nysa81 Skrivet augusti 11, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 11, 2006 Har denna på VHS då den kom i början av 80-talet ? Finns denna eller har den funnits att köpa på DVD, både med engelsk och svenskt tal ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erika Skrivet augusti 11, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 11, 2006 Vad jag vet så finns inte Brisby och Nimhs Hemlighet utgiven på dvd här i Sverige. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Captain Herlock Skrivet augusti 11, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 11, 2006 Nope, finns tyvärrr ingen svensk utgåva. Den finns på Amazon med fruktat fult omslag. [/url] En film som jag inte sett men mycket gärna vill se. Blir nog att man får beställa den plus The Last Unicorn, kanske från just Amazon... ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet augusti 12, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 Som de andra sagt: Finns bara på dvd på engelska. Tycker att detta ämne hamnat lite fel, då filmen inte är anime, utan gjord av ett par avhoppare från Disney (dvs amerikaner) (Filmen är dock jättebra, se den!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 12, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 Don Bluth, mannen bakom bland annat "Landet för Längesedan" och "Resan till Amerika". Favoriten är ju denna filmen, har den också på VHS men vill inte se om den då jag tror mina minnen kommer förstöras. Dessa minnen var under min guldålder :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nysa81 Skrivet augusti 12, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 självklart ska du se om den, helt underbar film, såg den med min fyraåriga grabb, den är ju lite läskig för en i hans ålder... Dina minnen komemr inte att förstöras, snarare förbättras, man förstår filmen bättre och kanske inte på samma sätt som då man såg den då man var liten. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 12, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 Klockren rulle, en av de bästa som Amerika släppt ifrån sig. Det enda mysko är att boken nästan är ännu bättre. Men nej, jag har inte sett den på DVD. Däremot har jag sett uppföljaren (som man vet är skräp utan att ens se den) på DVD. Typiskt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nysa81 Skrivet augusti 12, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 jasså, det visste jag inte, vad heter uppföljaren ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet augusti 12, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2006 självklart ska du se om den, helt underbar film, såg den med min fyraåriga grabb, den är ju lite läskig för en i hans ålder... Dina minnen komemr inte att förstöras, snarare förbättras, man förstår filmen bättre och kanske inte på samma sätt som då man såg den då man var liten. Mjo det har du rätt i, vill se den och självklart borde jag se den. Nu när jag har en mer "mogen" insikt till livet osv hehe. Får ta mig tid någon gång, se den med lillasystern kanske, eller längre in i framtiden med sonen/dottern :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet augusti 13, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 13, 2006 Jo, boken var bättre. De hade ändrat lite på slutet i filmen, men även den är hemskt bra. Jag läste boken först så det kanske påverkat mitt omdöme om filmen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 14, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 14, 2006 Uppföljaren heter Brisby och Nimhs hemlighet 2 eler något annat fantasifullt. Jag såg filmen först, men boken var bättre i alla fall, men inte så att filmen kändes överflödig. Den största skillnaden är att boken breder ut sig mycket mer om de där råttorna, och handlar mycket om deras Plan. Och att lilla musmamman heter Frisby och inte Brisby. Mrs Frisby and the Rats of Nimh är originaltiteln om jag inte minns fel. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet augusti 14, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 14, 2006 Uppföljaren heter Brisby och Nimhs hemlighet 2 eler något annat fantasifullt. Jag såg filmen först, men boken var bättre i alla fall, men inte så att filmen kändes överflödig. Den största skillnaden är att boken breder ut sig mycket mer om de där råttorna, och handlar mycket om deras Plan. Och att lilla musmamman heter Frisby och inte Brisby. Mrs Frisby and the Rats of Nimh är originaltiteln om jag inte minns fel. Japp, så är det. De valde att byta namn från Frisby till Brisby pga av en viss rund, platt leksak som kastas =) Tror jag ska ta och läsa boken, är den svenska översättningen bra/ok? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 15, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 15, 2006 Jag läste den på svenska och har inget minne av att min mage protesterade. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet augusti 15, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 15, 2006 Jag minns också översättningen som problemfri. Fast det var länge sen och långt innan jag började bry mej om sådant. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg