jag kan börja skriva idag, resten av uvecklingen får ske under tiden ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
FrisseFrissén Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 Sådärja, jag lyckades uppnå det antal ord jag har räknat ut att man ska skriva dagligen. Det var inte så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Jag ändrade mig dock om handlingen i sista sekunden och började skriva om något helt annat. Det ska bli kul att se vart handlingen för mig ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 1800 ord. Det kändes mycket som inledningen jag måste tvinga mig att skriva innan de roliga grejerna kan börja, men till slut kunde jag komma in i det lite mer. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet november 1, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 1860 ord! Och min historia har redan tagit en oväntad svängning. Men vad väntar jag mig, när jag tänker ut på fläcken hur huvudpersonen reagerar på att bli väckt av ett "Onii-chan!", och när han upptäcker att hans mamma förvandlats till en storbystad pingla. Roligt är det i alla fall att beskriva folks hår. Ett utdrag kommer läggas upp på min NaNo-profil inom kort. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 Jag har inte ens börjat skriva, men jag har gått och fixat mig en titel (på egen hand!) och en någorlunda plot... nu ska jag bara komma på namn till 2 karaktärer *nervöst skratt* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 1, 2010 Anmäl Share Skrivet november 1, 2010 2354 ord blev det i det inledande kapitlet, den första dagen i tävlingen och den första dagen i berättelsen. Undrar vad som kommer att hända imorgon! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet november 2, 2010 Anmäl Share Skrivet november 2, 2010 Blev en 2095 ord om man bortser ifrån titeln och "prolog", inte helt illa ändå. Är det bara för mig som den där "nano stats" känns trasig? (ja, jag stör mig på såna små detaljer >.<) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg