Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime-natt på SVT den 7 september

Tsukasa-san
 Share

Rekommenderade inlägg

Oj, det där var intressant DB. Chockerande men intressant. Jag hade faktiskt inte den blekaste aning om att det var på det sättet i Japan. Rent spontant tycker jag att det känns lite idiotiskt att dra folk över en kam på det där viset. Det känns ungefär som debatterna angående våldsamma spel och skräckfilmer här i väst.

-Spelar de som själva är våldsamma ofta våldsamma spel och ser på våldsamma filmer?

-Ja!

-Är de som spelar våldsamma spel och ser på våldsamma filmer våldsamma själva?

-Nej!

Jag tycker att tråden har blivit jäkligt intressant, men innehållet går ju ej längre direkt hand i hand med rubriken. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 106
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Oj, det där var intressant DB. Chockerande men intressant. Jag hade faktiskt inte den blekaste aning om att det var på det sättet i Japan. Rent spontant tycker jag att det känns lite idiotiskt att dra folk över en kam på det där viset. Det känns ungefär som debatterna angående våldsamma spel och skräckfilmer här i väst.

-Spelar de som själva är våldsamma ofta våldsamma spel och ser på våldsamma filmer?

-Ja!

-Är de som spelar våldsamma spel och ser på våldsamma filmer våldsamma själva?

-Nej!

Jag tycker att tråden har blivit jäkligt intressant, men innehållet går ju ej längre direkt hand i hand med rubriken. ^^

Jag håller med om att det är korkat att man gör så och samtidigt riktigt tråkigt. Jag tycker att när man jobbar så ska man jobba men t ex under en rast så ska man få prata om sina intressen hej vilt utan att det ska påverka jobbet eller ens status inom det.

Edit: Sen tycker jag att det är rätt konstigt att dem ska göra så när animé/manga är så pass stort som det nu är i Japan. Tycker att allt fler ska anpassa sig och acceptera det, sluta vara så trångsynta. Kul ifall fler öppnar upp sig inom vuxenfronten och kanske får en mildare syn på det hela.

Vet inte om jag fick detta rätt nu, är rätt trött i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag var tyst om det i början, men sedan upptäckte jag att 2-3 av mina kompisar också var anime intresseade.

Sen när vi började prata mer och mer om det blev fler av våra kompisar intresserade och vi började intoducera dom för anime.

Nu ser de flesta av mina kompisar på anime dock i mindre mängder än mig :P

Nu är de flesta av mina vänner nördar i grund och botten så dom är lite mer öppna inför saker tycker jag, men ändå bestämt mig för att inte hålla inne med mitt intresse lägre, hur ska man annars hitta nya vänner som delar intresset.

Träffade tom en tjej på jobbet som såg på "vanligt" tecknat, typ cartoon network osv, hel schyst och cool... tyvärr tog jag inte hennes nr och hon slutade pga ryggont dan efter :(

Så var mer ppna med era intressen, lättare att hitta likasinnade och mer intressanta persoer då. De få inskränkta individer som ser ned på en för ens intresse är inget att bry sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så var mer ppna med era intressen, lättare att hitta likasinnade och mer intressanta persoer då. De få inskränkta individer som ser ned på en för ens intresse är inget att bry sig om.

Tyvärr kan man inte alltid välja vem man ska umgås med. Om man inte kan känna sig accepterad och respekterad av sina medarbetare på jobbet så mår nog vem som helst skit. Har man inskränkta individer som medarbetare är det lika bra att inte nämna det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan inte påstå att jag är särskilt öppen med mitt animéintresse. Jag träffar vardagligen mestadels jobbfokuserade medelsvenssons, så anime är inte direkt något tänkbart gemensamt intresse. Så mainstream är det bara inte. Kommer ämnet nu upp i någon diskussion så är det väl en sak, men att dra upp det själv kommer inte på fråga. Det är för nischat och för lätt att bli missförstådd. Folk några år yngre än mig verkar ha lite bättre koll på anime och manga i största allmänhet, men av egen erfarenhet är det en sak att snacka om det med polarna i en skolklass och en helt annan att försöka göra detsamma med medarbetarna på en arbetsplats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att SVT visar animé under natten, själva programmet (inte program som i serie utan program som i schema).

En natt med anime

SVT visar en hel natt med tecknad japansk film.

Han menar naturligtvis detta:

22.25 En natt med anime

00.35 En natt med anime

01.05 En natt med anime

osv

Och det är troligtvis något mellanprat eller dylikt, kan vara reklam också eller så visar dom helt enkelt inget vettigt. Pissepaus helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 weeks later...

Eftersom det kommit upp i tråden, angående att vara uppriktig med sitt animétittande.

Det DB skriver om hur icke-accepterat ett animéintresse är i Japan rimmar helt klart med den uppfattningen jag fått. Sen har jag förstått att det a) varierar från arbetsplats till arbetsplats - på ett förlag som Kodansha vet man att många kollar på animé, det hör liksom till, och ;) gradvis luckras upp med åren.

Samtidigt känns det inom mig själv som om det blir värre och värre, med tanke på att midnattsanimé blir alltmer lolig (nytt svenskt adjektiv!) och småsuspekt. För tjugo år sen var man väl mest en förvuxen unge, nu är man vad då? Misstankar om lolitakomplex är ju inte direkt rumsrent någonstans.

Själv var jag mer benägen förr än nu att ta upp mitt intresse. Numer struntar jag i det, inte för att jag skäms för intresset, utan helt enkelt för att det känns ganska B som helhet att drämma på med sitt intresse om man inte är tillfrågad, må det vara fotboll, motorer, hårdrock, datorspel eller animé. Om någon frågar mig rakt ut, eller om någon kommer hem till mig så tas det ju upp. De flesta vill nämligen ha en förklaring till TV-hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående att ta upp sitt anime intresse för folk:

Om jag nu skulle bo i Japan skulle jag då anses vara otaku eller nörd om jag skulle sitta uppe och kolla på dessa filmer som sänds på TV2? DVS om en japansk TV kanal skulle ha en "animenatt"... Hoppas ni förstår vad jag menar.

För jag uppfattar det som (efter att läst tråden) att man i 17 års ålders och uppåt petraktas som "sämre person" (dumt ordval) om man kollar på anime. Eller gäller det bara de serier som går efter kl 00.00 och alltså inte t.ex Death Note eller Ouran Highschool Host Club?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm, där jag växt upp, världens farligaste förort.

Har det aldrig varit något konstigt med att se på anime eller så.

Så att folk ska behöva acceptera ens intresse har aldrig varit ett problem.

Sveriges bästa plats att bo i?

Där jag bor finns inga fördommar mot sådant tydligen, eller rasister av något slag. ;)

Ser fram emot Perfect Blue, teh omtalade rapez scenes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För jag uppfattar det som (efter att läst tråden) att man i 17 års ålders och uppåt petraktas som "sämre person" (dumt ordval) om man kollar på anime. Eller gäller det bara de serier som går efter kl 00.00 och alltså inte t.ex Death Note eller Ouran Highschool Host Club?

Nu var det ju iofs så att både Death Note och Ouran var serier som sändes efter midnatt, även om det inte är relevant för din fråga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Shipa

Det hänger mer på åldern än specifika serier.

Är du 14 och ser på Naruto är det ingen som bryr sig. Är du över 18-20 så är det i princip fel att se på vad som helst - med undantag som t ex senaste Ghiblin på bio eller kolla på Doraemon tillsammans med barnen.

Och ju senare en serie går, desto värre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och det handlar ju om ett regelbundet intresse också. Det är skillnad på att som 30-åring gå och se Perfect Blue på bio i Japan och att erkänna att man är animénörd som spelar in allt som går mitt i nätterna.

Så för att svara på frågan, just den här animénatten skulle nog inte betraktas som något överextremt. Det är ju bara en temanatt och det mesta som visas är ju ganska… öh, ganska i alla fall… rumsrent.

Gick verkligen Death Note vid midnatt? Det var som fasen, det är typiskt en som skulle gå på prime time. Känns det som.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste hålla med. Den dokumentären är gjord av amerkianer för amerikaner, även om den nu är kanadensisk. Jag satt och led igenom den, speciellt när tjejen satt och förklarade entusiastiskt över hur mycket anime betydde för henne. Det enda som var bra var när den äldre mannen intervjuades utan alla klipp från Slayers och de-andra-serierna-som-bara-slog-igenom-i-usa, typ ;p

Men Spirited Away och Perfect Blue var riktigt härliga att kolla på. Synd bara att man personligen kollat sönder Kuromi-chan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter