Hoppa till innehåll
Anime.se

Sony stänger ner Lik-Sang.com

Bankoiia
 Share

Rekommenderade inlägg

Tvingas att dra ur pluggen.

Hong Kong, October 24th of 2006 - Lik-Sang.com, the popular gaming retailer from Hong Kong, has today announced that it is forced to close down due to multiple legal actions brought against it by Sony Computer Entertainment Europe Limited and Sony Computer Entertainment Inc. Sony claimed that Lik-Sang infringed its trade marks, copyright and registered design rights by selling Sony PSP consoles from Asia to European customers, and have recently obtained a judgment in the High Court of London (England) rendering Lik-Sang's sales of PSP consoles unlawful.

As of today, Lik-Sang.com will not be in the position to accept any new orders and will cancel and refund all existing orders that have already been placed.

En av mina favorit onlinebutiker tvingas alltså lägga ner sin verksamhet.

Imperiet vann den här ronden. Tack Sony. Jag älskar er.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag sade på Sheezyart.....

Hahahahaha. I'm actually laughing at Sony right now. Liksang was like a boost for their sales if they didn't notice. It would be fun to know how much Lik-sang has managed to sell while other retailers failed.

It's not like people are even "able" to buy some Playstation titles without retailers like these.

Sony shot themselves in the foot for... For... How many times have they done it anyway?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Europas lagar om konsumentelektronik skiljer sig från de i t ex Japan och USA, och Sony använder det som argument för att de stoppar importen. Självklart ligger det någonting i det, för de kan teoretiskt sett hållas delvis ansvariga om något skulle hända på grund av felaktiga produkter i fel världsdelar, men jag tror knappast det enbart är därför de gör så här.

Inte för att jag egentligen förstår varför de annars skulle göra det. Borde inte möjligheten att köpa spel över hela världen på sikt öka försäljningen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som importerade köpte väl i första hand spel på engelska (då jag antar att merparten inte kan japanska) och hårdvara som PSP till ett lägre pris än i Europa. På det sättet utgör de billigare spelen från Hong Kong en direkt konkurrens mot den europeiska marknaden. Och eftersom Sony Europe tar ut högre priser på sina produkter här leder det om inte till förlust, i alla fall till mindre intäkter och då Sony Europe drivs som egen avdelning är de mer intresserade av att folk köper deras dyrare produkter än billigare från Asien.

Glöm inte heller vad Nintendo sysslade med i Europa under sju år:

http://www.aftonbladet.se/vss/spela/story/0,2789,221184,00.html

Diffirentierad prissättning är väldigt fördelaktigt.

Hursomhelst är det dåligt och protektionistiskt eftersom det drabbar konsumenterna. Det skulle vara betydligt bättre om priserna hade harmoniserats med övriga regioner. Men man får heller inte glömma att det finns faktorer som inte Sony kan påverka som EU-tullar för varor som inte är producerade inom EU (vilka t ex MS elegant kringår genom att slutmontera XBOX i Ungern) och högre momssatser. Även om det finns utrymme för prissäkningar då de faktiskt gör procentuellt större vinster på produkter här.

Vad gäller Lik-Sang så skulle det inte förvåna mig om de dyker upp igen under nytt namn. Lik-Sang vara bara ett av Pacific Game Technologys olika märken och företag i sydostasien är flexibla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sumpade min respekt för Sony ända sen försnacket med PS2, där de i stort sett köpte TV-programmen som skulle handla om spel i största allmänhet, deras sliskiga reklam som gick ut på att PS2 bringade lycka till ditt liv, äktenskap och arbete och en massa annan skit. De har aldrig stake nog att lansera sina maskiner som spelmaskiner, utan det skall alltiv ara "en ny livsstil" och så jävla tufft. Och det som gör mig mest förbannad är att folk köper sån skit och inte ens har vett att kolla efter kvalitet. Sony ångvältar över allt och kör enligt metoden att söndra och härska, och det gör mig fly förbannad. De har aldrig haft skuggan av heder i kroppen.

Så jag är inte det minsta förvånad. Deras chef sitter väl och onanenar och tycker att jävlar vad jag kan styra världen. Mig lyckades du styra i alla fall. Till att aldrig någonsin mer köpa en produkt som har med Sony att göra, om jag nu kan hjälpa det. Hoppas era hundar bajsar i era skor och må himmelen regna ner kräk på er trädgård.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

fullt gjort javisst, men står fortfarande fast vid ps3an. f.ö. så har både nintendo, microsoft och sony sina egna lik i garderoberna. att något här skulle hända var bara en tids fråga imo...

väntar troget på ps3an (tror att de e en bättre konsol, och har fler lockande kommande titlar för tillfället), som ja iofs antagligen inte köper förrns bortåt ett halv år efter release ändå. då priskriget har kommit en bit på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sony stoppar PS3 import till Europa.

Sony has said it will use the "full scope of the law" to block the importing of PlayStation 3s (PS3) into Europe before its official release.

The spokesman said: "Ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards."

Varför göra PS3:an regionsfri från första början?

------

För övrigt så har Play-Asia.com stängt möjligheterna för import av PS3 enheter/spel till Europa. Detta skedde strax efter att Lik-Sang förklarades död.

playasiajk6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter