Saya Skrivet oktober 3, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2007 Topic. Har stött på detta i både låttexter, undertexter och annat håll. För mig som ändå inte kan läsa orden ser det enbart slumpmässigt ut. En variant är ju Yoshitoshi ABe, men det lär inte ha med saken att göra. Edit - OK, Wikipedia förklarade ABe för mig... åter till ursprungsfrågan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet oktober 3, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2007 Min gissning är att man genom att hålla in shift när man skriver på japanska skriva med latinska bokstäver. Samtidigt som man gör det verkar shift även behålla sin standardfunktion. Det går att skriva med gemener, men då måste man först aktivera caps lock, vilket kanske inte är något man "orkar" göra för ett ord osv. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 3, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2007 Jag förstår inte exakt vad som efterfrågas, men i translittererade ("romaniserade") texter kan man skriva ord som stod i katakana med versaler. Oftast är det väl utländska låneord, onomatopoeia och sånt, men man kan skriva heljapanska ord i katakana för emfas. Eller gäller frågan slumpmässigt versalromaniserade japanska ord i texter som i övrigt är helt i japansk skrift? För det hade varit jätteknasigt. :P (Disclaimer: Jag kan inte japanska.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet oktober 3, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2007 Vanligt som sagt att japaner väljer att skriva i versaler när de har romaniserat katakana. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet oktober 3, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2007 I låttexter verkar det oftast vara katakana, men ibland också bara för att någon ville lägga lite extra tyngd på det - inte alltid lätt att veta om det är artisten eller personen som la texten på nätet det hanldar om. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg