docster Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Barn vill läsa manga i skolanTre av fyra barn vill ha mangaläroböcker Många lär sig med bilder Mangamatte. Eller Sveriges historia som ett actionfyllt mangaäventyr. I framtiden kanske läroböckerna blir tecknade. Förlaget Bonnier Carlsen har undersökt mangaintresserade barns inställning till manga och andra böcker. Tre av fyra i undersökningen vill ha manga i läroböckerna. Hela artikeln finns här: http://metro.se/se/article/2006/09/04/0 ... /index.xml Ganska intressant och jag tänka mig att många tycker det är lättare att plugga med mycket bildmaterial tillsammans med texten. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Vi har sålt 2,4 miljoner böcker, det är extremt för att vara barnböcker. Detta och att Bonnier drog in GTO bara för att en unge klagade via e-mail ser verkligen lovande ut Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Jag tycker inte barn ska få ha manga som studielitteratur. Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen". (Dessutom ska de fan inte få ha roligare än vad jag hade det i den åldern!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 jag skulle gärna vilja veta om barnen i fråga kommer att lära sig nåt av att läsa mangamatte etc... iofs så kan det väl vara bra om man t ex ska läsa engelska och andra språk, men matte och annat liknande har ja svårt å tro på. men så länge de lär sig så är de väl ok antar ja. för det är som sagt de viktigaste även om ja vet en hel del yngre och ibland äldre ungar som förtjänar tukt. för att veta att dem inte är mest värda och inte kan göra som dem vill varken nu eller senare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Om de körde engelsköversatt manga som läsmaterial till engelskan så skulle det vara en bra idé. Men att göra inhemsk studiematerial till t.ex matte och bara slänga in bilder och kalla det för "manga" skulle vara en hemsk idé. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Jag tycker inte barn ska få ha manga som studielitteratur. Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen". Det fixar sig nog. Du inser väl att de kommer att kräva "manga" även i all annan information när de blir vuxna? Tecknade serier som förklarar deklarationsblanketten och så vidare? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
DB Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Barn bör istället fogas till att acceptera, och läras hantera, anonyma textmassor. Sådana egenskaper kommer de ha nytta av senare, både i senare skolgång och i den "riktiga världen". Är böjd att hålla med där. Annars så fungerar ju roligare läroböcker ypperligt. T ex så var Moetan 'Moeru eigo hanashi' en bästsäljare på amazon.jp. Den lärde köparna ovärderliga meningar som: "Recently they have complicated the game characters more and more. For example the 140-cm tall girl over 18 years old with the book bag on her shoulder." eller "My brother went out to buy a game in the thunderstorm. I was so anxious about him." Om det nu sålde bra för att det var en bra lärobok eller om det kanske berodde på något annat kan man ju alltid spekulera i. (Och nej, det är allt utom en seriös lärobok) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Jag tycker tvärtom att det är i språkundervisning som serier funkar bästa. Manga eller US serier i engelskan, Tintin och Asterix till franskan, Kalle Anka på alla språk osv. Man får hjälp av bilderna och kan lära sig en del enklare fraser och talspråk på ett kul sätt. I övriga ämnen vet jag inte. Fast iofs, den där tecknade filmen om en resa genom kroppen var riktigt kul, så det kanske kan funka om man gör det på bra sätt Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 jag skulle gärna vilja veta om barnen i fråga kommer att lära sig nåt av att läsa mangamatte etc... iofs så kan det väl vara bra om man t ex ska läsa engelska och andra språk, men matte och annat liknande har ja svårt å tro på. Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/ Tecknade serier som förklarar deklarationsblanketten och så vidare? Alltså, det vill jag fan ha! Som det är nu läser jag det inte ens utan bara håller tummarna och hoppas på det bästa. T ex så var Moetan 'Moeru eigo hanashi' en bästsäljare på amazon.jp. Det är nog sådana läroböcker som gör att de kan använda udda ord som "dilettante", utan att kunna skillnaden på "this" och "these". :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet september 4, 2006 Anmäl Share Skrivet september 4, 2006 Jo jag tror nog det skulle fungera. Men de ska kanske tänka på att det är just mangaintresserade barn som har varit med o svarat på frågan. ^^ Jag tror de flesta ämnena skola kunna presenteras med serier, bara att det kanske krävs lite olika av vad varje ämnena. Jag menar en serie där huvudpersonerna bara går och pratar matte med varann skulle troligtvis inte fungera så bra, men däremot kanske funka om de pratade svenska, engelska, [valfritt språk]... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 Serier är ett bra sätt att lära sig språk på, eftersom man (oftast) inte behöver behandla så stor textmängd som i en vanlig text. Jag tror dock inte man ska göra hela läroböcker som serier, utan bara byta ut vissa textstycken till serier istället. Historia kanske skulle kunna funka med serier, men vissa delar skulle ju bli rätt blodiga, får man verkligen visa sånt i skolan ;) Däremot tror jag inte på att ge ut "serieläroböcker" i alla ämnen, visst, det funkar i Japan, men Japan är Japan och Sverige är Sverige Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/ ROFLMAO Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/ ROFLMAO Äsch då, så dåligt var det inte. Det var åtminstone rätt spännande, speciellt just den delen (Shiina deriverar fel! zOMG!). Vilket är mer än vad man kan säga om mangan om samhällskunskap. :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 Mm, tidigare försök har misslyckats fatalt. :/ ROFLMAO Äsch då, så dåligt var det inte. Det var åtminstone rätt spännande, speciellt just den delen (Shiina deriverar fel! zOMG!). Vilket är mer än vad man kan säga om mangan om samhällskunskap. :( OMG... hur många sådana har du på lager... vi har ju snart några färdiga läroböcker här. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 OMG... hur många sådana har du på lager... vi har ju snart några färdiga läroböcker här. Ett antal. Vad sägs om psykologi? ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
flaskis Skrivet september 5, 2006 Anmäl Share Skrivet september 5, 2006 guld XD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet september 6, 2006 Anmäl Share Skrivet september 6, 2006 klockren Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet september 6, 2006 Anmäl Share Skrivet september 6, 2006 "Det är nog bara en fas du går igenom." XD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet september 6, 2006 Anmäl Share Skrivet september 6, 2006 Sjukt... Jag går och lägger mig igen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet september 6, 2006 Anmäl Share Skrivet september 6, 2006 Sluta... sluta... jag får ont i magen!! *ASGARVAR* Den om samhällskunskap ägde. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noir Skrivet september 7, 2006 Anmäl Share Skrivet september 7, 2006 klockrena, bara klockrena xD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet september 7, 2006 Anmäl Share Skrivet september 7, 2006 Domo, domo. ^_^ Gör jag fler så bryter jag säkert snart mot lagen om kopiering av studielitteratur. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bankoiia Skrivet september 7, 2006 Anmäl Share Skrivet september 7, 2006 Fruktansvärt underhållande! Var får du allt ifrån? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Taro_kun84 Skrivet september 20, 2006 Anmäl Share Skrivet september 20, 2006 Ska det vara manga kursböker i skolan så måste de vara pedagodiska och ha med alla delar som behövs i det ämne det rör sig om i alla falla när det gäller i lägre åldrar. Sen så kan det vara bra att läsa lite manga som omväxling i språk undervisngs (göra undervsingnen roligare) syfte då i eng, tyska eller franska ,mm med det ska göras i högstadiet och gymnasiet där de har grundlägande Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg