Mr Mustachio Skrivet juni 15, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2004 Någonstans i Stilla Havet ligger kapten Kidds skatt - så står det i de gamla legenderna... I Japan går Shogunatregimen mot sitt bloddränkta slut. En mystisk pojke med ett vackert samuraisvärd hittas drivande i en båt. Svärdet visar att han är en Ainu och han oppfostras som en sådan och får namnet Jiro. När Jiro vuxit upp får han reda på att en av dem som hjälpet honom i själva verket har lurat honom och endast velat att han skulle hjälpa honom att hitta kapten Kidds skatt. Av underliga vägar kommer Jiro till ön Catalina i Ameri- ka, där han finner något värdefullt. Han återvänder till Japan, där han utmanar den som lurat honom till en ödesdiger duell... Ja, är det någon mer än mig som sett denna fantastiska film, The Dagger Of Kamui eller Kamui No Ken som den heter på originalspråket? Det här var den första animelångfilmen jag såg, någon gång under 80-talets andra hälft och den har nog bidragit en hel del till min kärlek för denna konstform - speciellt från detta årtiondet. Skulle vara kul om det finns någon annan som kommer ihåg denna film. De flesta är nog tyvärr för unga, åtminstone för att komma ihåg den svenska utgåvan... ...men filmen har ju getts ut i nyare versioner. Ninjadramatik när det är som bäst! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Herid Fel Skrivet juni 15, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2004 Jag har sett den. Eller något liknande. Har sett det där med pojken och svärdet.. Det retar i mitt minne.. Måste skaffa mer RAM. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DXSNAKE Skrivet juni 15, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2004 Kommer ihåg när jag först såg filmen de var rena himmelriket äger den svenska på vhs och den nya versionen på dvd helt klart en favorit :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet juni 15, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet juni 15, 2004 Kommer ihåg när jag först såg filmen de var rena himmelriketäger den svenska på vhs och den nya versionen på dvd helt klart en favorit :D Oj oj oj, vill också ha den på DVD. Var köpte du den? Följer det med något roligt? :( (avundsjukans dystra ansikte...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hûmla Skrivet juni 15, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2004 Whoaw! verkar ju bra! :D jag har för mig att Kamui är något svärd det stämmer va? vart kan jag inhandla den? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DXSNAKE Skrivet juni 16, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2004 Jodå den kan du köpa på http://www.webhallen.com/prod.php?id=24443&traff=1 :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hûmla Skrivet juni 16, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2004 Öhh...det är anime va? ser inte så ut på omslaget... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet juni 16, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2004 Öhh...det är anime va? ser inte så ut på omslaget... Ja det är en anime, och med den härliga tecknarstilen som representerar framförallt 70 och 80-talet. Såg att den är släppt av AnimEigo, det verkar som om det ska vara de som släpper dessa klassikers i USA. Hittills helt klart det bolaget i USA som mest vågar satsa på att släppa gamla klassikers. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg