Hoppa till innehåll
Anime.se

Är det bara jag som suger eller är MGS3 svårt som fan?

zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Bara en liten sur postning.

Jag är en sån där som höjt Metal Gear Solid över skyarna och spelat det säkert ett femtal gånger rakt igenom. Jag är ingen mästare, men visstklarar jag av det. Tvåan har jag väl kört en två gånger, och jag kör alltid utan radar, eftersom det blir mer spännande. På ettan är det alltså Hard.

För att göra en lång historia kort... vad fasen är det med svårighetsgraden i trean? Jag sätter på normal (som alltid) för att jag vet att jag inte är mycket att hänga i julgran. Men jag har bara precis kommit fram till första ryssen man ska rädda och har säkert blivit gamead (= upptäckt, man kan ju inte gömma sig i det där murkomplexet på slutet) minst 100 gånger. Vakterna kommer från vilket håll som helst, det är omöjligt att se dem i förväg för alla konstiga vinklar och så fort de se en är det fetakört för man kommer inte undan.

Vad fan gör jag för fel? Så jäkla kass har jag inte blivit på TV-spel. Man försöker söva en vakt... får inte ett headshot, vakten tycker "vad var det där, kommer inpå... kört. Eller så söver man honom, det kommer en annan vakt, väcker honom...

Visst kan man sitta i en kvart och memorisera alla vakters rörelse (förutsatt att man kan få en vinkel där man ser det) men det går fan fortare att bara rusa igenom varje skärm på urtråkigt trial-and-error-vis. Fasn, hela stämningen är helt sabbad i spelet bara för att det är så jäkla drygt. Minsta minsta lilla felsteg och det går fortare att ladda sin sparning än att vänta på att slövakterna ska skjuta ihjäl en. Och gömma sig när väl larmet gått går inte.

Och det här är under första speltimmen! Kommer hela spelet vara så här? Vad fan är det frågan om? Har de gjort MGS till något jäkla überspel som bara CS-mästare klarar av numer, eller vad då?

Pissbesviken är jag, jag som såg fram emot samma spelglädje som i ettan och tvåan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: Känner igen mig så väl i det du skriver. Kände i princip likadant när jag började på normal att jag övervägde att börja om på easy.

Vilket jag förstås aldrig gjorde. Gillar inte easy. Pressade mig framåt och stod ut med att gömma mig tills tidsmätaren gått till noll/alternativt skjuta mig fram (vilket funkade rätt bra). Till slut fick man in en känsla för vad man gjorde. Precis som i tidigare delar.

Men kontrollen är mer komplex, det märks. Kamoflauge och behovet av mat tvingar till anpassning. Klarade så småningom spelet och kunde konstatera att andra hälften av spelet var lättare än den första. Konstigt nog.

Det jag vill komma fram till är att du kommer klarar MGS1 på hard, så kommer du inte ha några problem överhuvudtaget med MGS3 på normal. Dessutom är storyn och gameplayet i trean bättre än i båda dess föregångare så att ta sig igenom det är utan tvekan värt besväret.

(Dessutom finns det en väg under murkomplexet du kan ta för en relativ säker väg fram till Sokolov :>)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt att några fler känner igen sig... det är lite seppo när vakterna har mycket längre synfält än man själv i tredjepersonskameran, framförallt när de går igenom rum med halv nedtrasade väggar överallt. Mycket irriterande ställe, men jag får omvärdera hur jag spelar och kolla om jag kan göra bättre ifrån mig i fortsättningen.

Jag kanske överskattade hur mycket man lyckades smyga runt i de förra två spelen. I det där murkomplexet var man ju tvungen att söva var och envar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte att jag skulle kunna passa på att ställa en fråga om Ocelot.

läs inte om du inte spelat igenom MGS3

Jag läste någonstans att Ocelot skall vara The Boss och The Ends son, jag undrar bara när de nämner detta i spelet, för jag har inget minne av att de gör de?

Förövrigt så kan jag hålla med om att vinklarna i MGS3 är otroligt frustrerande. Men i det nya MTGS3 Subsistence har man fixat detta och jag tycker absolut det är värt sina pengar + att man får de ursprungliga Metal gear spelen till MSX också. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oj, låter ju nästan som om man borde införskaffa specialversionen. Jag hr undvikit dem ända sen jag av en ren slump fick veta att den japanska specialversionen av tvåan innehöll den engelska dubben och inget annat. Och inte stod det någonstans på asken alls. Sen dess har jag inte vågat ta i specialversionerna utan att höra i förväg vad det är på för språk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte att jag skulle kunna passa på att ställa en fråga om Ocelot.

läs inte om du inte spelat igenom MGS3

Jag läste någonstans att Ocelot skall vara The Boss och The Ends son, jag undrar bara när de nämner detta i spelet, för jag har inget minne av att de gör de?

Förövrigt så kan jag hålla med om att vinklarna i MGS3 är otroligt frustrerande. Men i det nya MTGS3 Subsistence har man fixat detta och jag tycker absolut det är värt sina pengar + att man får de ursprungliga Metal gear spelen till MSX också. :D

Det är sant, men jag kommer inte heller hiåg var ja hört det

Länk till kommentar
Dela på andra sajter