Sceleris Skrivet september 9, 2006 Anmäl Share Skrivet september 9, 2006 Och OM det enda sättet för upphovsmännen att få betalt är genom taggning av filerna, så ska du se att det ligger i deras EGET intresse att förse sina filer med en tagg. Det finns ingen bättre morot än pengar, tyvärr. Bredbandsavgifter och liknande kanske är det enda sättet för upphovsrättsinnehavarna (många upphovsmän är ju döda eller har inte kvar den ekonomiska rätten) att "tvinga" ur pengar ur en situation de inte förstår och inte kan kontrollera, men det är nog knappast det enda sättet att få betalt. Om storföretagen inte vore så rädda för förändring och att tappa kontroll hade de kunnat fortsätta håva in stora summor även på de nya marknaderna - folk vill ha lätta lösningar (se/lyssna på så mycket man vill, föra över till bärbara mediaspelare, skicka till vänner) med vettiga priser (en digital fil känns alltid överprissatt om den kostar nästan som att köpa på CD/DVD). Och om de inte kan eller ens vill anpassa sig till sina kunders förändrade mentalitet (typ "Internetgenerationen" eller nåt) så har jag inga sympatier med deras nöd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scab Skrivet september 9, 2006 Anmäl Share Skrivet september 9, 2006 VARFÖR skulle folk vilja göra sig omaket att ta bort taggen om det ändå vore gratis (ja, utom en fast avgift för bredbandet då) och lagligt att fildela? Det enda skäl jag kan se är om man ogillar upphovsmannen och inte vill att han ska få några pengar. Det var inte poängen, poängen var att det rent tekniskt är omöjligt att implementera din idé. Om man nu rent hypotetiskt skulle lyckas så var exemplet med en otaggad fil menat att demonstrera att systemet i alla fall inte fungerar. Det finns trots allt massor med skäl att inte använda den taggade filen. Man vill kanske ha den i ett annat format, inte signalera att man lyssnar/tittar på just den filen, öppna den i ett program utan stöd för taggar, lägga över den på en portabel spelare som kräver konvertering, lägga den i en videocontainer som bara stöder särskilda format, osv... Och OM det enda sättet för upphovsmännen att få betalt är genom taggning av filerna, så ska du se att det ligger i deras EGET intresse att förse sina filer med en tagg. Det finns ingen bättre morot än pengar, tyvärr. Jo, fast nu är det ju inte upphovsmännen själva som lägger ut filerna på nätet, utan privatpersoner som delar med sig. Man kan av förklarliga skäl inte springa runt och tagga andras filer, så jag har svårt att se det där slå igenom. Folk kommer hämta den otaggade versionen i det format som de är bekanta med och som de kan göra vad de vill med. Både DRM och ditt system dras med att piratkopian i slutändan är bättre än den lagliga versionen, och det fungerar bara inte. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet september 10, 2006 Anmäl Share Skrivet september 10, 2006 OK, du har just visat att tanken att via en bredbandsavgift (antingen fast, eller kopplad till en viss fil) betala upphovsmakarna för filer som nedladdas, inte fungerar. Så har du något förslag som du tror fungerar då? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scab Skrivet september 10, 2006 Anmäl Share Skrivet september 10, 2006 Då vore jag en mycket, mycket rik man. ^^ Jag tror uppriktigt sagt inte att det går att behålla samma affärsmodeller som används i nuläget. Akilleshälen med helt fri digital kommunikation ur konsumtionssynvinkel är trots allt att kreatörer, producenter och mellanhänder inte kan få betalt på det sätt som de får nu. Det krävs en storskalig förändring. Folk konsumerar underhållning på ett helt annat sätt numera och marknaden blir nog så illa tvungen att följa efter. Jag är inte särskilt orolig för att ingen ska kunna hitta på ett sätt att tjäna pengar på detta, till skillnad från för vad skivbolag, licensinnehavare och andra mellanhänder som potentiellt inte längre behövs kan tänkas göra för att förhindra det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet september 10, 2006 Anmäl Share Skrivet september 10, 2006 Jag är inte särskilt orolig för att ingen ska kunna hitta på ett sätt att tjäna pengar på detta - - - Men det sätt som det just nu lutar åt ÄR ju faktiskt en avgift på bredbandskostnaden. Ingen har ju kommit på något bättre. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scab Skrivet september 10, 2006 Anmäl Share Skrivet september 10, 2006 Men det sätt som det just nu lutar åt ÄR ju faktiskt en avgift på bredbandskostnaden. Ingen har ju kommit på något bättre. Nja, bredbandsavgiften har diskuterats, men den är långt ifrån aktuell för tillämpning. Jag vill minnas att remissvaren från internetoperatörerna var samstämmigt negativa och jag såg då inte många positiva reaktioner i samband med mediabevakningen. I slutändan blir det nog någonting annat. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet september 10, 2006 Anmäl Share Skrivet september 10, 2006 Jag vill minnas att remissvaren från internetoperatörerna var samstämmigt negativa Fast de är väl negative mot internet-övervakning & spara trafikinformation i 5 år osv tjosan, som EU och Bodström iaf arbetar på att förverkliga? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheFluff Skrivet september 11, 2006 Anmäl Share Skrivet september 11, 2006 Jo, det också, förstås. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 11, 2006 Anmäl Share Skrivet september 11, 2006 "Tack och lov", kan tilläggas. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet oktober 2, 2006 Anmäl Share Skrivet oktober 2, 2006 för att börja ett nytt kapitel i den här tråden: Hovrätten frikänner fildelningsdömd tankar? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet oktober 2, 2006 Anmäl Share Skrivet oktober 2, 2006 för att börja ett nytt kapitel i den här tråden:Hovrätten frikänner fildelningsdömd tankar? Du hade tur den här gången, Dread. >;) Han är ju med största sannolikhet skyldig, men det är glädjande att se att systemet trots allt ibland fungerar: Skärmdumpar och loggar är ytterst opålitliga vad gäller deras värde i att knyta handlingar till personer, och piratkopiering för privatbruk är inte ett sådant allvarligt brott att privatlivet ska kränkas för att säkra bevis. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet oktober 3, 2006 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2006 för att börja ett nytt kapitel i den här tråden:Hovrätten frikänner fildelningsdömd tankar? Du hade tur den här gången, Dread. >;) Han är ju med största sannolikhet skyldig, men det är glädjande att se att systemet trots allt ibland fungerar: Skärmdumpar och loggar är ytterst opålitliga vad gäller deras värde i att knyta handlingar till personer, och piratkopiering för privatbruk är inte ett sådant allvarligt brott att privatlivet ska kränkas för att säkra bevis. LOL! men vore det inte du som åker dit, för att du gjort den tillgänglig? håller med om att han är skyldig, men vad ska man göra med en moderat regering? (:P) men å andra sidan så använder jag inte dc++ längre, den tiden som jag gjorde det, så upplevdes det som om datorn blev (märkvärt) slöare fast man inte hade programmet igång. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg