Saya Skrivet april 6, 2008 Anmäl Share Skrivet april 6, 2008 Ända som skulle vara förkrossande är väl om de skulle ändra sig eller något annat hinner inträffa. Skaffa/förnya pass redan nu om det behövs. Bara ett allmänt råd inför resor utanför EU. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hardan Skrivet april 15, 2008 Anmäl Share Skrivet april 15, 2008 Hade tänkt att boka en resa nu i Juli jag med, men vi får se. Eftersom det är så varmt kommer jag nog åka lite mer inpå hösten. Hoppas Soleher följer med mig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 15, 2008 Anmäl Share Skrivet april 15, 2008 Jag åker när sista Evangelion-filmen får premiär. Seriöst alltså. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet april 15, 2008 Anmäl Share Skrivet april 15, 2008 Jag åker när sista Evangelion-filmen får premiär. Seriöst alltså. Säg till när du bokar biljett. Jag ska fanken med! För att uh.. Se till att inget händer dig. :O Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 15, 2008 Anmäl Share Skrivet april 15, 2008 Säg till när du bokar biljett. Jag ska fanken med! För att uh.. Se till att inget händer dig. :O Du är allt bra rar, du. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidelnikov Skrivet februari 8, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 8, 2009 Råkar japaner veta mycket om Sverige förresten om man bortser Volvo,Abba,IKEA? Dvs om de vet hur det ser ut där, att de kan urskilja från Norge och Sverige när det gäller kändisar/språk/mat/kultur osv? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet februari 8, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 8, 2009 De brukar känna till nån modern svensk popgrupp, men annars så vet de inte ens att Sverige har ett eget språk. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidelnikov Skrivet februari 8, 2009 Anmäl Share Skrivet februari 8, 2009 De brukar känna till nån modern svensk popgrupp, men annars så vet de inte ens att Sverige har ett eget språk. Som inte är officiellt heller i Sverige. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet oktober 3, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2009 Hittade denna lista på DannyChoo över vad folk på 2chan skulle rädda från sina hem om det blev en riktigt stor jordbävning: -Ero mags.-HDD - its the end for me if I looks my HDD. -Nintendo DS. -Cat & dog. -Bicycle so I can ride back to my parents place. -False teeth. -My hidden Tengas. -My photos - money cant buy those. -Toilet paper which I can use when waxing my dolphin too. -My bed - cant sleep without it. -My metal safe. -My PS2 memory card - half of my life is on there. -Dakimakura. -Safe - and obviously leave my wife behind. -Wig. -Courage. -My dutch wife. -HDD - life can start all over with it. -Nunchaku. -Piano. -Beer. -Wife - neighbors wife. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenzoku Skrivet oktober 25, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2009 Jag och en polare funderar på att kanske sticka redan sommar 2010, om vi har budget nog. Tänkte bara kolla med alla erfarna Japan-trotters, ungefär vad som kan vara en bra prisklass, eller hur mycket ni brukar räkna med att ta med er ekonomiskt. Sen tänkte jag också kolla om det är någon som vet hur det ligger till med myndighets-("gränsen"?) i Japan. Såvitt jag kommer ihåg är det typ 20-21? Betyder det att fastän jag är myndig (18 sommrar lixx) i mitt land så kommer jag inte kunna t.ex. gå in och beställa alkohol på en krog i Japan? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet oktober 25, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 25, 2009 Du måste vara 20 för att (lagligt) få dricka alkohol, röka och komma in på klubbar i Japan. Men utlänningar brukar se äldre ut än vad de är jämfört med japaner. Ibland frågar de om pass eller gaijin ID på klubbar dock. På krogar och barer frågar de sällan (aldrig hänt mig) men ser du relativt ung ut så kanske de vill se leg. Beror helt på hur länge du ska stanna och vad du vill göra. Man kan klara sig på under 10k (alltså exkl flyg) i en hel månad, om man bara vill titta och inte göra något som kostar. Så du kan ju ha det som grund och lägga till pengar i budgeten för saker som du vill göra. Om du undrar över några priser så är det bara att fråga på. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Addie Skrivet oktober 26, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 26, 2009 Jag kan slänga in en fråga eftersom jag också planerar en Japan resa i framtiden. Vilket är bästa sätter att bo där om man stannar kanske en månad? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet oktober 26, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 26, 2009 Om jag inte minns helt fel så hade jag med mig ca 13k i respengar när jag åkte dit i somras och tyckte att det räckte lagom och då slösade jag rätt friskt på figurer, spel m.m. Vi bodde på vandrarhem där det kostade genomsnitt 300 kr per natt, vilket kändes helt överkomligt men bli inte besvikna då om ställena ser lite halvsunkiga ut. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet oktober 26, 2009 Anmäl Share Skrivet oktober 26, 2009 Vilket är bästa sätter att bo där om man stannar kanske en månad? Många brukar rekommendera Sakura House. Det funkar helt okej, men räkna inte med någon hotellyx. Finns lite olika alternativ men det mesta är vanliga små rum i hus med gemensamt kök, badrum, toa, tvättmaskin. Finns andra gästhus också men ungefär alla har samma pris - runt 50-60 000 yen för en månad i det minsta rummet (som brukar vara ca 8 kvadratmeter). Det brukar vara lite halvsunkigt och man får kanske vara beredd på att sova med småkryp om man åker på sommaren. Dessa hus ligger heller inte helt centralt, så man får gå en bit till station och sen ta tågen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet november 12, 2009 Anmäl Share Skrivet november 12, 2009 http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6108376.ab Kommer detta verkligen fungera? Det låter som ett aprilskämt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet november 12, 2009 Anmäl Share Skrivet november 12, 2009 The hell? Får man ens ha en sån lag? Jag antar att man får ha i stort sett vilka lagar man än kan rösta fram, men det låter så konstigt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenzoku Skrivet november 12, 2009 Anmäl Share Skrivet november 12, 2009 95% är alltså inte överviktiga i Japan. Betyder väl att inte så många i genomsnitt kommer behöva banta. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet november 23, 2009 Anmäl Share Skrivet november 23, 2009 Du måste vara 20 för att (lagligt) få dricka alkohol, röka och komma in på klubbar i Japan. Men utlänningar brukar se äldre ut än vad de är jämfört med japaner. Instämmer! När jag var i Japan behövde jag aldrig visa leg eller säga hur gammal jag var. Jag var 19 år då. Om jag inte minns helt fel så hade jag med mig ca 13k i respengar när jag åkte dit i somras och tyckte att det räckte lagom och då slösade jag rätt friskt på figurer, spel m.m. Jag gjorde av med ca 7-8000 när jag var där i två veckor. Detta inkluderar mat, transport (exkl. Tokyo Rail Pass som jag köpte innan jag åkte), figurer, musik, spel mm. Som inte är officiellt heller i Sverige. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige#Spr.C3.A5k Sedan 1 juli 2009 är svenska officiellt statsfäst som huvudspråk för Sverige och samma lag anger att svenska skall vara officiellt språk för Sverige i internationella sammanhang. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet december 6, 2009 Anmäl Share Skrivet december 6, 2009 60% av japanerna anser att det inte är nödvändigt att skaffa barn: http://www.sankakucomplex.com/2009/12/0 ... necessary/ Inte så konstigt att förstå att det föds så få barn i Japan när man läser detta. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet december 11, 2009 Anmäl Share Skrivet december 11, 2009 Jag läste på wikipedia att Japan inte har något officiellt språk. 98,5% av befolkningen talar japanska däremot. Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Sweden http://en.wikipedia.org/wiki/Japan Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anonym2 Skrivet december 11, 2009 Anmäl Share Skrivet december 11, 2009 Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska.Du menar väl att 82,1% har svenska som modersmål? För inte kan det väl vara så att var 5:e-6:e person som bor i Sverige inte kan svenska? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet december 12, 2009 Anmäl Share Skrivet december 12, 2009 Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska.Du menar väl att 82,1% har svenska som modersmål? Det kan vara så att 82,1% av befolkningen är svenskar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet december 12, 2009 Anmäl Share Skrivet december 12, 2009 Värt att notera är att svenska inte blev officiellt språk i Sverige fören 1 juli 2009. 82,1% av befolkningen talar svenska.Du menar väl att 82,1% har svenska som modersmål? Det kan vara så att 82,1% av befolkningen är svenskar. Svårt, eftersom ingen, mig veterligen, har någon nationellt godtagbar definition av vad en svensk egentligen är... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet december 12, 2009 Anmäl Share Skrivet december 12, 2009 Enligt Wikipedia så tillhör 82,1% av Sveriges befolkning den etniska gruppen "Svenskar" Här är deras definition av en etnisk grupp, An ethnic group is a group of humans whose members identify with each other, through a common heritage that is real or assumed. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet mars 12, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 12, 2010 Japansk man hade sin döda son i en ryggsäck i cirka 5 år: http://www.sankakucomplex.com/2010/03/1 ... r-5-years/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg