Hoppa till innehåll
Anime.se

Animens tragiska slut?

VV00d13
 Share

Rekommenderade inlägg

Varför har anime så tragiska slut gång på gång på gång?

Man ser en serie och sedan så förstörs serien av ett tragiskt slut.

Jag undrar varför.

Exempel på serier är:

KIBA

Berserk

Neon genesis evangilion

FMA (till viss del)

Rurouni Kenchin

Fick ett svar för ett tag sen att det skulle ara "unika" slut....

Men för mig så käns det som om man skall skippa sista avsnittet i alla serier o hitta på något eget lite bättre :P

visst jag låter fånig men asså orka att allt slutar med:

Folk blir tvunga att överge det dom håller kärt

Dom dör precis när dom återser sin älksade

Eller den dom älskar dör

osv.

Allt dom kämpat för genom hela serien försvinner....

Kan bara tänka hur bleach o Naruto kommer sluta....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både Berserk och Kenshin är från början manga som bara till hälften blev gjorda till anime. Berserk animen går till runt volym 13 av mangan, medans mangan fortfarande tuffar på och nu är inne på nånstanns runt volym 30 nu.

Kenshin mangan är klar och har ett riktigt lyckligt slut, tv serien följer mangan tills mumie-grejjen, efter den så går animen en egen väg de sista ~30 episoderna. Den första Kenshin OAV-serien (bakgrundshistorien) bygger också på mangan, medans den sista och avslutande OAV serien är fristående.

NGE slutar väll ganska lyckligt ändå, när man väl klurat ut vad som egentligen hände?

Full Metall Alchemist vet jag inte om den följer mangan hela vägen, och har inte tittat på specielt mycket av animen, men jag skulle gissa att den också aviker från mangan?

Det brukar märkas ganska tydligt när serier aviker från sin orginalhistoria, kvaliten brukar sjunka rejält och slutet är nästan alltid halvtaskigt.

Sen finns det rejält många tragiska anime serier också, ibland verkar manusförfattare nästan tro att bara man gör ett sorgligt slut så blir serien mer djup och berör mer. Sen känns det lite som att det går i vågor också, tycker de flesta 90-tals animer jag såg hade oftast lyckliga slut medans nyare serier allt oftare verkar föredra melodramatik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det finns lyckliga anime slut, men vissa slut e bara knasiga.

Sen såg jag rurouni Kenshin mangan faktiskt, eller läste det sista :P och jag såg att det var lyckligt, men filmen liksom "fortsätter" på det slutet vilket irriterar mig lite :P

Man borde gjort som mangan gjorde :P

Jag tänkte säga attt "jag tycker inte det berör" men på ett sätt berör det, man känner sig förstörd efteråt :P i alla fall jag :P

Men du, jag har inte fixat ut slutet på NGE, seriöst så fattar jag noll....

Jag skulle vara tacksam för någon förklaring som lyser upp en lampa :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

JMen du, jag har inte fixat ut slutet på NGE, seriöst så fattar jag noll....

Jag skulle vara tacksam för någon förklaring som lyser upp en lampa :P

Du får förklara vad det är du inte förstår. Uppfattningen jag själv delar är att de sista två avsnitten visar Shinjis mentala upplevelser och intryck av händelserna i The End of Evangelion.

Söker du på forat finner du följande trådar som berör ämnet...

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=4526 (Som du själv postade i, läs de första sju sidorna.)

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=3948

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=3337

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=2713

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=1898

http://www.anime.se/forum/viewtopic.php?t=394

Lite färre flinon gör inlägg lättare att läsa också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är många serier man tycker att dom har så onödiga slut, för dom är inte direkt sorgliga utan helt enkelt mindre glada. FMA är ju ett bra exempel på det, dom kunde lika gärna gjort det så att allt slutade trevligt och fint, för det fanns ingen anledning att göra slutet till något som inte var helt olyckligt men verkligen inte något man fick ett leende på läpparna av.

Det är en annan femma om det är en allmänt olycklig/allvarlig serie, men en skämtsam och glad serie som FMA ska ha ett glatt slut. Det perfekta imo hade varit ett lite smågulligt slut med Ed och Wendy. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är många serier man tycker att dom har så onödiga slut, för dom är inte direkt sorgliga utan helt enkelt mindre glada. FMA är ju ett bra exempel på det, dom kunde lika gärna gjort det så att allt slutade trevligt och fint, för det fanns ingen anledning att göra slutet till något som inte var helt olyckligt men verkligen inte något man fick ett leende på läpparna av.

Det är en annan femma om det är en allmänt olycklig/allvarlig serie, men en skämtsam och glad serie som FMA ska ha ett glatt slut. Det perfekta imo hade varit ett lite smågulligt slut med Ed och Wendy. =)

Jag vet inte om du har glömt Chimera(?) och Hughes, men FMA var inte helt glatt. Så slutet tycker jag kan ha varit vad som helst. Men en kyss i slutet mellan Louis Armstrong och Elric-brödernas tränare (eller vem det nu är som har posedown tillsammans med Armstrong) hade ju inte varit helt fel ;)

Hehe, man ser smileyn i textsnipperiet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

:)||||||:)|||||:):)|||||:)|||||||:)

:)||||||:)||:)||||||:)||:):)||||:)

:):):):)||:):):):)||:)||:)||:)

:)||||||:)||:)||||||:)||:)||||:):)

:)||||||:)||:)||||||:)||:)|||||||:)

:)|:)||||||||:)|||:)||||:)|:)||||||:):)

:)||||:)|||||:):):)||||:)||||:)|||:):)

:)|||||:)||:)|||||||:)||:)|:)||||||:):)

:)||||:)|||:)|||||||:)||:)|||:)

:)|:)||||||||:):):)||||:)|||||:)||:):)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du har glömt Chimera(?) och Hughes, men FMA var inte helt glatt. Så slutet tycker jag kan ha varit vad som helst. Men en kyss i slutet mellan Louis Armstrong och Elric-brödernas tränare (eller vem det nu är som har posedown tillsammans med Armstrong) hade ju inte varit helt fel ;)

counterspoiler combo x3

Klart jag inte glömt den lilla flickan som blev förvandlad till en chimera, tyckte ärligt talat det var rätt extremt för en sådan serie när jag såg det. =(

Hughes hade jag glömt får jag erkänna, men det tyckte jag var riktigt sorgligt med.

Men i allmänhet är det ju en glad serie, även om den naturligtvis har allvar i sig med. Och hur det än må vara med det så förtjänade den ett lyckligare slut, desho?

Smileyhaxx :X

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

FMA som e luite flummig, som du sa, ja jag tycker att den skulle vara lycklig o lite flummig i slutet.

Det passar inte in att har tragiskt slut.

På ett sätt förstår man att huvudpersonen måste dö, man kan inte göra en uppföljare som suger (det kan jag faktiskt ge credit till japanerna, uppföljare kan förstöra en serie)

Men samtidigt så e det inget jag direkt "njuter" av :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tala inte om FMA om att huvudpersoner dog, kan bara komma på 2 serier just nu, men min mening är att över lag så e det tragiskt, folk skiljs från sina älskade eller att folk dör.

spoilerz

Rurouni Kenchin

I rurouni Kenchin så dör kenchin i sista avsnittet av Samurai X i knäet på Kauro när dom för första gången träffas igen på ett år tror jag. Detta hindrar fler uppföljare

Death Note

Death note, Light dör i slutet vilket gör det omöjligt för denna ljuvliga serie att fortsätta på nått sätt, om inte Death Note skickas vidare i världen.

Fast på ett sätt om tråden heter "animens tragiska slut" får man väl vara berredd på att det skrivs om sluten.

Sen e jag typ "okänslig" att jag kan höra ett slut o se serien ändå.

Jag vill bara se bra serier :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker snarare det är synd med animéer (och mangor också för den delen) som inte har något direkt slut, utan som bara kör "och så fortsatte det…"-varianten. Ibland är det definitiva slut, men det är svårt att se dem som slut, för de är lite småtaffliga. Eller så är det bara jag som svamlar.

Maison Ikkoku hade ett ordentligt slut. Key the Metal Idol tyckte jag också hade ett av de maffigaste sluten som tänkas kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha jag förstår vad du menar, det e också lite irriterande med slut som e totalt öppna, jag tror det är därför i vissa serier huvudpersonerna dör, då kan dom inte fortsätta på nått sätt, om dom inte blir "återupplivde" :P

fast ändå, alla slut blit ju öppna slut om ingte huvudpersonen dör.

vad är ett ordenkligt slut? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tala inte om FMA om att huvudpersoner dog, kan bara komma på 2 serier just nu, men min mening är att över lag så e det tragiskt, folk skiljs från sina älskade eller att folk dör.

spoilerz

Rurouni Kenchin

I rurouni Kenchin så dör kenchin i sista avsnittet av Samurai X i knäet på Kauro när dom för första gången träffas igen på ett år tror jag. Detta hindrar fler uppföljare

Death Note

Death note, Light dör i slutet vilket gör det omöjligt för denna ljuvliga serie att fortsätta på nått sätt, om inte Death Note skickas vidare i världen.

Ah, på så sätt. =)

Jag räknar dock inte Rurouni Kenshins ("Samurai X") andra OVA som det riktiga slutet, dåligt och dumt från annan författare.

Och vilken vettig människa gillar Death Note's slut? :>

Vafan

Samma slut som i sola då. Skarpare knivlagar!

Men vafan du kunde la nämnt att det var en sola spoiler, trodde det var relaterat till Black Lagoon. Tack för den då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vafan du kunde la nämnt att det var en sola spoiler, trodde det var relaterat till Black Lagoon. Tack för den då.

Jag förutsatte att en spoilertag gör en spoilervarning överflödig. Men visst, ber om ursäkt & ändrar...

Om du citerar Black Lagoon's spoiler och sedan gör en egen spoiler utan serienamn så antar nog vem som helst att det också är en spoiler för Black Lagoon, inte en helt annan serie.

Så nej, din gör noll skillnad, det är att du får det att se ut som en spoiler för en helt annan serie...

Sen spelar det noll roll för mig nu ändå, serien är redan sönderspoilad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter