ny_börjare Skrivet september 22, 2006 Anmäl Share Skrivet september 22, 2006 hej på er alla glada mäniskor nu efter att set en massa anime har jag bnlivit otroligt sugen på att laga japansk mat men jag har ett problem jag skulle behöva en bra kok bok någon som vet var man kan få tag i en sådan är sugen på att kuna lära mig dena mat konst som ex att göra ris bollar med mera hoppas någon vet något här är även intresserad av japansk inredning och var man kan köpa såna grejer samt kan kolla hur ett japanskt hem ser ut ordentligt nu tid som ett traditionelt japanskt hem tror det är en av bi efekterna av att ha set en massa anime mit beroende har nåt en ny nivå;) alla fall jag tacka på förhand för alla de svar jag hoppas få:) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet september 22, 2006 Anmäl Share Skrivet september 22, 2006 http://japanesefood.about.com/ är en bra sida för recept o.dyl Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ny_börjare Skrivet september 23, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet september 23, 2006 tack men jag är ute efter en svansk sida eller helst en sida där man köpa en japansk kokbok på svenska.men jag tacka så mycket då dena sidan är en bra början:) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet september 23, 2006 Anmäl Share Skrivet september 23, 2006 Oj, glömde totalt denna sida: http://www.tokiya.se/SEKstartSida.htm Den kanske passade dig mer Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gao Skrivet januari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 11, 2007 Vad kallar man maträtten beef bowl i en svensk kokbok?? Har blivit välldigt sugen på att laga något japanskt :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Timotei Skrivet januari 11, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 11, 2007 Är det inte köttgryta på asiatiskt vis? Fast jag kan ha fel så rätta mig gärna då jag också vill veta. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gao Skrivet januari 12, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 12, 2007 köttgryta vet jag också att det är men det heter något specielt tror jag Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
peko Skrivet oktober 4, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 4, 2007 Det finns en rolig kokbok på svenska av Eiko och Yukiko Duke som heter Mikaku, jag köpte den på bokrean för några år sedan och gillar den skarpt. http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=234 Just nu är jag lite besatt av Tamago kake gohan, helt enkelt ris som man rör ner ett ägg uppvispat med lite soja i. Bra om man verkligen inte orkar laga mat(och det är sällan...wee heltidarbete) :| Hej förresten. Jag är ny. =) 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet oktober 4, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 4, 2007 Det finns en rolig kokbok på svenska av Eiko och Yukiko Duke som heter Mikaku, jag köpte den på bokrean för några år sedan och gillar den skarpt.http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=234 Just nu är jag lite besatt av Tamago kake gohan, helt enkelt ris som man rör ner ett ägg uppvispat med lite soja i. Bra om man verkligen inte orkar laga mat(och det är sällan...wee heltidarbete) :| Hej förresten. Jag är ny. =) Hey och välkommen. Man måste ta sig tid att laga riktig mat!! Verkar vara ett bra boktips! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
peko Skrivet oktober 6, 2007 Anmäl Share Skrivet oktober 6, 2007 Tack! Jo, det är det där med maten... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet november 20, 2009 Anmäl Share Skrivet november 20, 2009 Någon som vet om det går att köpa Udonnudlar i en vanlig svensk livsmedelsbutik? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet november 20, 2009 Anmäl Share Skrivet november 20, 2009 Någon som vet om det går att köpa Udonnudlar i en vanlig svensk livsmedelsbutik? Finns ju annars japanska livsmedelsbutiker här och var (I alla fall här i hufvudstaden) :O Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet november 20, 2009 Anmäl Share Skrivet november 20, 2009 Någon som vet om det går att köpa Udonnudlar i en vanlig svensk livsmedelsbutik? Finns ju annars japanska livsmedelsbutiker här och var (I alla fall här i hufvudstaden) :O I Götheborg, kan jag tipsa, finns en asiatisk livsmedelsbutik ungefär vid Lilla Bommen, på sidan där Nordstan INTE ligger. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet november 21, 2009 Anmäl Share Skrivet november 21, 2009 Eller så åker man till Saigon och köper allt både billigare och med fler alternativ. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet januari 17, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2010 Jag funderar på att testa och tillaga Nikuman och behöver en ångkokare. Jag letar efter en av bambu. Någon som vet var man kan köpa en sådan på internet eller i Stockholm? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet januari 17, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2010 Jag funderar på att testa och tillaga Nikuman och behöver en ångkokare. Jag letar efter en av bambu. Någon som vet var man kan köpa en sådan på internet eller i Stockholm? Varför i bambu? Räcker med ett sånt där "inlägg" som man kan köpa på typ Åhlens. Also: Detta recept är bäst Testade att göra nikuman via http://japanesefood.about.com/ Men de suger ärligt talat. Ignorera mitt första tips här i tråden. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet januari 17, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2010 Varför i bambu? Har läst att det ska bli bäst resultat med ångkokare av bambu. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet januari 17, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2010 imo är det bäst att först lära sig att laga bra nikumans innan man ger sig på att göra allt "på rätt sätt". Ett sånt där inlägg lär kosta typ 20 kr eller ngt liknande, så då är det bara att träna med den så slipper du ångra inköpet om du skulle ge upp med dina försök ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tsukasa-san Skrivet januari 17, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2010 imo är det bäst att först lära sig att laga bra nikumans innan man ger sig på att göra allt "på rätt sätt". Ett sånt där inlägg lär kosta typ 20 kr eller ngt liknande, så då är det bara att träna med den så slipper du ångra inköpet om du skulle ge upp med dina försök ;) Har du rätt i. ;) Ett sådant inlägg kostar 39kr på IKEA. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet maj 4, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2011 Igår lyckades jag göra onigiri. Det smakar ju mest ris (...) så jag undrar om man kan smaksätta riset på något vis. Kanske ha något i vattnet när det kokar. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Saya Skrivet maj 4, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2011 Det smakar ju mest ris (...) så jag undrar om man kan smaksätta riset på något vis. Kanske ha något i vattnet när det kokar. Curry. Allt fungerar med curry. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Voffe Skrivet maj 4, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2011 Curry. Allt fungerar med curry. Detta. Du kan prova lägga i en buljongtärning (typ, kycklingsmak) för att få en smakrik fond innan du öser i riset. Alternativt jagar du djuret själv och kokar dess benrester. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet maj 4, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2011 Gott. Ska pröva förslagen nästa gång jag gör det :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet maj 5, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 5, 2011 På japanska mataffärer kan du köpa påsar med "strössel" som du rör ned i riset när det är färdigkokt och varmt. Finns med smak av lax, plommon, sjögräs, japansk mynta och annat. Eller så rullar du den färdiga bollen i sesam och salt. Min favorit är ändå att lägga ett insaltat plommon (umeboshi) i bollen. Ett alternativ är en klick misopasta tryfferad med hackad purjolök. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shukakun Skrivet maj 6, 2011 Anmäl Share Skrivet maj 6, 2011 Håller med ovanstående personer om att curry helt klart funkar med ris, inte helt okänt kanske, men ändå. Själv är jag nöjd med nästan vilken sås som helst, ris är rätt gott så länge det inte är helt torrt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg