Skatan Milla Skrivet januari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 14, 2007 Vilka tappra själar har redan spelat eller spelar spelet? Personligen kom jag just upp i 30 timmar, gillar spelet skarpt. Stridssystemet funkar riktigt bra och det händer sällan att man känner sig frustrerad av att använda det. Det enda som jag ogillar hittills med spelet är att Vaan är en ganska oviktig karaktär i spelet, och ändå är han huvudrollen. Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX. Nå, hur har era resor genom Ivalice varit? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet januari 14, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 14, 2007 Har inte spelat det än men kommer köpa det när det släpps i slutet av Februari. Men jag skulle vilja fråga ett par saker om spelet. Hur fungerar stridssystemet(då menar jag om det är bra eller dåligt jämnför med turbaserat)? Hur fungerar " Licensesystemet" (Är det liknande FFX, dvs har man frihet att välja sin egen väg och utveckla karaktärerna eller man går efter en eller flera "linjer")? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet januari 14, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet januari 14, 2007 Stridsystemet fungerar genom att du styr en karaktär och låter datorn styra dina två andra. Men vad dina andra karktärer skall göra under/utanför strid ställer du in med "Gambits" systemet. Gambits systemet fungerar på ett sådant vis som kan se ut såhär: 1. Any: Ally HP<80% - Hi-Potion 2. Any: Ally HP<50% - Cura 3. Leaders Target - Attack 4. Any: Foe - Attack 5. Any: Ally HP<80% - Cure 6. Any: Ally - Protect 7. Disabled Det viktigaste för karaktären som jag visar här kommer alltid att vara att hela dom andra, som du ser genom rangordningen. Om ingen behöver helas så anfaller karaktären ledarens mål, om ledaren inte har något mål väljer karaktären första bästa. Om man inte är i strid kommer karaktären att använda Cure på alla karaktärer som har under 80% i liv och göra så att alla ständigt har Protect och förnya automatiskt när det tar slut. Jag tycker att systemet funkar riktigt bra, speciellt när man vänjer sig och lär sig göra effektivare Gambits uppsättningar än vad man kan från början. Sedan är det så skönt att man slipper random-encounters. Men räds ej, vinstfanfaren kan man fortfarande höra när man besegrar bossar ;) - License-systemet är som en blanding mellan Final Fantasy Tactis och FFX, du har som en "sphere-grid" där du kan införskaffa skills. Du behöver skills för att lära dig magier, attacker, ha bätter vapen/armor o.s.v. License-points (LP) får du genom att besegra fiender, du får minst en poäng av en fiende, men utav svårare fiender så får du mer. Systemet ser ut såhär: X = Licenser som du inte kommit till ännu H = Licenser som du kan gå till O = Licenser som du redan skaffat XXHHX XHOOH XXHHX XXXXX Köper du en licens så låses högst 3 nya upp XXHHX XHOOH XHOHX XXHXX D.v.s. att var licens du skaffat omges av nya licenser du har tillgång till. Vet inte riktigt om det blev förklarat så bra men jag hoppas att du förstår. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Hmm, låter lite som Grandia 2's system. Hur är det inte random encounters längre? Är det också som i Grandia, att man ser fienderna springa runt och om man springer in i dom så blir det fight, men är man smidig så kan man springa runt dom och undvika fighten? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Det är inte riktigt som Grandia 2, du är fortfarande kvar på "kart skärmen" och slåss samt att du kan springa runt hur du vill. Så det är inga random encounters och stridena är mer actionbaserade än tidigare. Köpte spelet när det kom ut i Japan, men jag spelade det aldrig särskillt mycket. Inte för att det var fel på spelet, det verkade bra men jag hade tröttnat lite på den typen av spel samt att jag hade en del annat att göra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX. Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 e de bara jag som gillar "film"-spel, med mkt story sekvenser? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 e de bara jag som gillar "film"-spel, med mkt story sekvenser? Det är precis vad jag gillar, därför jag älskar FFX. Så många klagar på att det förstör spelet att det är så mycket sekvenser i FFX men det är ju bara löjligt, spelet känns mycket mer levande då. Kärleksscenen med Tidus och Yuna blev man ju alldeles tårögd av. Underbar låt också. (: Det var också när jag visade den för min dåvarande flickvän som hon blev intresserad av spelet, så ett bra spel med fångande sekvenser kan locka publik även hos tjejer. Blev så irriterad när jag läste en artikel i Superplay's sista tidning förra året att sekvenser är spelarens värsta fiende, det förstör spelet och spelföretagen är tröga som inte fattat att spelaren inte vill ha det i sina spel blablabla... Ibland undrar man vad dom har för skribenter när dom spyr ut artiklar som den, som om alla spelare skulle tycka så. I min mening är det mest casual spelare som gillar spel som bara går att dra igång och lira nån halvtimma och sen sluta (läs; sportspel och shooters) som ogillar sekvenser, och dom spelarna är knappast vad företagen bör satsa på framför allt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 e de bara jag som gillar "film"-spel, med mkt story sekvenser? "Filmspel" är till 90 % anledningen att jag ens spelar TV-spel. :) Handlingen är det viktiga, speldelen kommer i andra hand. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Samma här. Men idag är jag på den nivån att jag föredrar 99% handling (läsande) och 1% spelande (om man nu kan kalla att trycka fram ny text för spelande). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Orrin Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Det är samma sak för mig, filmsekvenserna och dialog har nästan alltid min favorit del av spel. Visst kan det vara kul att spela någonting lättsamt med några vänner ibland, men 99% av tiden så är det "trycka fram text" spel jag spelar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Mmm jag gillar speciellt seriösa story-spel som typ Donkey Konga och Mario party. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Om man vill ha ett spel med filmsekvenser så ska man spela igenom Kingdom hearts 2 där 50% är bara filmer tror jag. Vad kan gå fel med Disney och Final fantasy i ett spel? :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 15, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 15, 2007 Om man vill ha ett spel med filmsekvenser så ska man spela igenom Kingdom hearts 2 där 50% är bara filmer tror jag. Vad kan gå fel med Disney och Final fantasy i ett spel? :P KH2 har väl bara typ 2-3 timmar filmsekvenser? Xenosaga, däremot, har 7-8 timmar i varje spel. :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet januari 16, 2007 Författare Anmäl Share Skrivet januari 16, 2007 Det som är bäst hittills är hur jävla stort spelet är, finns en massa saker att göra och mycket att utforska, så gillar jag license-systemet också för det för tankarna till Final Fantasy Tactics/FFX. Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? :) Finns en massa sub-quests som du får av random folk på gatan, problemet är bara att hitta dom också. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Basara Skrivet mars 5, 2007 Anmäl Share Skrivet mars 5, 2007 Samma här. Men idag är jag på den nivån att jag föredrar 99% handling (läsande) och 1% spelande (om man nu kan kalla att trycka fram ny text för spelande). Så som FFXII är utformat kan du spendera 99% med att läsa den få dialog som finns och resten av tiden spenderar du med att använda vänsterhanden och springa omkring... Riktigt tråkigt faktiskt. Sedan är storyn inte så bra heller... så allt som allt är FFXII en besvikelse för mig. orrin: "trycka fram text" spel är det aboslut inget fel på. Mer fokus på story, detaljer, musik och liknande. Fast det är ju beroende på vad för spel man spelar också :P Om det skulle släppas ett spel som var liknande "dive" elementen i Ar Tonelico skulle jag bli överlycklig. Fastän man bara läser text så är det riktigt skoj. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hardan Skrivet april 18, 2007 Anmäl Share Skrivet april 18, 2007 Jag har klarat spelet ca en vecka efter releasen. Och nu ca två månader efter releasen har jag fixat de flesta SQ också. Jag är faktisk enormt besviken på spelet. Det känns som om någonting fattas. Spelet hamnar på femte platsen över alla FF spel. 1. FFVII 2. FFVI 3. FFIX 4. FFT 5. FFXII Jag räknar inte med XI för att det är ett MMORPG. :sleep: Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
L3prechaun Skrivet april 25, 2007 Anmäl Share Skrivet april 25, 2007 Så du menar att 50% av speltiden inte går till "creepande" som med resten av spelen? Att man faktiskt kan slippa fokusera på det? Eller är det stort utanför den biten? Smile har inte spelat ett finalfantasy spel där jag har varit tvugnen o creepa för att klara av det, all extra kontet i alla spel behöver dock kanske lite grind t ex weapons in ff7. men utöver dom absolut extremaste side-quest bossarna så har jag stött på väldigt lite traditionell "grind" i ff-spelen. Så vad menar du? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Isos Skrivet april 27, 2007 Anmäl Share Skrivet april 27, 2007 1. FFVII 2. FFVI 3. FFIX 4. FFT 5. FFXII Har du inte med FFX i top 5 Oo? Tian vat det FF som jag gillade bäst under tiden jag spelade det, just för att det hade många filmsekvensker, som inte bara handlade om huvudstoryn, utan också mycket om karaktärerna. Det är denna biten jag saknar i ffXII... det e lite grann i början när vaan och penelo pratar, sen e det inget mer förrens i Vaan pratar med Ashe i den där byn. (vad den nu heter) d har dom en personlig seriös dialog och jag tänkte dom har juh typ inte ens hälsat på varandra än >_<. För övrigt tycker jag spelet e en smula för svårt. (eller är det jag som e låg lvl, var 34 när jag mötte cid ^.^v) Sen tycker jag att quickerlings e aldeles fördyra att använda och summons e totalt värdelösa. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
karujika Skrivet augusti 19, 2008 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2008 riktigt coolt spel, den får 5 stjärnor av mig. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
typeZERO Skrivet augusti 21, 2008 Anmäl Share Skrivet augusti 21, 2008 Stridssystemet är så sjukt broken. D: Med autogrejen kan du ju bara lägga kontrollen någonstans så fort du går in i ett area, och sen bara den låta döda alla monster medan du läser en bok eller tar dig en kopp kaffe! o/ Genomtänkt och bra! Tycker inte alls om tolvan lika mycket som andra final fantasy, roligt att de förändrar stridsystemet (även om det inte är fulländat, men att de försöker något nytt uppskattas). Men varför är huvudkaraktären som Alladin!? Tråkigt att de inte riktigt gör samma sort karaktärsutveckling som i de andra spelen. : Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet november 29, 2009 Anmäl Share Skrivet november 29, 2009 Konserten Distant Worlds återvänder till Stockholms konserthus den 10 juni 2010. Biljetterna släpps den 1 december. Program: Prelude (Final Fantasy-serien) Victory Theme (Final Fantasy-serien) Melodies of Life (Final Fantasy IX) Ronfaure (Final Fantasy XI) Dancing Mad (Final Fantasy VI) Main Theme (Final Fantasy VII) J-E-N-O-V-A (Final Fantasy VII) The Man with the Machine Gun (Final Fantasy VIII) Suteki da ne (Final Fantasy X) Musik från Final Fantasy XIV Kiss Me Goodbye (Final Fantasy XII) Källa: www.konserthuset.se/Default.aspx?PageId ... 7&Konsert= Jag kommer helt klart gå på konserten. Jag var på den förra konserten som var i december 2007 och det var gudomligt vackert. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
riyu Skrivet november 29, 2009 Anmäl Share Skrivet november 29, 2009 Kommer Emiko Shiratori och Angela Aki att uppträda med sina låtar? :O Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.