Hoppa till innehåll
Anime.se

Urban Exploration

Pew Pew
 Share

Rekommenderade inlägg

Även kallat UE eller Urbex.

UE handlar om att lovligen eller olovligen utforska olika fabriker/kyrkor/tågstation osv som oftast är övergivna bara för utforskningens skull. Man tar oftast med sig en kamera och får med sig väldigt fina bilder hem.

Jag har varit väldigt intresserad av detta ämne i flera år och tycker det är skitkul att se andras bilder och filmer från deras exporations.

Hur ser ni på ämnet? Har ni några erfarenheter från urbexing eller liknande? Anser ni att det är omoraliskt att ta sig in på andras egendom, även om man inte förstör någonting?

Tyvärr är mina bilder borta någonstans i gamla datorn som jag inte får igång så jag kan inte dela med mig, dock kan jag dela med mig av några gallerier som finns på nätet.

http://www.geocities.com/chucksphotospot/urbanex.html

http://gallery.dralzheimer.stylesyndication.de/

http://www.multipledigression.com/gallery/exploration

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sysslade med det i trakterna kring Jönköping under tiden jag gick på gymnasiet. Var ett kul intresse, men jag kom ifrån det och har inte haft något med det att göra på något år. Stödjer det till fullo så länge inget vandaliseras utan endast fotograferas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ser ni på ämnet? Har ni några erfarenheter från urbexing eller liknande? Anser ni att det är omoraliskt att ta sig in på andras egendom, även om man inte förstör någonting?

Jag har inte haft tillfälle att fotografera någonting (då jag inte är har nån digitalkamera) men fasadklättring och spring på tak är bland det häftigaste som finns.

Man får se upp dock, dels är det olagligt och dels så är det ganska farligt. Jag försöker låta bli att störa folk och klättrar bara på hus som har självklara/ lätta vägar att ta sig upp (byggnadsställningar/ brandstegar eller om man på något sätt kan ta sig ut på tak genom fönster eller dörrar). Det där med annan folks egendom är förstås ett problem, men om man klättrar på tak där det ändå inte finns någonting privat och så länge man inte förstör någonting så tycker jag att det är någonting man definitivt kan se mellan fingrarna med. Visa hänsyn och gott omdöme och gör inte saker som går ut över andra- jag tycker tak borde falla under allemansrätten.

Man ser städer ur ett helt annat perspektiv om man ser gatorna ovanifrån (well, duh!) och utsikten kan sägas vara superb! Dessutom är det något av en adrenalinkick att sitta och dingla med benen från ett hustak när det passerar människor på gågatan nedanför. Solnedgångar och stjärnhimlar måste också erkänt sägas vara vackrare från ett hustak. Jag vet inte om jag ska rekommendera företeelsen, eftersom man alltid ska föregå med gott och laglydigt exempel då man vistas på allmänna platser, men jag måste erkänna att några av de mest minnesvärda stunder jag upplevt har utspelat sig på hustak!

Det är synd att så många häftiga och hemliga platser är off-limits för allmänheten. Jag skulle med glädje utforska Stockholms tunnelbane-nät, eller alla gamla bortglömda underjordiska gångar som alla säger finns under alla städer. Jag skulle också önska att fler tak var öppna för allmänheten, de kunde användas som caféer eller nåt. Det finns så mycket outnyttjat utrymme, bara man höjer blicken från kullerstenarna; den enda plats i Göteborg som jag hittat där man kan nästla sig in utan några större problem och som har öppet ut på taket är ungdoms-hänget vid domkyrkan, annars är Göteborgs takliv ganska... dött. Jag kan förstå att man tycker att det finns risker med att ha folk som befinner sig på tak, men om man verkligen är så dum och klumpig att man druttar ner från ett tak (speciellt om det finns staket eller dylikt) så har man antagligen problem att vistas i en storstad ändå, med all trafik och sånt. Jag skulle säga att man förtjänar en darwin-award, men jag tycker att det skulle vara lite väl magstarkt och kanske en smula elakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag tycker tak borde falla under allemansrätten.

Wtf? O_O

Alltså hade någon random person klättrat omkring på mitt tak hade jag dragit fram luftgeväret (om jag haft något :p ) och skjutit ner lurken.

Sen om folk vill klättra omkring och slå ihjäl sig på tak till industribyggnader så är det deras business, så länge dom inte kostar samhället pengar (genom att överleva om dom faller och få gratis sjukvård o.o ). :>

Ps. Jag var inte helt seriös med det, men det är faktiskt olagligt pga resonabla anledningar. Annars kan ju folk lika gärna gå mot rött, skita i högerregeln etc etc etc. Men visst förstår jag nöjet i att klättra upp på byggnader.

Tycker däremot att Urban Exploration verkar rätt fränt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Wtf? O_O

Alltså hade någon random person klättrat omkring på mitt tak hade jag dragit fram luftgeväret (om jag haft något :P ) och skjutit ner lurken.

Jo. Alla kan ju inte ha samma åsikter. Bor man i ett mer personligt hus (typ radhus/villa eller dyl.) så är omständigheterna självklart annorlunda och då kan jag självklart sympatisera med vad du säger.

Om du däremot bor i ett stort bostadshus så har jag lite svårt att se dina anledningar till att plocka fram luftgeväret. Som sagt, omdöme och inte låta vad man gör gå ut över andra. Självklart skulle jag aldrig ge mig på en villa. Inte heller tar jag dumma risker. Sure, det beror inte så mycket på att jag inte vill belasta samhället med mina brutna ben som att jag tycker ganska mycket om att leva, men resultatet blir det samma ;)

Jag tror att om någon hade suttit på mitt tak så hade jag antagligen varit avundsjuk. Jag har inte hittat ett sätt att komma upp på taket på huset jag bor än.

Ps. Jag var inte helt seriös med det, men det är faktiskt olagligt pga resonabla anledningar. Annars kan ju folk lika gärna gå mot rött, skita i högerregeln etc etc etc. Men visst förstår jag nöjet i att klättra upp på byggnader.

Javisst. Men gå mot rött gör väl alla?

Och högerregeln bryter man bara mot när ingen ser... så det händer aldrig på riktigt. "If a tree falls in the forest...".

Och folk verkar sympatisera; de två gånger jag blivit påkommen har folk reagerat fullständigt likgiltigt. Typ:

"Oy, vad gör du där"

"Tittar på utsikten"

"...Jaha"

Och så var det inte mer med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ganska tråkigt för dem har bommat igen dem två bästa ställena i västerås. Det gamla ångkraftverket och ett hus i närheten av tågstationen. det vid tågstationen för att det var flertalet uteliggare som bodde där och ångkraftverket för att dem ska bygga sveriges största vattenpalats där ):

Jag är glad för att jag har varit inne i båda byggnaderna. det är enormt innuti ångkraftverket och det har lämnats som om arbetarna skulle gå till jobbet nästa dag. Och det skapar en lite spöklik känsla (en telefonbok från 70-talet låg uppslagen).

lite bilder på ångkraftverket

kraftverk_exterior_panntorn.jpg

kraftverk_exterior_fasad.jpg

vasteras_angkraftverk_exterior_gard.jpg

kraftverk02_fasad.jpg

kraftverk01_diagram.jpg

vast01.jpg

Hela kraftverket har även undergjordiska gångar som inte är med på bilderna. Det går även att komma upp på taket och vandra runt skorstenarna. Kolla noga så ser ni att det finns gångar runt dem. Har nog inga bilder därifrån ):

Här hittar ni fler bilder btw. På sidan är det dem "städade" bilderna som visas. det är inte alls i sånt här bra skick.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och högerregeln bryter man bara mot när ingen ser... så det händer aldrig på riktigt. "If a tree falls in the forest...".

Vava?

Det finns ingen högerregel om ingen ser. Är du ensam gäller ju inte högerregeln, du kan ju inte släppa förbi ingen i en korsning. Högerregeln är nog den mest bortglömda trafikregeln någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste erkänna att jag faktiskt försöker följa högerregeln så mycket som möjligt. Det är en väldigt bra regel. Om alla följde högerregeln så skulle det vara betydligt lättare att köra bil...

Därför bryter jag mot högerregeln endast i de fall då ingen ser.

Men jag måste erkänna att när jag först svarade så menade jag inte "högerregeln", utan "högertrafik"; högertrafik som i hålla sig på höger sida om vägen ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter