Saya Skrivet augusti 3, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 Sen spelar det noll roll för mig nu ändå, serien är redan sönderspoilad. Tråden handlar inte om Black Lagoon, så att citera ett inlägg om Black Lagoon innebär inte att jag också kommer att skriva något om Black Lagoon. Att sedan på ett ungefär veta hur en okänd rollfigur dör är knappast en större spoiler. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 3, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 Ah, på så sätt. =) Jag räknar dock inte Rurouni Kenshins ("Samurai X") andra OVA som det riktiga slutet, dåligt och dumt från annan författare. Och vilken vettig människa gillar Death Note's slut? :> Spoliervarning!! Rurouni Alltså slutet gillade jag inte heller, speciellt inte med tanke på att mangen slutar med att det var lyckligt, dom fick sitt barn o var lyckliga.Lite dumt att göra OVA:n med att Kenchin dör och att hans son hatar honom, men på samma sätt kan inte serien fortsätta. Fast den var lite för olycklig. Jag hade hellre velat att kenchin kom hem o levt me kauro ett tag innan han dog i alla fall, kanske att sonen saknat sin far? :P Allt kenchin ville var ju att ha ett hem, vilket han fick, 5 sekunder innan han dog.... Death Note Slutet e logiskt, I början säger dötsguden att han kommet dö och hamna varken i helvetet eller himmlen, så att han dör e ju som det skall på ett sätt. Annars kunde serien fortsatt hur länge som hälst, jag trodde den var slut när L dog, fast sen kom ju N o M in i bilden, det mellantinget där tappade seren lite, men slutet var ju bra! :P i alla fall tycker jag det :P Så jag är väl ingen vettig människa :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 3, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 Jag spoilervarnar allt för plötsligt kommer det upp något som ingen vil veta förutom om dom ser det i serien, men jag bryr mig inte ett dugg om sånt egentligen, gör det bara för att vara skysst mot alla andra som inte vill veta sluten :) Så så fort det är något som avslöjar nått på nått sätt så spoilervarna :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 3, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 I allmänhet gillar jag olyckliga slut. Särskilt bra är det när de är temamässigt korrekta, och följer ganska logiskt efter handlingen. Som i Cowboy Bebop... Spoiler ...där det antytts från första avsnittet att Spikes "dröm" måste ta slut. Felet (nåja, ett av dem) med den andra Rurouni Kenshin-OVA Spoiler ...var att det gick tvärt emot det att han ägnar sitt liv åt att gottgöra för sina synder. Vad var poängen med hans liv som vagabond om han i slutändan bara kunde botgöra genom att betala med sitt liv? Mangan slutar lyckligt, som sagt, med att han äntligen lyckats förlåta sig själv och slagit sig till ro. Jag kommer faktiskt inte på så många olyckliga slut, faktiskt. Att huvudpersoner får sätta livet till är ju inte olyckligt i sig, inte heller att de förälskade huvudpersonerna inte får leva sina liv tillsammans, och så vidare. Vad jag tycker är olyckligt är exempelvis när sluten behandlar tragedier som kunnat avstyras, som Romeo och Julia... Spoiler ...där Julia fejkar sin död, Romeo tar sitt liv precis före hon vaknar, och hon tar sitt när hon ser honom död. Typ. Tajmingen var bara såå lite fel. (Tänkte att jag döljer den, om det nu är någon konstig typ som ser animeserien och inte vet hur originalet slutar. ;) Så av allt jag sett kan jag bara komma på en handfull verk som jag kan klassa som olyckliga: Cowboy Bebop... Spoiler ...där gruppen splittrades och Spike i princip valde döden. Det var kanske oundvikligt, men ändå olyckligt. Eldfågeln-filmtrilogin från 1985-1987 slutar också alla något olyckligt. Saikano... Spoiler ...kan väl också sägas sluta olyckligt, då inget gott någonsin kom ur det. Hallå, världen förstördes ju liksom! Och Eldflugornas grav, förstås. Majoriteten, åtminstone av vad jag har sett, slutar kanske inte lyckligt i stil med "kille får tjej, slutet gott, allting gott". Istället kanske huvudpersonerna lär sig acceptera sig själva eller sin situation, eller lär sig något. Det förälskade paret kanske inte kan leva tillsammans, "men kommer alltid att älska varandra". Kanske ett triangeldrama upplöses på bekostnad av deras vänskap, men de tar sig ur ett stillastående tillstånd där inget blir vare sig bättre eller sämre. Huvudpersonerna kanske dör, men självuppoffringen leder till att problem löses. Det kan sluta melankoliskt, men det brukar åtminstone finnas hopp. Och det är väl inte olyckligt? Black lagoon slutet Spoiler söt flicka spetsar sig själv på svärd, en av bästa serien jag sett, nuff said Black Lagoon slutade ju inte. Det var bara uppdraget som gjorde det. Jäkla icke-slut den serien hade, bäst de gör en uppföljare av något slag. >:| Maison Ikkoku hade ett ordentligt slut. Så Takahashi kan avsluta en serie, trots allt? :D Och vilken vettig människa gillar Death Note's slut? :> Nämen, jag gillar inte riktigt hur det utfördes, men jag gillar utgången. >:] Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 3, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 Kan knappt följa den här tråden längre :P Så Takahashi kan avsluta en serie, trots allt? Maison Ikkoku kunde hon avsluta. Hennes vuxenserier är kanon. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 3, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 tragiskt slut för mig är KIBA Där Zeds mamma vill döda honom för att få tag i Amil Gaul. Hon kommer på att hon älskar honom 3 sek innan han dör. Han has bästa vän, Noa, vände ryggen till honom större delen av serien för att han vill bli starkare, e beredd att döda honom. Kommer iof underfull med sig själv. Att han blir tvungen att lämna alla som han håller kärt för att Tasker inte skall kunna återupplivas, för när han "attackerar" amil gaul, blir han ett med Amil Gaul fast i den första världen han var i. Alltså eftersom Amil Gaul inte finns i den andra världen kan inte Tasker bli återupplivad. Men han lämna Roia, Noa, Miki och dom enda vännerna han haft i den världen. Även om rioa säger "jag hoppas vi ses igen" så kommer dom aldrig ses igen för kommer Zed tebax så kommer Amil Gaul tebax o då kommer en ny cykel påbörjas då tasker kommer återuppvvas, vilket leder till att han lever ensam resten av sitt liv, för i den världen han e nu i är han annorlunda... Jag gillar oftast inte såå olyckliga slut, men samtidigt, iof KIBA kan man fortsätta på, men oftast kan ju serierna inte fortsätta vilket ofta är lungt. Har varit med om vanliga serer där dom totalt förstörts av andra säsongen, typ LOST. :P Sceleris som du sa, majiroteten slutar inte med kille får tjej allting gott. dett har jag märkt, och varit lite irriterad på sen jag började se anime, för man får en sådan deppad tillvaro, alla tragiska/olyckliga anime serier e ju dom bästa ändå på något sätt. Fast den jag gillar mest sluta ju inte direkt olyckligt, än så länge, eftersom den inte e klar. Hellsing! >:) Ovan e ju grm med ;P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 3, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 3, 2007 Kan knappt följa den här tråden längre :P Tråden handlar fortfarande om att anime i allmänhet, i alla fall dom bra tycker jag, har tragiska slut. e det bra dåligt? Håller ni med? Varför gillar man/ogillar man det? Det var väl ungefär vad jag "anklagede" animen för i början :P men har utvecklats där vi diskuterar fler o fler serier :P Plus att diskutera sånt här ger i alla fall mig insikt om att kunna "uppskatta" tragiska slut mer. för i början var jag mest frustrerad, men att höra andra vinklar att se på saken viddgar ju oss :P Kom ihåg bara att "spilervarna" :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 4, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 4, 2007 Tråden handlar fortfarande om att anime i allmänhet, i alla fall dom bra tycker jag, har tragiska slut. Jo, men även om man lägger en spoiler och nämner animéns namn så spoilar det om vilka animéer som har tragiska slut :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 4, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 4, 2007 Fast jag har redan sätt att folk nämt att "Jag börjar gråta när jag ser KIBA" osv, men det är en riskt man tar om man går in på ett forum som har detta namnet :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet augusti 4, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 4, 2007 Det tycker jag egentligen inte det ska behöva göras, bättre då att fokusera på tragiska slut i animes i största allmänhet. finns en hel del att skriva om bara det, utan att gå närmre in på animes. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 4, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 4, 2007 Jo, men även om man lägger en spoiler och nämner animéns namn så spoilar det om vilka animéer som har tragiska slut :P Det är därför man måste se allt innan någon spoilar det. Det är en kamp mot tiden! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VV00d13 Skrivet augusti 4, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 4, 2007 jag starta ju dennna o kritisera animen i allmänhet :P Men det gick över till massa exempel... Det finns massor att diskutera, kring varför är det så? ex dom lämnar folk som dom älskar, dom dör, eller något annat... osv. Vad e det i det tragiska som gör den mer unik än lyckliga slut? Eller blir den inte mer unit? skillnaderna? det skulle vara intressant att höra svar på :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 Tja, i mina ögon fungerar tragiska eller semi-tragiska slut ofta bättre än "happy endings". Visst, jag har ofta blivit besviken över att en serie har "valt" att ta till ett tragiskt slut, för man "vill" ju oftast inte att det ska sluta på det sättet. Man skulle dock ljuga om man hävdade att, och nu snackar vi generellt, glada lyckliga slut där alla är kära i varandra och alla lever lyckliga i alla sina dagar inte tenderar att resultera i en krystad sorts sagokänsla. Visserligen kan mången anime-story klassas som just en saga, men jag tror att de flesta förstår vad jag menar. Hur bra hade exemplevis Klicka för titel Air varit med ett slut där alla får sin vilja igenom och där alla lever vidare i ett långt och lyckligt liv? Tja... i mina ögon hade det inte varit det mästerverk det är idag. Vissa "sagor" kräver dock ett lyckligt slut. Själv är jag fast besluten om att Full Metal Panic behöver ett lyckligt slut för att inte helt motverka den känsla som byggts upp under seriens gång. Detta rör sig måhända om en shônen-serie, vilka tenderar ha happy endings, men det slut jag talar om är ändå en sorts closure som följer den story-utveckling som de icke-animerade böckerna berättar om. Vissa serier/storys gynnas helt enkelt av lyckliga slut, samtidigt som många kräver semi-tragiska eller ibland helt tragiska slut för att "stanna kvar" i tittarens medvetande. Klicka för titel Air är bara ett i raden av många exempel. Något som man i mina ögon bör försöka undvika är "den enkla vägen till evighet" som ett tragiskt slut kan tyckas uppnå. I mången fall känns det som om skaparna har valt att låta storyn mynna ut i ett depressivt slut i hopp om att göra serien minnesvärd. Många genomskådar dock detta, och populäriteten för dessa slut verkar gå upp och ner i trender. Tyvärr är jag på tok för lite bevandrad inom anime som medium för att kunna analysera det djupare än så. Summan av kardemumman; jag har inga som helst problem med tragiska slut så länge de känns, för seriens handling, motiverade och logiska. Under rätt omständigheter kan dessa säga tio gånger mer än ett motsägelsefullt happy ending, samtidigt som vissa serier bara känns krystade då de slutar melodramatiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 jag starta ju dennna o kritisera animen i allmänhet :PMen det gick över till massa exempel... I alla diskussioner så är ju exempel väldigt användbart för att visa vad man menar i praktiken. Men de är ju alla spoilermärkta. Den blotta vetskapen om att vissa personer känner att vissa slut påverkade dem på ett visst sätt kan förvisso räknas som en spoiler, men en väldigt mild och diffus sådan som man faktiskt bör kunna acceptera i en sådan diskussion. Som sagt, exempel kan vara väldigt givande. (Men visst, nog kan man dubbelgömma exempel också: En hide-tagg inuti en hide-tagg.) Nåja, till diskussionen. Först och främst, vad är ett olyckligt slut? Nu skriver jag förstås bara vad jag själv anser, men vad som gör slutet lyckligt eller olyckligt är inte det som händer kring huvudpersonerna, utan vad de känner, om deras mål uppfylls, eller om det på något annat sätt framställs positivt: Vänner kan behöva skiljas åt, men om de accepterar det kan slutet anses icke-olyckligt. En eller flera huvudpersoner kan dö och lämna de andra förtvivlade, men om de dog för en god sak kan slutet anses icke-olyckligt. Det förälskade paret kan vara de sista levande varelserna i världen, men om de är lyckliga kan slutet anses icke-olyckligt. Men varför göra olyckliga slut? Tja, jag har redan argumenterat att många slut inte nödvändigtvis är olyckliga bara för att de inte är lyckliga, så om vi ser till de mer verkligt olyckliga sluten kan jag komma på några anledningar: · Kanske vill man ge en bild av verkligheten. Inte allt slutar lyckligt här heller.· Kanske vill man ge ett bestående intryck. Istället för att låta tittaren/läsaren lägga bort boken eller slå av filmen med full belåtenhet, vill man att denne ska prata om verket med andra och kanske få dem intresserade. Kanske man vill hålla intresset uppe för fortsättningar.· Kanske är det helt enkelt något som "måste" ske i berättelsen för att inte bryta mot de uppsatta reglerna. Vissa låter helt enkelt historien finna sitt eget slut, istället för att medvetet och planerande leda det åt ett visst håll.· Kanske vill man, som du säger, göra något "unikt". För att citera Leo Tolstoj i Anna Karenina: "Alla lyckliga familjer liknar varandra, varje olycklig familj är olycklig på sitt eget vis." Och vad gör då tragiska slut unika? Nu är det ju inte nödvändigtvis så att sluten i sig är olika. Det är nog snarare så att varje betydande rollfigur som man känner empati med får uppmärksamhet individuellt i sitt dilemma, medan man mer övergripande är glad för rollfigurernas skull som grupp när det slutar lyckligt. (Nu utgår jag från i allmänhet välskrivna slut, och inte de halvtaskiga, ologiska sluten som Meatrose tar upp ovan.) Slutligen: Inte ens olyckliga slut är alltid helt olyckliga. "Med tiden blir varje sorgligt slut lyckligt. Det sorgliga slutet är endast för att författaren slutar berätta handlingen. Men den fortsätter ändå. Den är bara oberättad." Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Meatrose Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 Den kursiva text med vilken du avslutar posten säger fruktansvärt mycket. Ett olyckligt slut behöver inte nödvändigtvis vara fullkomligt olyckligt, så länge det finns tillstymmelse till vidareutveckling. Jag vet inte hur många det är som håller med mig, men Klicka för titel NGE - End of Evangelion är i mina ögon något av ett "dramatiskt och tragiskt happy ending" (det låter måhända motsägelsefullt), och kanske är det därför som jag gillar det extra mycket. Det beror dock helt på hur man uppfattar det, men jag tolkar det, en slutsats som jag kunnat dra av att läsa dina poster om ämnet, på samma sätt som du gör. Jag kan dock ha vansinnigt fel i hur jag tror att du tolkar ovan nämnda slut. ;) :::Vidare::: Det är svårt att i en tråd som denna undvika att avge minispoilers. Hur man uppfattar och ser på en series slut kan, precis som redan har påpekats, klassificeras som en semi-spoiler. Dock är det väl som så att om man ska diskutera ämnet fullt ut så är det svårt att undika referenser. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 Well, så här menar jag att man kan nämna exempel utan att ens så mycket minispoila: Tryck här för att se titeln. Spoiler Neon Genesis Evangelion/End of Evangelion Spoiler Tja, jag ser slutet på TV-serien som ett för Shinji väldigt lyckligt slut: Han lär sig att acceptera och förlåta sig själv. End of Evangelion tycker jag är en mer "realistisk" vidareutveckling: Saker löses inte bara av att sitta på en stol och prata för sig själv i 50 minuter. De riktiga problemen finns kvar i verkligheten och måste tas uti med. När Shinji vaknar upp på stranden är han inte en färdig människa med perfekt självkänsla och säkerhet. Men slutet är, fyndigt nog, åtminstone en början. På så sätt behöver inte folk som inte vill se titlarna göra det, och de som törs se titlarna kan göra det utan att läsa den avslöjande texten. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 Vad som är ett olyckligt slut behöver väl inte bara bero på själva huvudpersonerna, eller hur? Till exempel vill jag mena att Tryck för att se namnet Din efterlängtade evighet/Kimi ga nozomu eien slutade "sorgligt", i det att det inte alls gick som _jag_ ville. Huvudpersoneerna kan väl stoja och glamma allt de vill, men när man själv ser slutet som amenvafan då, det där var ju helt fel, så är de ju ganska tragiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 5, 2007 Anmäl Share Skrivet augusti 5, 2007 Tja, nu är jag ju ingen narratolog med gängse akademiska definitioner att falla tillbaka på, men nog tycker jag att man får skilja på ett tragiskt slut och ett "tragiskt" slut. Liksom, inte klassar jag slutet i Peach Girl som olyckligt, bara för att alla huvudpersoner inte dog. (Grr, vad dålig den serien var!) :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
krakan Skrivet januari 18, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 18, 2008 Ganska ny inom anime, men när det gäller slut gennerelt tycker jag de ska ge svar på det mesta man frågat sig själv om serien/filmen/anime. Tragiskt eller inte spelar roland.. Hittils av de anime jag sett verkar det vara poppis att the "ladies" dör hela tiden.. eller så kanske det bara är deras karaktärer som man fäster sig vid lite mer än männens och då märker av det, Eller vad säger ni? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg