Mikachu Yukitatsu Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Nej, det här är inte en hemläxa-topik, utan jag bara vill se hur mina meddelanden stämmer grammatiskt. Ni kan titta på mina meddelanden via min profil och berätta om mina fel. Förhands-tackar! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Vad jag sett av det du skrivit så har jag aldrig märkt något grammatiskt fel, och om det varit något så har jag inte märkt av det ;) Fast det heter "tack på förhand", inte "förhands-tack" :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kaishen Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Din grammatik har inte jag sett några problem med.Tycker din grammatik är som en vanlig svensk men som sagt jag har inte märt nått i alla fall. Nu blir jag lite fundersam går det inte att säga förhandstack? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Vet inte. Jag har aldrig hört det förut i alla fall. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag gillade Tekken 3, men Tekken 4 och 5 blev för svår till mig. Jag vet inte om de är svårare, vad tycker ni, men jag kunde inte spela dem. Jag valde Tekken i alla fall eftersom jag är ännu värre med Dead Or Alive series. Dels DOA är mer estetisk, och jag menar inte bara stora bröst, utan kläder och så vidare. Jag har okså provat Virtua Fighter och Street Fighter men inte så mycket att jag kunde säga nånting. Jag gillade Tekken 3, men 4:an och 5:an blev för svåra för mig. Jag vet inte om de är svårare, vad tycker ni, men jag kunde inte spela dem. Jag valde Tekken i alla fall eftersom jag är ännu sämre på Dead or Alive-spelen. Dels känns DOA mer estetiskt, och då menar jag inte bara stora bröst, utan även kläder och så vidare. Jag har även provat Virtua Fighter och Street Fighter, men inte så mycket att jag kan uttala mig om dem. Det som jag kunde märka var det felet som återkommer oftast i dina poster är att ibland använder du fel ordform. T.ex. istället för att skriva "Det är kallt ute" kan det hända att du skriver "Det är kall ute". Men hur dina meningar är uppbyggda visar inga fel i grammatiken, tror jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag undrade lite också hur man kunde skriva att "Jag valde Tekken i alla fall för attjag är ännu sämre på Dead or Alive" och sen följa upp det med "Dels känns DoA mer estetiskt". För det första, en mening som inleds med "Dels..." ska inte bara innehålla ett "dels" utan två. Man säger till exempel: "Jag vill inte åka på picknick idag. Dels är dåligt väder, och dels är jag trött.". Och för det andra så ska det vara en anledning till föregående mening. Det funkar inte att säga att du valde Tekken framför DoA, och sen komma med ett positivt uttalande om Dead or Alive. Det blir som att säga "Jag röstar på Fruits Basket, för Host Club är så bra." "Estetiskt" är ett positivt ord. Jag misstänker att du ville skriva något i stil med "Jag valde Tekken i alla fall efter som jag är ännu sämre på Dead or Alive. DoA känns som om det _bara_ är ögongodis, och jag menar inte bara stora bröst..." eller något. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag undrade lite också hur man kunde skriva att "Jag valde Tekken i alla fall för attjag är ännu sämre på Dead or Alive" och sen följa upp det med "Dels känns DoA mer estetiskt". För det första, en mening som inleds med "Dels..." ska inte bara innehålla ett "dels" utan två. Man säger till exempel: "Jag vill inte åka på picknick idag. Dels är dåligt väder, och dels är jag trött.". Och för det andra så ska det vara en anledning till föregående mening. Det funkar inte att säga att du valde Tekken framför DoA, och sen komma med ett positivt uttalande om Dead or Alive. Det blir som att säga "Jag röstar på Fruits Basket, för Host Club är så bra." "Estetiskt" är ett positivt ord. Jag misstänker att du ville skriva något i stil med "Jag valde Tekken i alla fall efter som jag är ännu sämre på Dead or Alive. DoA känns som om det _bara_ är ögongodis, och jag menar inte bara stora bröst..." eller något. Jag tror att, "Dock känns DoA mer estetiskt, och då menar jag inte bara stora bröst...", skulle passa ännu bättre. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag har även provat Virtua Fighter och Street Fighter Det här är någonting jag har undrat lite över ett tag nu. "Prova". Eller "pröva"? Jag har sett och hört båda varianter från flera håll x antal gånger, men jag undrar då om den ena är mer korrekt än den andra? Är den ena måhända bara dialekt, tro? Ge mig svar, tack. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gogo Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag har även provat Virtua Fighter och Street Fighter Det här är någonting jag har undrat lite över ett tag nu. "Prova". Eller "pröva"? Jag har sett och hört båda varianter från flera håll x antal gånger, men jag undrar då om den ena är mer korrekt än den andra? Är den ena måhända bara dialekt, tro? Ge mig svar, tack. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... ewAll=true Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LoboSolitario Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 "Estetiskt" är ett positivt ord. Inte nödvändigtvis, det kan användas som nedsättande ord. Tro mig :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 "Estetiskt" är ett positivt ord. Inte nödvändigtvis, det kan användas som nedsättande ord. Tro mig :P Haha det kan jag hålla med om. :P "Hon är ju en sån där estettjej" som typ refererar till emo och flumm bland annat. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LoboSolitario Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 "Estetiskt" är ett positivt ord. Inte nödvändigtvis, det kan användas som nedsättande ord. Tro mig :P Haha det kan jag hålla med om. :P "Hon är ju en sån där estettjej" som typ refererar till emo och flumm bland annat. "Estetjävel" brukar man ju få höra ibland... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Jag har även provat Virtua Fighter och Street Fighter Det här är någonting jag har undrat lite över ett tag nu. "Prova". Eller "pröva"? Jag har sett och hört båda varianter från flera håll x antal gånger, men jag undrar då om den ena är mer korrekt än den andra? Är den ena måhända bara dialekt, tro? Ge mig svar, tack. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... ewAll=true Jisses, det där var helt nytt för mig. Eller, ja... jag har inte tänkt på det så i alla fall. Intressant. Hädanefter skall jag tänka lite mer på i vilket sammanhang jag använder "prova" och "pröva" i! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Bästa lektionen hittills. Här trodde man att det var nästan synonymt och så var det inte det. Inte heter det bilprövningen :) (Om det nu inte är en svår prövning för stackars bilen). Värt hela tråden och minst en månads besök på anime.se, så tack för den, LizZi! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 Bästa lektionen hittills. Här trodde man att det var nästan synonymt och så var det inte det. Inte heter det bilprövningen :) (Om det nu inte är en svår prövning för stackars bilen). Värt hela tråden och minst en månads besök på anime.se, så tack för den, LizZi! Haha, här blir vi glada för det lilla. =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sneakan Skrivet februari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 11, 2007 lol @ denna tråd >_ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Bästa lektionen hittills. Här trodde man att det var nästan synonymt och så var det inte det. Inte heter det bilprövningen :) (Om det nu inte är en svår prövning för stackars bilen). Värt hela tråden och minst en månads besök på anime.se, så tack för den, LizZi! http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=265676&viewAll=true Gör nu int' pojken ledsen, zimeon! Tacka rätt person. ^^; (Men det var i och för sig LizZiGicLae som ställde frågan, så det kanske var så du tänkte...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Gör nu int' pojken ledsen, zimeon! Tacka rätt person. ^^; Jag menar, tack, Gogo! Haha, här blir vi glada för det lilla. =) Lilla? Grammatik är mitt tredje nörderi, det är ju skitkul att rota i hur hjärnan har sorterat sitt framimproviserade språk. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mikachu Yukitatsu Skrivet februari 12, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Fast det heter "tack på förhand", inte "förhands-tack" :) Jag komm på det minsjälv...på engelska alltså 'I invented it myself'. Jag vet inte heller om det är rätt... Jag gillade Tekken 3, men Tekken 4 och 5 blev för svår till mig. Jag vet inte om de är svårare, vad tycker ni, men jag kunde inte spela dem. Jag valde Tekken i alla fall eftersom jag är ännu värre med Dead Or Alive series. Dels DOA är mer estetisk, och jag menar inte bara stora bröst, utan kläder och så vidare. Jag har okså provat Virtua Fighter och Street Fighter men inte så mycket att jag kunde säga nånting. Jag gillade Tekken 3, men 4:an och 5:an blev för svåra för mig. Jag vet inte om de är svårare, vad tycker ni, men jag kunde inte spela dem. Jag valde Tekken i alla fall eftersom jag är ännu sämre på Dead or Alive-spelen. Dels känns DOA mer estetiskt, och då menar jag inte bara stora bröst, utan även kläder och så vidare. Jag har även provat Virtua Fighter och Street Fighter, men inte så mycket att jag kan uttala mig om dem. Det som jag kunde märka var det felet som återkommer oftast i dina poster är att ibland använder du fel ordform. T.ex. istället för att skriva "Det är kallt ute" kan det hända att du skriver "Det är kall ute". Men hur dina meningar är uppbyggda visar inga fel i grammatiken, tror jag. Jag undrade lite också hur man kunde skriva att "Jag valde Tekken i alla fall för attjag är ännu sämre på Dead or Alive" och sen följa upp det med "Dels känns DoA mer estetiskt". För det första, en mening som inleds med "Dels..." ska inte bara innehålla ett "dels" utan två. Man säger till exempel: "Jag vill inte åka på picknick idag. Dels är dåligt väder, och dels är jag trött.". Och för det andra så ska det vara en anledning till föregående mening. Det funkar inte att säga att du valde Tekken framför DoA, och sen komma med ett positivt uttalande om Dead or Alive. Det blir som att säga "Jag röstar på Fruits Basket, för Host Club är så bra." "Estetiskt" är ett positivt ord. Jag misstänker att du ville skriva något i stil med "Jag valde Tekken i alla fall efter som jag är ännu sämre på Dead or Alive. DoA känns som om det _bara_ är ögongodis, och jag menar inte bara stora bröst..." eller något. Jag tror att, "Dock känns DoA mer estetiskt, och då menar jag inte bara stora bröst...", skulle passa ännu bättre. Skatan Milla har rätt, tycker jag. Jag gillar Tekken, trots att DOA är mer estetisk, och de är inte bara stora bröst som är estetiska. :D Estetiska på ett positivt sätt. Jag vet inte om min komment skulle vara 'adult material'... lol @ denna tråd >_< Och vem säger att grammatik är inte rolig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Jag komm på det minsjälv...på engelska alltså 'I invented it myself'. Jag vet inte heller om det är rätt... Vart är världen på väg om finnar börjar komma på saker själva i det svenska språket. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Jag komm på det minsjälv...på engelska alltså 'I invented it myself'. Jag vet inte heller om det är rätt... "Jag kom på det själv" eller möjligen "jag skapade/uppfann det själv", så som du skrivet den engelska meningen, så ska den svenska vara nåt snarlikt av det jag översatt det till. "minsjälv" är en märklig försvenskning av engelska ordet "myself". Bortsett från vissa märkliga ordval (och försvenskningar av engelska ord), så är din svenska bra tycker jag. Vart är världen på väg om finnar börjar komma på saker själva i det svenska språket. kanske finns en anledning till att han vill bli tillrättavisad i ordval/grammatik i svenska? För övrigt ska du bara veta vilka märkliga ord jag uppfunnit när jag läste tyska, så lätt att få rätt på det är det inte. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 kanske finns en anledning till att han vill bli tillrättavisad i ordval/grammatik i svenska? För övrigt ska du bara veta vilka märkliga ord jag uppfunnit när jag läste tyska, så lätt att få rätt på det är det inte. Ja, men jag menade ju att han inte kan gå och "komma på" ord, utan han får ju ta till sig den tillrättavisningen han fick förut att det heter "Tack på förhand". Jag kanske missförstod men det lät som han tänkta använda sig av sitt förhandstack i fortsättningen för han kommit på det själv och tyckte det lär bra att använda i det svenska språket, vilket vore otroligt lol för man kan inte gå och hitta på saker i andra länders språk. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 man kan inte gå och hitta på saker i andra länders språk. :p Nä, för då kommer Språkpolisen! =:-O Klart man kan hitta på. Det viktigaste är att man blir förstådd, och exempelvis "förhandstack" är ju inte så himla galet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet februari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2007 Nä, för då kommer Språkpolisen! =:O Klart man kan hitta på. Det viktigaste är att man blir förstådd, och exempelvis "förhandstack" är ju inte så himla galet. Klart man KAN, men som sagt då kommer språkpolisen, som var jag i detta fallet. >^.^< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet februari 13, 2007 Anmäl Share Skrivet februari 13, 2007 Komma på nya saker i språk är bara ett tecken på att språket lever. Det som är synd är när folk demonterar språket, alltså glömmmer bort vad som finns. I fallet "förhandstack" istället för "tack på förhand" så tycker jag det är ett trevligt påfund, eftersom det ena är ett sammansatt ord och det andra en fras, så de kan få olika användningsområden. Samma sak med barns "väsksättfast" istället för "pakethållare". Väsksättfast är ju lysande. Det JAG tycker är trist med dagens svenska är INTE att folk hittar på nya ord. Det är att de struntar i att använda de ord som finns och skriver "human resource manager" istället för "personalchef", bara för att det låter så COOOOLT med en utländsk eufemism. Eller som man lätt råkar ut för i World of Warcraft: "Vet du några bra talent builds för hunters? Ingen i mitt guild visste...". Visst att det är lätt att fastna i de ord som man ser hela tiden, men "talangbyggen för jägare" och "gille" är inte svåra ord. Sammanfattningsvis, Mikachu, använd fantasin så gott du kan. Så länge du är villig att lära dig kommer du att göra det automatiskt. Det enda du gör fel på ofta är som sagt på "en" och "ett". DoA är mer estetiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg