Volbla Skrivet november 26, 2008 Anmäl Share Skrivet november 26, 2008 ännumäj What? Att uttala det engelskt skulle ju vara ännu fånigare. Jag menar såklart ett mer japanskt uttal. För mig funkar det i alla fall att säga anime med kort E. Det svåra blir väl plural (om jag kör 'animes' eller nåt vet jag inte. är nog inte så konskvent), men tycker bara det låter så off att ändra uttal på ett ord. "dejt" är bättre än "date" för att man får "dejta" istället för "datea" eller "data". Stärker inte det min poäng? Ordet date uttalas ju 'dejt' på engelska och hence uttalar vi det likadant. Det är precis som jeans. Vi säger ju jiins och inte så som jeans borde uttalas på svenska, fastän vi har kvar den engelska stavningen. OnT: Klar med avsnitt ett nu. Var ju störtskönt :) Tror det livade upp min vilja att se nya animer (oj, plural!) igen. Har inte kännt för det på länge. Föresten Sceleris. Var det du som vann Shana postern din kanalje :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 26, 2008 Anmäl Share Skrivet november 26, 2008 Stärker inte det min poäng? Ordet date uttalas ju 'dejt' på engelska och hence uttalar vi det likadant. Det är precis som jeans. Vi säger ju jiins och inte så som jeans borde uttalas på svenska, fastän vi har kvar den engelska stavningen. "Stärker" vet jag inte. Varken "dejt" (som jag dock i första hand tog upp för stavningen av ordet, ett argument för försvenskning) eller "jeans" har exakt samma uttal på svenska och engelska: [ji´ns] mot [dʒi:nz]. För det blir alltid en approximering -- en försvenskning. :P Och om japanska uttalet är så viktigt, bör vi då hålla oss till den japanska betydelsen av ordet också? Föresten Sceleris. Var det du som vann Shana postern din kanalje :P Ja, inte fan KÖPTE jag den. :> Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Volbla Skrivet november 26, 2008 Anmäl Share Skrivet november 26, 2008 Och om japanska uttalet är så viktigt [...] Viktigt och viktigt. Jag tycker väl bara det är ocoolt att ändra uttal i spose. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet november 11, 2009 Anmäl Share Skrivet november 11, 2009 Bump, för nytt avsnitt! http://web.mac.com/idrougge/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet januari 8, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 8, 2010 Nytt långt avsnitt uppe. Och det kommer mera! Sprid budskapet, lyssnarslavar. Och jag lyder. http://web.mac.com/idrougge/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
doppler Skrivet januari 8, 2010 Anmäl Share Skrivet januari 8, 2010 Här ska lyssnas något så förbannat. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet mars 8, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 8, 2010 Avsnitt tolv är uppe, avsnitt tretton på väg. Observera att avsnitt 14 är frågelåda, så skriv in till Animéradion med era frågor om allt mellan himmel och jord, vi lovar att besvara dem efter bästa förmåga. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
doppler Skrivet mars 10, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 10, 2010 Avsnitt tolv har gjort mig minst dubbelt så intresserad av att åka på ett eventuellt framtida Sapparikon, och jag var redan ganska intresserad. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet mars 15, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 15, 2010 Och nu är avsnitt tretton uppe. Glöm inte: Frågelåda i avsnitt fjorton! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet mars 15, 2010 Anmäl Share Skrivet mars 15, 2010 Bra avsnitt! Mycket lättare att höra också. Återstår att se om man kan komma på någon fråga. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet maj 10, 2010 Anmäl Share Skrivet maj 10, 2010 Avsnitt 14 med frågelåda: ゲット! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juni 6, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 6, 2010 Lika väl att bumpa för avsnitt femton (M4A | MP3) av Sveriges (för tillfället...?!) enda animépoddradioprogram, fastän de gör reklam för ett annat animéforum... ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet juni 6, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 6, 2010 Lika väl att bumpa för avsnitt femton (M4A | MP3) av Sveriges (för tillfället...?!) enda animépoddradioprogram, fastän de gör reklam för ett annat animéforum... ;) Vilket? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juni 6, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 6, 2010 Det får du väl lyssna på avsnittet för att få veta. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet juni 10, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 10, 2010 Det får du väl lyssna på avsnittet för att få veta. ;) Sitter fast i ett, som man så modernt nu säger, "plugin hell" tack vare quicktime-krav >.< Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juni 10, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 10, 2010 Du kan ju faktiskt bryna RSS-flödet direkt. I Firefox visas mediafilerna som länkar (som man kan högerklicka på och ta "spara som"). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klibbnisse Skrivet juni 11, 2010 Anmäl Share Skrivet juni 11, 2010 Du kan ju faktiskt bryna RSS-flödet direkt. I Firefox visas mediafilerna som länkar (som man kan högerklicka på och ta "spara som"). Åhå! Då fick man ner avsnittet efter lite fix och trix, blir väl till att lyssna =D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet juli 2, 2010 Anmäl Share Skrivet juli 2, 2010 Nu är avsnitt 16 uppe, hörni! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet juli 2, 2010 Anmäl Share Skrivet juli 2, 2010 Go'a grejer! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet juli 3, 2010 Anmäl Share Skrivet juli 3, 2010 Ska ge senaste avsnittet ett försök, man kaaanske borde lyssna på första först men meh xD ska bli intressant att lyssna~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
doppler Skrivet augusti 27, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2010 Avsnitt 17 uppe. Alla ska lyssna. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet augusti 27, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2010 Lustigt nog satt jag mig ner och lyssnade på avsnitt 16 så sent som i förrgår; vad är oddsen att jag skulle få nästa avsnitt bara två dagar senare? Intressanta grejer; jag känner igen mycket av det som diskuteras -- som att alla som var minsta manga/anime-intresserade automatiskt blev själsfränder -- men samtidigt var jag nog född lite för sent för att ha upplevt den verkliga animesvälten. När jag först började bli besatt var det ganska mycket i början av den digitala fansubb-explotionen, så några sociala animevisningar var (tyvärr, kanske man ska säga) aldrig något krav för att mätta sina behov. Jag måste dock säga att avsnittet slutade lite väl plötsligt. En låt diskuterades, den spelades, och sen var det bara slut. Inget Vi-Ses-Nästa-Avsnitt-snack eller liknande. Var detta med mening, eller gick något galet? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet augusti 27, 2010 Anmäl Share Skrivet augusti 27, 2010 Garageband (åtminstone min stenåldersversion) har en gräns för hur långt ett program får vara. Gränsen går att öka, men det här programmet var längre än något vi spelat in förut, och istället för att kopiera över ljudet till en fil med längre gräns, som kräver att allt material klipps om igen, valde jag att klippa där det kändes mest naturligt. Oroa er inte, sluttampen blir avstamp i nästa del i serien. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet augusti 29, 2010 Författare Anmäl Share Skrivet augusti 29, 2010 Härligt att se avsnitten komma i en stadig takt. Många tack till redaktionen för ett intressant program! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
idrougge Skrivet november 5, 2010 Anmäl Share Skrivet november 5, 2010 Avsnitt 18 är ute efter en olidligt lång väntan. Vi avhandlar Stardriver och Oreimo, snackar Hetalia och Cobra och fortsätter med vår tillbakablick på hur den svenska fandomen utvecklades. 101 minuter mys! 1 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg