Hoppa till innehåll
Anime.se

Project Hacker - Import Tips

Bankoiia
 Share

Rekommenderade inlägg

Project Hacker - Import Tips

Jag förväntade mig inte mycket av spelet Project Hacker när det trillade ner

i brevlådan för några dagar sedan. Jag tyckte konceptet lät intressant så jag lät

en kopia slinka ner tillsammans med min andra inköp. Ont anande om att de övriga spelen skulle få vila i sina förpackningar ett tag...

projecthackerkakusei13ru1.jpg

Story

Satoru är en universitetsstudent som hävdar att han endast hackar för sitt eget

nöjes skull utan att ställa till förtret för någon. Men han råkar gå ett steg för långt när han av misstag råkar trilla in på en ministär server. Satoru har inte mycket till chans att sopa för sina fotspår och blir genast uppsökt av "GIS". De arresterar honom inte, utan för honom genast till företaget. Detta leder till att Satoru utan större invändingar blir anställd vid högkvarteret för bekämpning av datoriserad terrorism.

När han anländer hem märker han att någon vänt upp och ner på hans lägenhet. Till råga på det har han två svartklädda män hack i häl. Han tar då hjälp av en barndomsvän som han flyr tillsammans med, och snubblar in allt djupare in en konspiration som dem till varje pris måste stoppa.

projecthacker20060724115714569wp4dd9.jpgindexwj3jx8.jpg

Mitt Intryck

Project Hacker visade sig vara ett riktigt underhållande textäventyr med ytterst liten interaktivitet. Största delen av tiden går åt till att föra dialog och inspektera föremål och platser. De som tidigare spelat liknande äventyr i form av Phoenix Wright på DS vet ungefär vad de har att vänta. Men samtidigt är Project Hacker mer lutad åt visual novel hållet, och erbjuder en historia som kan grena ut sig genom en till synes mängd olika vägar.

Allt som allt är det en trevlig liten historia för den som alltid velat leka hacker på sköj med hjälp av en DS. En release i USA och Europa är inte helt otänkbar då fler och fler spel av denna sorten lyckas hitta distributörer utanför Japan. Men än så länge är det alltså import som gälller. Det kanske inte är världens bästa spel, men det visade sig ändå vara en trevlig överraskning.

Var köper jag det?

[Play-Asia.com] - US$ 48.90

[Lik-Sang.com] - US$ 54.90

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar bra anime gillar haxing releterade filmer etc :) ;)

Battle Programmer Shirase är också en sådan typ av anime som den.

hmmm trodde att det var en film :(

1. du är i den spelrelateradedelen av forumet

2. det är ett spel.

vet var lite trött där =P och nu mé :P bilderna ser ut som en film..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

zimeon: Skulle man kunna säga. Men utan någon form av röststöd så det blir aldrig riktigt lika dramatiskt.

För att definiera 'liten interaktivitet' är det själva hack momenten som kräver någonting av spelaren. Små pussellinspirerade inlägg.

Om man räknar bort det eviga duttandet på skärmen för att avancera i dialogen vill säga...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har sett reklamfilmerna på Nintendos japanska hemsida och blivit riktigt sugen på att spela det, men nu när du säger att det är liten interaktivitet i det, så verkar det inte lika mkt att ha. ^^ Sen lär man ju behöva kunna en hel del kanji för att få ut ngt av det. Men om man nu är riktigt bra på japanska så är det nog hur trevligt som helst. X3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar hur som helst vansinnigt bra. Helt klart ett köp när jag nu får tag på en DS Lite (försökte köpa i Japan under två veckors tid. Det var lögn -- slutsålt HELA tiden, sålde slut på två timmar om den kom in. Populär så att det inte är klokt. Till och med medel-Yamada verkar köpa).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 1 month later...

I 99% av fallen så finns det inte, men det finns vissa undantag dock tex så köpte jag Silent Hill 4 för några år sen från Japan och det hade engelsk text. Men tyvärr så får du nog räkna med att lära dig japanska om du vill importera därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När du talar om "sådana spel" så dök detta upp idag på 8D.se:

ub_7e9152deea0be81ed1bd2bfdcbee8177.jpg

Capcom öppnar sidan för Stock Trader Shun (http://www.capcom.co.jp/shun/) (Japan), ett spel om aktiemarknaden till Nintendo DS. Det är oklart om Capcom planerar någon engelsk översättning för spelet.

Och anledningen till att vara lite försiktigt optimistisk är att Capcom verkar ha tagit influenser från Ace Attorney och applicerat det på aktiemarknaden istället för domstolen och på det viset skapar ett äventyr i en annan miljö.

Det här är alltså inte Stock Market Training: Train Your Stock Marketing Skills (det håller Kojima på med).

Men precis som rättegångar lämpar sig för dramatik finns det även element i aktievärlden som borde kunna fungera precis lika bra för att skapa en spännande historia. Och när Capcom använder samma stilistiska element och designkoncept som i Ace Attorney till Stock Trader Shun är det kanske dags att börja lyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter