F.d. medlem Skrivet december 3, 2006 Anmäl Share Skrivet december 3, 2006 Har ändrat mig p.g.a. oförväntade ändringar i livet. Så det blir nog något år senare. Har fått 6 månaders vikariat på en fabrik och ska börja spara. Om jag får förlängt några månader så kan jag spara ihop kring 80.000kr. Tänkte köra ett års språkstudier på plats och ser fram emot det. Är det någon annan som tänkt åka till landet i öst 2008? Hade varit skoj med allmänt snack om hitan och ditan. Känns som om denna tråd både hör hemma i Japansk kultur och Japanska språket men jag orkar inte välja, så jag valde allmänt istället. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet december 3, 2006 Anmäl Share Skrivet december 3, 2006 Har faktist små planer om Japan 2008 också.. kanske kan gör sällskap :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JP Skrivet december 4, 2006 Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Jag vill också åka till Japan ;_; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aizu-sama Skrivet december 4, 2006 Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Jag med. ;_; Iofs vill jag ju besöka nästan alla länder i världen... :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 4, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Har faktist små planer om Japan 2008 också.. kanske kan gör sällskap :D Själv åker jag någon gång på våren, runt april tror jag, då terminerna börjar (eller hur det nu var). När har du planerat att åka Boda? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet december 4, 2006 Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Har inte planerat nåt direkt bara att jag vet att jag har tänkt åka till japan 2008. Vill helst nog resa runt och se japan. Gå språk kurs är nåt jag också vill göra. Det ar tänkt att jag och en polare skulle åka till japan nämligen men han köpte en lägenhet istället och han har bangat ur nu :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bankoiia Skrivet december 4, 2006 Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Blir en kortare resa nästa sommar först och främst. Ska hålla i en fotokurs, vilket antagligen blir väldigt lyckat då mina kamerakunskaper är lika med noll. :> Efter det har jag planerat in ett års studier med start någon gång under första kvartalet 2008 genom Lunds universitets utbytesprogram. Ska bli kul. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet december 4, 2006 Anmäl Share Skrivet december 4, 2006 Funderar starkt på att åka i 2007 nångång. När man jobbat lite och fått lite pengar. antagligen blir det nån kurs av nått slag. en kompis åkte på en sådan efter vi tagit studenten och han rekommenderade det starkt =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 5, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 5, 2006 Boda >> Typiskt att polaren din bangade ut. :/ Bankoiia >> Hur tusan får man hålla i en fotokurs om man inte kan något om det själv? <.<; Mustela >> Hoppas du samlar ihop en bra slant från jobbet då, verkar som om 100.000kr är gränsen för att klara sig i ett år. Annars är det CSN som gäller. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Nille Skrivet december 5, 2006 Anmäl Share Skrivet december 5, 2006 Denny, du har inte en resväska som du kan smuggla med mig i, tro?;_; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet december 5, 2006 Anmäl Share Skrivet december 5, 2006 Denny, det vara bara en 3-månaderskurs. Kostade ca 30 000kr om jag minns rätt, också fick han bistånd från CSN på 8000kr på det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 6, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 6, 2006 Denny, det vara bara en 3-månaderskurs. Kostade ca 30 000kr om jag minns rätt, också fick han bistånd från CSN på 8000kr på det. Sedan har du ju boende och mat. Blir rätt så mycket när man kör ett år. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet december 6, 2006 Anmäl Share Skrivet december 6, 2006 jo, det är sant. Tänkte inte på det ;/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 6, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 6, 2006 Angående CSN-biten, är det lånet på 7500kr per månad? (varav 2500kr är bidrag) Förvisso så får man ut det per kvartal när man studerar utomlands. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rich Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Angående CSN-biten, är det lånet på 7500kr per månad? (varav 2500kr är bidrag) Förvisso så får man ut det per kvartal när man studerar utomlands. :) 7300-nånting är den på. Jag och några kamrater skall antaligen dit i 2008 igen efter jag slutfört mina studier på min KY-utbildning. Jag och en kamrat var ju där nu i april och det var en upplevelse som inte går att beskriva. Här är några bilder från min resa, har postat dem förr men intresse kan ju finnas kvar: http://uzi.ath.cx/~rich/japan/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Rich åkte du bara dit för skojs skull, och fick bidrag? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rich Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Rich åkte du bara dit för skojs skull, och fick bidrag? Nej nej. :) Jag åkte dit som turist. Men CSN-bidraget här ligger iaf på ~7300 kr. :) Eftersom trådskaparen pratade om runt 7500 kr för studiebidrag utomlands borde det vara detsamma som här i Sverige. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Turist = för nöjes skull? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 För Japan får man (bidrag+lån) 3123 SEK/vecka, eller strax under 12.5k/månad (fyra veckor). Till detta kan man ta ett tilläggslån för merkostnader på max 1350 SEK/vecka. Så allt som allt kan man komma upp i strax under 90k för 20 veckor. 60k respektive 50k kostade mina 12 respektiva 10 veckor (båda gånger självfinansierade) Innan man säljer sig helt till CSN så bör man tänka på att återbetalningen inte är i relation till inkomst och att det är en del man får betala varje månad. Jag har lite blandade lån (gamla + nya) på totalt 120k och ligger på 4600/kvartal att återbetala. Och dessa 120k räckte till 200 poäng. Om man utöver en ordinarie utbildning (120-160 poäng) dessutom ska ta 1-2 terminer i Japan helt på studiemedel så är det lätt gjort att komma upp i 200k vilket innebär att ganska mycket ryker till att återbetala. Kan vara bra att tänka på innan räkningarna regelbundet börja ramla in. Sen har jag får mig att man för studier av utomeuropeiska språk behöver någon form av verifierade grundläggande kunskaper för att bli beviljad studiemedel, men det är möjligt att det ändrats sedan jag kollade sist. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 19, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Hörde jag det magiska ordet "kvartal"? Nu är jag inte lika avskräckt av CSN längre. För den udda återbetalningstiden så har man ju lätt fixat ett jobb. Nu känns det inte som om jag behöver sitta och vara fattig för att toksamla pengar. Jag kan samla pengar på "normal" nivå. Känns lite småtaskigt när man får 12-15000kr i månaden rent och knappt kan spendera dem annars. Jag vill inte sitta ett år och ha ett helvete av tristess, kan försöka lita lite på CSN då jag tvivlar på att själva lånet kommer att bli högt. :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Alltid trevligt med information. Någon aning om hur stor andel som är lån respektive bidrag? Man kan inte bara få bidragsdelen? ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet december 19, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Jo, man ska kunna få bidragsdelen men jag vet inte om man kan få hela om man inte lånar. Så vitt jag vet så är bidragsdelen 2500kr jämt. Resten ska vara lån som jag fattat. Jag lånade i 3 månader och har 15.000 kr att betala tillbaka så det stämmer rätt så bra; 7500x3 = 22500 - 7500 (2500x3) = 15.000kr. :) (utjämnade siffror) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet december 19, 2006 Anmäl Share Skrivet december 19, 2006 Hörde jag det magiska ordet "kvartal"? Du kan välja kvartals eller månadsvis ammortering. Resultatet är ändå detsamma. Sen har man väl 6 månader efter att man fick sista utbetalningen tills att man ska börja återbetala. Bidraget är väl strax över 600något/vecka. (orkar inte kolla csn.se igen) Jag har bara gått på bidrag två terminer, så det går. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet december 20, 2006 Anmäl Share Skrivet december 20, 2006 Men då är det olika räntesats månads- vs kvartalsvis? Annars blir det väl _lite_ "billigare" om man amorterar per månad? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet december 20, 2006 Anmäl Share Skrivet december 20, 2006 Det beräknas på årsbasis. Ett årsbelopp i fyra delar, eller ett årsbelopp i tolv delar. Däremot tillkommer det säkert (är inte 100) fakturaavgifter som gör att återbetalning månadsvis blir marginellt dyrare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg