Hoppa till innehåll
Anime.se

Lone Wolf

SFish
 Share

Rekommenderade inlägg

Vilken är författare till "Ensamma Vargen"?

Låter ju ganska interesant, om det är nån gammal 40, 50 eller 60-tals fantasy-värld tror jag att jag kanske läst nån kortare historia. Sen kanske man inte ska säga aldrig, Conan är ju inte direkt världens största fantasy-hit heller. Om jag inte visst om att AoC görs skulle jag tro att WoT hade några tusen gånger störra chans att bli mmorpg över Conan.

Ang. vilken värld man helst skulle vilja se som MMORPG, så vetitusan, jag börjar bli alergiskt mot "generisk high fantasy", både som böcker och spel. Endera blanda ihop gammla folksagor och sägner till en härlig soppa, 1000 och en Natt blandat med bröderna Grim typ, lite som Sandman, Books of Magic eller Fable (serietidningen, inte spelet), eller så kanske skulle Zelanzys Amber-värld vara ganska interessant.

Men helst skulle jag nog se sci-fi som Frank Herbert's Dune eller cyberpunk typ Gibsons Sprawl-trilogy.

Hade annars gärna velat vandra omkring i Donaldson's Landet, från Thomas Covenant-trilogierna, besöka Kevinsvakt, Helgasten, osv, men... jag tror inget spel kan göra bokserien rättvisa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lone Wolf är inte direkt från 60-talet, utan snarare en typiskt 80-talsprodukt. Det är en sån där spelboksserie, du vet, "Om du väljer att gå in i huset, se §234. Om du istället vill undersöka stallet, se §128". Sådana där spelböcker levde en intensiv men kort period.

Det var min "egna" lilla skatt när jag var… ja, hur gammal var jag? Typ drygt tio bast eller så? Och just Ensamma Vargen var rätt fett bra uttänkt värld, som växte på en och höll ända upp i vuxen ålder. Det fanns gammal historia, fantasifulla länder, och det var ju en bok_serie_ också, inte bara en bok i taget. Världskartan växte sakta men säkert, det var jättespännande när man i bok fyra skulle söderut till Ruanon, som man läst så mycket om, etc etc etc. Man började som en nobody och i slutet på bok 12 var man väl typ en halvgud…

Hur som helst, just på grund av den där (förvisso begränsade) interaktiviteten gjorde att man kände sig mycket en del av världen, och det var mycket heroisk att hämta Sommersvärdet i Hammerlund och till slut besegra de odöda styrkorna som intagit Holmgård.

Det släpptes också en "Companion" till världen Magnamund, med ett Giak (läs orc)-lexikon, bilder, småspel, och hela världskartan, berättelser, allas vapensköldar och liknande. Riktigt fräsigt.

Och jag är inte den enda som tog med mig det här i vuxen ålder; det finns en hel kult med folk som velat se spelböckerna igen. De första arton finns html-iserade (med Devers tillstånd!) på www.projectaon.org

Kolla även http://en.wikipedia.org/wiki/Lone_Wolf_%28gamebooks%29

Kan hända att det är en ganska torr fantasyvärld om man börjar med den idag, men för en kille på tolv var det så fett som det kunde bli!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 weeks later...

Jag älskar Lone Wolf och har flera av böckerna både på engelska och i svensk översättning. Jag gillar verkligen soloäventyr och när jag var yngre så spelade jag just Ensamma Vargen väldigt flitigt.

Vem kommer inte även ihåg serier som t.ex. Falken och Tigerns Väg på svenska? Snacka om nostalgi.

Har kvar mina böcker och blir riktigt sugen på att ta fram dom igen och spela lite. Har testat via nätet och länken som Simon länkar till men jag tycker inte det är samma sak som att få bläddra i en bok under tiden man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom tråden ändå inte handlar om WoW för närvarande (plus att det knappast är idé att starta en ny om detta lilla ämne)…

Projectaon avslöjade att Ensamma Vargen-böckerna nytrycks nu. Dock är de helt omskrivna, så sucraM, håll på dina böcker! De är värda sjukt mycket. I alla fall de engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att jag inte läste Lone Wolf, är skapligt säker på att den där 60-tals historien var gjord av en svensk författare, dessutom 20 år förttidigt. Får nog ta och gräva lite efter namnet på det där för jag gillade verkligen stilen på den. Jaja, iallafall, det låter ju lite små-interesant med Lone Wolf, fast jag antar att risken är stor att det är mer nostalgi av att sitta och bläddra som är den stora behållningen, men man kan ju testa länken när man får lite tid över. Får se om det är nått senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom tråden ändå inte handlar om WoW för närvarande (plus att det knappast är idé att starta en ny om detta lilla ämne)…

Projectaon avslöjade att Ensamma Vargen-böckerna nytrycks nu. Dock är de helt omskrivna, så sucraM, håll på dina böcker! De är värda sjukt mycket. I alla fall de engelska.

På vilket sätt är dom omskrivna?

Har du någon uppfattning om vad dessa spelböcker kan vara värda? Både dom engelska och mina svenska är i riktigt fint skick. Speciellt dom engelska som nästan ser oanvända ut sånär på att man ser att någon har bläddrat i dom.

Provade du som jag på flera andra serier av soloäventyr när du som mig var yngre? Några favoriter i så fall? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WTF? Jag tänkte bryta ämnet vid min post, men jag måste klickat fel och det blev vid SFishs post istället. SFish och Timotei, markera de bitarna som hör till WoW-tråden och posta där igen. Om ni vill.

På vilket sätt är dom omskrivna?

Står en beskrivning på projectaon.org. I en recension menade det att boken var mycket längre (550 paragrafer) och att man dessutom spelade en aktiv roll när Mörkerherrarna anfaller Kai-klostret. Lite synd, jag gillade att man var en nobody som bara "råkade" överleva.

Har du någon uppfattning om vad dessa spelböcker kan vara värda? Både dom engelska och mina svenska är i riktigt fint skick. Speciellt dom engelska som nästan ser oanvända ut sånär på att man ser att någon har bläddrat i dom.

De svenska är nog inte värda mycket, men släng dem inte!

Någon gång för ett par år sen när jag tyckte "äh, nu jäklar vill jag ha alla Lone Wolf, de kan väl inte kosta så mycket", och sökte på eBay så satte jag kaffet i halsen när jag såg att vissa "mint"-versioner av "original, unabridged" (vissa amerikanska versioner är förkortade) kunde kosta uppåt 40, 50 dollar. Per bok. Dessutom kunde man inte hitta alla, så jag gav upp. Ville inte satsa så mycket pengar om jag inte kunde få allt komplett.

De nya böckerna kostar 10$ styck, de inbundna kostar 20$. Man kan också köpa en prenumeration på alla böcker för 600$ (The Magnamund Megadeal) från Mongoose Publishing.

Provade du som jag på flera andra serier av soloäventyr när du som mig var yngre? Några favoriter i så fall? ;)

Inte så många. Jag minns en del klassiska, som var en bok i taget. Minns inte vad de hette men de kunde ha olika slut. Några böcker hade ett kul system med att man ibland skulle notera en kodbokstav på sitt rollformulär, men man visste inte om det var bra eller dåligt förrän man kom fram till "facit" på slutet. Sen testade jag några som jag undrar om de inte var svenska. Hade inget stridssystem eller så utan bara olika slut.

Min kompis spelade en hel del Silverstjärna också, men de testade jag aldrig. Skulle vilja ha dem idag, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Står en beskrivning på projectaon.org. I en recension menade det att boken var mycket längre (550 paragrafer) och att man dessutom spelade en aktiv roll när Mörkerherrarna anfaller Kai-klostret. Lite synd, jag gillade att man var en nobody som bara "råkade" överleva.

Iofs har jag ju inte testat någon av dom "förlängda" versionerna men tror nog att jag kommer uppfatta det på samma sätt som du gör.

De svenska är nog inte värda mycket, men släng dem inte!

Någon gång för ett par år sen när jag tyckte "äh, nu jäklar vill jag ha alla Lone Wolf, de kan väl inte kosta så mycket", och sökte på eBay så satte jag kaffet i halsen när jag såg att vissa "mint"-versioner av "original, unabridged" (vissa amerikanska versioner är förkortade) kunde kosta uppåt 40, 50 dollar. Per bok. Dessutom kunde man inte hitta alla, så jag gav upp. Ville inte satsa så mycket pengar om jag inte kunde få allt komplett.

De nya böckerna kostar 10$ styck, de inbundna kostar 20$. Man kan också köpa en prenumeration på alla böcker för 600$ (The Magnamund Megadeal) från Mongoose Publishing.

Jag slänger aldrig något som jag har fäst mig vid. Har även svårt för att sälja någonting jag gillar. Det är därför jag sitter med uppemot 10 äldre spelkonsoler för att jag har inte hjärta nog att göra mig av med basenheter och spel som jag haft så mycket glädje med. ;)

Tack för informationen kring dom amerikanska utgåvorna. Hade inte en aning om att dom var så eftertraktade och värdefulla. Har dom fortfarande förvarade på ett bra och skonsamt sätt så jag är extra glad över att dom är i så fint skick.

Inte så många. Jag minns en del klassiska, som var en bok i taget. Minns inte vad de hette men de kunde ha olika slut. Några böcker hade ett kul system med att man ibland skulle notera en kodbokstav på sitt rollformulär, men man visste inte om det var bra eller dåligt förrän man kom fram till "facit" på slutet. Sen testade jag några som jag undrar om de inte var svenska. Hade inget stridssystem eller så utan bara olika slut.

Jag har för mig att jag har spelat något liknande men minnet kanske bedrar mig. Om du kommer på några/någon titel så posta det då.

Min kompis spelade en hel del Silverstjärna också, men de testade jag aldrig. Skulle vilja ha dem idag, dock.

Enligt wikipeida så tillhör tydligen Silverstjärna, Ensamma Vargens värld. Har dock inte hört talas om den spelserien men skulle vilja veta mera. Vet du möjligtvis vad spelserien heter i original?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

WTF? Jag tänkte bryta ämnet vid min post, men jag måste klickat fel och det blev vid SFishs post istället. SFish och Timotei, markera de bitarna som hör till WoW-tråden och posta där igen. Om ni vill.
Känns ju onödigt när inget i inläggen egentligen handlade om WoW ;)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag slänger aldrig något som jag har fäst mig vid. Har även svårt för att sälja någonting jag gillar. Det är därför jag sitter med uppemot 10 äldre spelkonsoler för att jag har inte hjärta nog att göra mig av med basenheter och spel som jag haft så mycket glädje med. :)

Samma mentalitet som jag, då… Men jag har i alla fall vuxit till att inse att jag faktiskt kan slänga det som jag "egentligen" inte gillade. Förut sparade jag på det också… ;);

Mina gamla spelkonsoller drar jag iofs fram igen då och då och har kul med :)

Enligt wikipeida så tillhör tydligen Silverstjärna, Ensamma Vargens värld. Har dock inte hört talas om den spelserien men skulle vilja veta mera. Vet du möjligtvis vad spelserien heter i original?

Grey Star. Och ja, det är exakt samma spelvärd. Joe Dever har skrivit böckerna också. Silverstjärna börjar i södra Magnamund, på en liten ö. Enligt min kompis som spelat böckerna så är man jättevek när man börjar (mycket svagare än Tysta Vargen är) men man blir snabbt überstark och nästan lika halvgudaaktig som Tysta Vargen är i bok 12.

Själv har jag bara spelat de svenska Ensamma Vargen, alltså upp till bok 12, och aldrig sett böckerna efter det. Men om jag förstått rätt så är bok 13 till 18 (eller nåt i den stilen) "Grand Master Kai", alltså när Tysta Vargen är stormästare, och böckerna därefter handlar om en ny huvudperson. Mörkerherrarna är ju späck, så uppenbarligen tar Naar (eller vad onda guden nu hette) till mer subtila trick för att få ondskan att spira.

Har spelat böckerna så många gånger att jag aldrig kan räkna dem, men de sista har jag bara spelat några enstaka gånger. Och grejen är att vill man spela dem måste man ju spela igenom alla på en gång. Visst, det går fort, man kan snabbspola igenom de sju första, men då är man så led på spelböckerna att man inte orkar med resten… :sleep:;

I "Boken om Magnamund" fanns det ett 80 paragrafers soloäventyr (fullt med buggar iofs) där man spelade Banedon som skulle springa och varna Kaimunkarna att Mörkerherrarna anföll. Man får uppleva precis samma scen som i bok 1 (men för att hitta Banedon måste man ha Sjätte sinne i första paragrafen och sen gå norrut - åt helt fel håll! Oj, vad jag är nördig.)

Jag minns hur jag slet för att komma förbi Helgasten i bok 2. DET var analt. JÄVLIGT analt.

Känns ju onödigt när inget i inläggen egentligen handlade om WoW :P

Sant, men en del berörde ju "Vilka grejer skulle du vilja ha som MMO?" som diskussionen löpt ut i… Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma mentalitet som jag, då… Men jag har i alla fall vuxit till att inse att jag faktiskt kan slänga det som jag "egentligen" inte gillade. Förut sparade jag på det också… :sleep:;

Mina gamla spelkonsoller drar jag iofs fram igen då och då och har kul med :)

:D

Jag är fortfarande kvar i förnekelsestadiet där min sambo försöker påpeka att jag kanske inte behöver spara alla spel, speciellt inte dom som jag beklagar mig över och aldrig spelar.

Givetvis hoppas jag i framtiden bli lika stark som dig och komma till självinsikt men tills dess sparar jag allt, bra som dåligt. ;) ;)

Jag har inte plats att ha alla konsoler framme så jag förvarar dom på annat sätt och tar fram enheterna ibland när jag blir sugen på att spela. Nuförtiden blir det faktiskt en hel del retro då jag tycker det tilltalar mig mera än nya spel och nya konsoler. Det finns en viss charm med äldre spel och på många sätt har dom större omspelsvärde än vad nya spel har.

Senaste nu i helgen hade jag och ett gäng vänner en riktig nostalgihelg då jag tog fram min C64 och spelade spel som t.ex. Barbarian, Friday the 13th, Freak Factory, Gremlins 2: The New Batch plus det på den tiden det idiotsvåra Shinobi.

Grey Star. Och ja, det är exakt samma spelvärd. Joe Dever har skrivit böckerna också. Silverstjärna börjar i södra Magnamund, på en liten ö. Enligt min kompis som spelat böckerna så är man jättevek när man börjar (mycket svagare än Tysta Vargen är) men man blir snabbt überstark och nästan lika halvgudaaktig som Tysta Vargen är i bok 12.

Själv har jag bara spelat de svenska Ensamma Vargen, alltså upp till bok 12, och aldrig sett böckerna efter det. Men om jag förstått rätt så är bok 13 till 18 (eller nåt i den stilen) "Grand Master Kai", alltså när Tysta Vargen är stormästare, och böckerna därefter handlar om en ny huvudperson. Mörkerherrarna är ju späck, så uppenbarligen tar Naar (eller vad onda guden nu hette) till mer subtila trick för att få ondskan att spira.

Låter riktigt intressant. Måste se om det går att få tag på den spelserien.

Bok 13-20 ingår mycket riktigt i Grand Master-serien. Ser även vid efterforskning att det finns en till serie där bok 21-28 utgör New Order series och som jag faktiskt aldrig hört talas om. Dom böckerna måste vara rätt "nya" och kommit ett tag efter dom tidigare. Annars borde jag hört talas om dom under den tiden jag var som mest aktiv.

Och ja, den onda guden heter Naar.

Har spelat böckerna så många gånger att jag aldrig kan räkna dem, men de sista har jag bara spelat några enstaka gånger. Och grejen är att vill man spela dem måste man ju spela igenom alla på en gång. Visst, det går fort, man kan snabbspola igenom de sju första, men då är man så led på spelböckerna att man inte orkar med resten… :sleep:;

Så blev det tyvärr för mig när jag senast skulle spela från början, jag kommer inte ihåg vid vilken bok jag tröttnade men jag tröttnade tyvärr långt innan jag egentligen ville.

I "Boken om Magnamund" fanns det ett 80 paragrafers soloäventyr (fullt med buggar iofs) där man spelade Banedon som skulle springa och varna Kaimunkarna att Mörkerherrarna anföll. Man får uppleva precis samma scen som i bok 1 (men för att hitta Banedon måste man ha Sjätte sinne i första paragrafen och sen gå norrut - åt helt fel håll! Oj, vad jag är nördig.)

Jag minns hur jag slet för att komma förbi Helgasten i bok 2. DET var analt. JÄVLIGT analt.

En bok som jag tyvärr aldrig ägt. Har försökt få tag på den men den verkar vara rätt svår att hitta i svensk översättning så jag får kanske titta efter den internationellt.

Har du läst någon av novellerna eller kanske rent av lirat det där spelet som kom någon gång under 1980- talet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Givetvis hoppas jag i framtiden bli lika stark som dig och komma till självinsikt men tills dess sparar jag allt, bra som dåligt. ;) ;)

Det där sa jag bara för att jag var så stolt över att jag lyckats lägga ner ett par böcker som jag ALDRIG läst och ALDRIG vill läsa, ner i en kartong…

Nej, men det har hänt att jag faktiskt gjort mig av med spel som jag känner att "nääääää, det här är inte min grej, gillar det inte". Tyvärr sparar jag på alla spel som jag i det närmaste vet till 100% att jag aldrig kommer spela igen. Men visst, ibland hamnar dem i maskinen bara för att kolla på öppningssekvensen.

Jag har inte plats att ha alla konsoler framme så jag förvarar dom på annat sätt och tar fram enheterna ibland när jag blir sugen på att spela.

Konsoller framme? Det finns inte på kartan. Som du har jag lite för många, och framförallt för många kontroller (närmare 30 stycken senast jag räknade) De ligger i ett skåp, men jag ser till att de ligger snyggt och är lätta att ta fram. Inte synas, men tillgängliga!

Och retrospel är det som gäller. Vad gäller nya konsoller handlar det mest om att hitta spel som påminner om gamla spel men som bara råkar vara gjorda idag. Ico, som jag spelade för första gången för någon månad sedan, kändes som ett gammalt hederligt spel till sin stämning, trots att det var "nytt" (2001). Och den spirituella uppföljaren Shadow of the Colossus var helt överimponerande bra. Jag kan inte påstå att det kändes gammalt, för det gjorde det inte, men det gjorde konststycket att kännas lika spännande nu som de gamla spelen kändes spännande då.

Annars känns hemmagjort-utbudet till PC som så jäkla bra idag (om man letar i Japan) att man inte behöver någon konsoll… Det skulle vara om den där galna Fumito Ueda gör något nytt, förstås.

Senaste nu i helgen hade jag och ett gäng vänner en riktig nostalgihelg då jag tog fram min C64 och spelade spel som t.ex. Barbarian, Friday the 13th, Freak Factory, Gremlins 2: The New Batch plus det på den tiden det idiotsvåra Shinobi.

Jag har klarat Delta! (<--- skryt)

Så blev det tyvärr för mig när jag senast skulle spela från början, jag kommer inte ihåg vid vilken bok jag tröttnade men jag tröttnade tyvärr långt innan jag egentligen ville.

Bok 1-7 kan jag i det närmaste helt utantill. Fortfarande, efter femton år. Så mycket spelade jag dem.

En bok som jag tyvärr aldrig ägt. Har försökt få tag på den men den verkar vara rätt svår att hitta i svensk översättning så jag får kanske titta efter den internationellt.

Tja, du kan ju faktiskt köra dem på nätet, då, via projectaon.org. Det är inte samma sak som att bläddra i en bok, men det kan vara nog så mysigt. Ladda ned html-filen, om du har en flaptop, sätt dig i en mysig fåtölj med en kopp te/kaffe/glas med whisky, ett skrivunderlägg, T10 och ett rollformulär och nog fasen kan man få stämning.

Komplettera med att låten från C64-spelet Storm Warrior går nonstop i bakgrunden :)

Har du läst någon av novellerna eller kanske rent av lirat det där spelet som kom någon gång under 1980- talet?

Har något diffust minne av att jag lirade ett uselt C64-spel i plattformsstil och dissade det efter 2 minuter. På den gamla goda tiden när jag hade tålamod…

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där sa jag bara för att jag var så stolt över att jag lyckats lägga ner ett par böcker som jag ALDRIG läst och ALDRIG vill läsa, ner i en kartong…

Nej, men det har hänt att jag faktiskt gjort mig av med spel som jag känner att "nääääää, det här är inte min grej, gillar det inte". Tyvärr sparar jag på alla spel som jag i det närmaste vet till 100% att jag aldrig kommer spela igen. Men visst, ibland hamnar dem i maskinen bara för att kolla på öppningssekvensen.

:D

Vi verkar båda ha en lång väg att vandra men att lägga ner ett par böcker i en låda är alltid en bra start.

Har du något bra exempel på spel du sparat och troligtvis aldrig kommer spela men som du gärna sätter igång bara för att få se introt eller liknande? Blev lite nyfiken på vad det kan vara för typ av spel... :)

Konsoller framme? Det finns inte på kartan. Som du har jag lite för många, och framförallt för många kontroller (närmare 30 stycken senast jag räknade) De ligger i ett skåp, men jag ser till att de ligger snyggt och är lätta att ta fram. Inte synas, men tillgängliga!

Låter precis som jag har det.

Vad har du för trevliga konsoler i din samling?

Någon favorit? Både när det gäller utbud men även när det kommer till design och liknande.

Och retrospel är det som gäller. Vad gäller nya konsoller handlar det mest om att hitta spel som påminner om gamla spel men som bara råkar vara gjorda idag. Ico, som jag spelade för första gången för någon månad sedan, kändes som ett gammalt hederligt spel till sin stämning, trots att det var "nytt" (2001). Och den spirituella uppföljaren Shadow of the Colossus var helt överimponerande bra. Jag kan inte påstå att det kändes gammalt, för det gjorde det inte, men det gjorde konststycket att kännas lika spännande nu som de gamla spelen kändes spännande då.

Annars känns hemmagjort-utbudet till PC som så jäkla bra idag (om man letar i Japan) att man inte behöver någon konsoll… Det skulle vara om den där galna Fumito Ueda gör något nytt, förstås.

ICO har jag spelat och det gillar jag mycket, när jag började spela i början tyckte jag det var som att delta i en interaktiv saga där man själv spelade en av rollerna och till viss mån stämmer ju det då jag styr val och handlingar i spelet. Just det där med att man kan få till ett spel av en saga känns rätt unikt i dagens spelvärld.

Shadow of the Colossus har jag inte köpt en men det står på den stora "att köpa" listan då jag är oerhört nyfiken på spelet. Hade tänkt mig att leta upp det i begagnatbackarna runt om i stan när jag har en liten extra slant över. Har man tur kanske man kan hitta spelet till ett acceptebelt pris.

Vet du om Fumito har någonting nytt och liknande under planering?

Jag har klarat Delta! (<--- skryt)

;)

Impressive. Most Impressive.

Spel från en svunnen tid. Vad är det närmsta nya liknande spel man kommer tro?

Bok 1-7 kan jag i det närmaste helt utantill. Fortfarande, efter femton år. Så mycket spelade jag dem.

Jag har inte lika bra minne som dig men jag kommer ihåg en hel del och framförallt kommer jag ihåg hur soloäventyr påverkade mig och gjorde att jag mer eller mindre förflyttades in i äventyrens handling och tappade kontroll över tid och rum. En underbar känsla som man dessutom hade tid att uppleva mer på den tiden än vad man har i dag.

Jag vet inte om det görs så mycket nya soloäventyr i dagens läge men jag skulle vilja hitta ett sådant eller kanske ett brädspel som kan återskapa den känslan man fick av att förlora sig i Ensamma Vargens värld.

Tja, du kan ju faktiskt köra dem på nätet, då, via projectaon.org. Det är inte samma sak som att bläddra i en bok, men det kan vara nog så mysigt. Ladda ned html-filen, om du har en flaptop, sätt dig i en mysig fåtölj med en kopp te/kaffe/glas med whisky, ett skrivunderlägg, T10 och ett rollformulär och nog fasen kan man få stämning.

Komplettera med att låten från C64-spelet Storm Warrior går nonstop i bakgrunden :)

I väntan på att hitta den på nätet och köpa den kan jag alltid prova på att kolla in den via projectaon.org.

Har något diffust minne av att jag lirade ett uselt C64-spel i plattformsstil och dissade det efter 2 minuter. På den gamla goda tiden när jag hade tålamod…

Lone Wolf: The Mirror of Death var namnet och jag har bara sett när en vän till mig lirade det då det begav sig. Fick uppfattningen av att man inte kan ta ett sådant framgångsrikt och bra koncept som Ensamma Vargen från ett soloäventyr i bokform till ett dataspel och min vän höll med mig då han tröttnade ganska snabbt. Känns som ett spel man kan skippa med gott samvete.

Hänger även på:

http://www.zmanga.se/forum/ - animéforat för alla gamla rävar

http://stgfan.shootmeup.be - forat för icke-mainstream-spel

Assistera animé-TP-projektet: http://tp.sceleris.net/

Lade märke till länken http://stgfan.shootmeup.be först nu, tog mig en titt och det verkar vara en riktigt bra samlingsplats för mig som är ett fan av denna genre. Får nog se till att regga mig framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här har nästan blivit som en samtalstråd, men men…

Har du något bra exempel på spel du sparat och troligtvis aldrig kommer spela men som du gärna sätter igång bara för att få se introt eller liknande? Blev lite nyfiken på vad det kan vara för typ av spel... :)

Alla långa rollspel, till exempel. Att jag spelar FFII igen känns mycket otroligt, ändå har jag tre (1) utgåvor av det: Famicom, Wonder Swan och Playstation…

Sakura Taisen… kanske kommer spela dem igen, men det känns också som i en svunnen framtid där man har för mycket tid över… Pusselspel som det där bisarra Nanatsu kaze no shima monogatari till exempel.

Vad har du för trevliga konsoler i din samling?

Någon favorit? Både när det gäller utbud men även när det kommer till design och liknande.

Saknar mycket tidiga och de senaste konsollerna. Ganska typisk standarduppsättning tror jag: Famicom, Super Famicom, N64, Saturn, Dreamcast, Playstation, PS2. Svårt med en favorit, det skulle vara Super Famicom och Saturn eftersom det är de jag har haft roligast med genom tiderna, men av dem två är det ju Saturn som är mest aktuell fortfarande (när det kommer kompisar och man ska sätta sig ner med Guardian Heroes).

Vet du om Fumito har någonting nytt och liknande under planering?

Jag vet inget, men det skulle förvåna mig om han INTE har det. Det värsta är att jag nästan måste köpa konsollen hans nästa spel kommer till… ;);

Gradius V.

Och att ha klarat Delta är inget skryt alls egentligen. Det är helt vettlöst att folk varvar Gradius V utan att dö, det är tusen gånger svårare än Delta. Det som är knäppt med att jag varvat Delta är väl snarare att jag orkade sitta med det så många år.

Armalyte har jag klarat också, det tyckte jag var mycket mer balanserat. Fortfarande min favorit-shooter bland horisontella. Det enda klassiska hori-shmup jag har lättillgängligt nu är som sagt Gradius V, men det spelet är ju ren masochism.

Jag vet inte om det görs så mycket nya soloäventyr i dagens läge men jag skulle vilja hitta ett sådant eller kanske ett brädspel som kan återskapa den känslan man fick av att förlora sig i Ensamma Vargens värld.

Tror det handlar mycket om hur man var som person då. Jag hade lättare att smälta ner i en fantasivärld och tappa kontroll över tid och rum när jag var tolv än vad jag har nu…

Lade märke till länken http://stgfan.shootmeup.be först nu, tog mig en titt och det verkar vara en riktigt bra samlingsplats för mig som är ett fan av denna genre. Får nog se till att regga mig framöver.

Akta dig, shmuppar idag (muppar som shmuppar) är helt vansinniga. De ligger på en spelskicklighetsnivå som i det närmaste är omänsklig. Och även om det finns värre folk i USA och självfallet Japan (förstås) än i Sverige, så ligger laget från stgfan på andra plats under västerländska shootertävlingen som shmups.com håller. Och det är rätt fett bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gradius V.

Och att ha klarat Delta är inget skryt alls egentligen. Det är helt vettlöst att folk varvar Gradius V utan att dö, det är tusen gånger svårare än Delta. Det som är knäppt med att jag varvat Delta är väl snarare att jag orkade sitta med det så många år.

Armalyte har jag klarat också, det tyckte jag var mycket mer balanserat. Fortfarande min favorit-shooter bland horisontella. Det enda klassiska hori-shmup jag har lättillgängligt nu är som sagt Gradius V, men det spelet är ju ren masochism.

Ikaruga är ett annat bra men ack så svårt spel som jag gillar.

Armalyte har jag faktiskt aldrig spelat men jag vet om en vän som har det, så jag får utforska det när jag ber honom snällt att ta med sig det till mig nästa gång vi tar från min C64 och lirar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ikaruga är ett annat bra men ack så svårt spel som jag gillar.

Jo, men Ikaruga är ju ändå ett riktigt freak-spel (komplicerat) där man ska hålla på och byta färg för att absa skotten. I den bemärkelsen är Gradius V hur basic som helst. Och även om många spel kan vara basic så brukar de ha något analt poängsystem som krånglar till det och gör att det blir svårt att följa poängen. Men till och med där är Gradius V löjligt enkelt. Man får poäng för det man skjuter ner, punkt. Då känns det nästan synd att det ska vara så vettlöst svårt.

Armalyte har jag faktiskt aldrig spelat men jag vet om en vän som har det

Vet inte om det är så fantastiskt idag, men jag gav mig på det för att man kan spela två på en gång. Det är ett vanligt sidoscrollande skjutspel, men för att vara från sin tid så har man mycket vapen och ett bra specialvapenssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, men Ikaruga är ju ändå ett riktigt freak-spel (komplicerat) där man ska hålla på och byta färg för att absa skotten.

Till viss del håller jag med dig men när man väl satt sig in i spelet tycker jag det är bra. Men det är ju rätt hög inlärningskurva vilket säkert avskräcker en del från spelet, till viss del med alla rätt.

Armalyte har jag faktiskt aldrig spelat men jag vet om en vän som har det

Vet inte om det är så fantastiskt idag, men jag gav mig på det för att man kan spela två på en gång. Det är ett vanligt sidoscrollande skjutspel, men för att vara från sin tid så har man mycket vapen och ett bra specialvapenssystem.

Det ska i vilket fall som helst bli trevligt att testa. Just att det går att lira två spelare höjer underhållningsvärdet avsevärt IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att återgå till tråden…

Jag beställde min Flight from the Dark (Lone Wolf bok 1) för tre veckor sen och den har ännu inte kommit. Ringde till Mongoose för att höra, och det verkar som om den har sålt fettslut och de har svårt att bemöta efterfrågan!

Liksom…!!

Jag som satt och tyckte att de här kommer inte sälja för fem öre, och så bara kaboom. Framtiden är ljus.

Tror fasen jag ska gå på the Magnamund Megadeal (Alla böckerna för nätta 600 dollars).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter