Jocke Skrivet april 8, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 8, 2004 Akujin: Howl's moving castle tror jag det var.. har inte sett trailern ännu, det kanske man borde göra.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pjat Skrivet april 9, 2004 Anmäl Share Skrivet april 9, 2004 hmm... jo, lite synd att den inte e orginal utan en re-make av en bok.. ( inte så ovanligt i USA) men för ghibli.. tror det är nån engelsk författare eller nått som skrev boken.. Men miyazaki gör ju självklart sin egna version och tolkning... får se hur det blir.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 9, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 9, 2004 Dom flesta filmer av Ghibli bygger på nån gammal saga, inte ovanligt alls.. fast självklart som du skriver så gör dom sin egna tolkning av dom.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Akujin Skrivet april 12, 2004 Anmäl Share Skrivet april 12, 2004 Howl's Moving Castle! Så var det! Trailern var inte något att hurra för, kan jag säga på en gång. Man fick i stort sett bara se 5 sekunder från animen, resten var text. Fick ett litet hum hur den kommer att se ut i alla fall. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet maj 21, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 21, 2004 Mina Ghibli favoriter (dvs några av de anime filmer som toppar min bästa anime-film lista ;)): Hotaru no Haka (Grave of Fireflies), Omoide Poroporo (Only Yesterday), Mononoke Hime (Princess Mononoke), och ev. Kaze no Tani no Naushika (Nausicaä of the valley of Wind) (bättre än Mononoke, men Ghibli bildades ju rent tekniskt sett efter Nausciaä) Inte för att de andra är specielt dåliga, de enda Ghibli jag inte gillat hitills är "The Cat Returns", som jag tyckte hadde alldeles för tråkig story och tyckte tecknigarna var ganska tråkiga också. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
.jpboy Skrivet maj 29, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 29, 2004 var kan man köpa chibli boxen??! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet maj 31, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 31, 2004 Om du menar Ghibli så finns det ingen box, ingen som är original iaf.. det finns en piratbox.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet maj 31, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 31, 2004 Det finns visst en officiell Ghibli-box. "Ghibli ga ippai" heter den och innehåller alla filmer fram till och inklusive Om du lyssnar noga (Whisper of the Heart), och utöver det en skiva med samlade TV-reklamer för Ghiblifilmerna, en intervju med Miyazaki och Akira Kurosawa, och en dokumentär om hur de gjorde Tårfyllda minnen (Only Yesterday). Det är bara det att det inte är en DVD-box. Dessutom lär den inte gå att få tag på längre. Den kom ut 1995, eller om det var 1996 och trycktes mig veterligen i bara 10000 exemplar. Eller åtminstone i den storleken. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet juni 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Zimeon: aah, fick för mig att det enbart var en gigantisk OST-collection med soundtracks från alla Ghibli-filmer. I stand corrected. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Max Skrivet juni 9, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 9, 2004 Man kan ju undra var den vanföreställningen kommer från. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet juni 10, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 10, 2004 Zimeon:aah, fick för mig att det enbart var en gigantisk OST-collection med soundtracks från alla Ghibli-filmer. I stand corrected. Nädå, du har helt rätt. Det finns även en CD-box som heter "Ghibli ga ippai" och som innehåller alla soundtracks till och med Om du lyssnar noga. Det roliga med den är att metallagret i skivorna är i guld(!) -- de är alldeles guldgula. Nackdelen med bägge dessa boxar är att omslagen är så fula att man kräks på dem. Och då blir det så kladdigt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hûmla Skrivet juni 13, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 13, 2004 Prinses Mononoke och Spirited away!!!! dom enda jag har sett men gillar båda väldigt mycket!!! ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet augusti 19, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2004 Har Howl no Ugoku Shiro haft premiär än? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet augusti 19, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2004 Har Howl no Ugoku Shiro haft premiär än? Den 20:e november har den premiär i Japan, fast jag har hört att den ska visas på filmfestivaler innan dess. Här är en 2-minuters trailer som visar en hel del ur filmen: http://www.onlineghibli.com/howls_castl ... review.mov Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet augusti 25, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 25, 2004 Har Howl no Ugoku Shiro haft premiär än? Den 20:e november har den premiär i Japan, fast jag har hört att den ska visas på filmfestivaler innan dess. Ja, Trollkarlens slott kommer att visas på Venedigs filmfestival den 5 september kl 17.00, enligt nausicaa.net. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
@nders Skrivet september 1, 2004 Anmäl Share Skrivet september 1, 2004 häpp? jag fickk detta melande då jag föröskte se traliern "Forbidden You don't have permission to access /howls_castle/howls_moving_castle_ext_preview.mov on this server." Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
AnimeA Skrivet december 1, 2004 Anmäl Share Skrivet december 1, 2004 Kan någon klargöra om detta är en såkallad piratbox? http://www.importera.nu/Gateway?gate=nu.importera.web.cp.client.ViewArticle&article=3093 Det står ju IVL som utgivare och region 3. Jag har hört någonstans att IVL gör riktiga opiratade släpp av Ghiblifilmer. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mcgreag Skrivet december 2, 2004 Anmäl Share Skrivet december 2, 2004 Det där är en riktig box, inte bootleg. http://www.nausicaa.net/miyazaki/video/ghibli/ippai.html#hk_dvd_boxset Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zoushoka-San Skrivet februari 12, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2005 Mononoke Hime är nog den bästa anime jag sett :P Men Tonari no Totoro, Haka no Hotaru och Spirited Away är också guldkorn. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LordMune Skrivet februari 12, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 12, 2005 Jag blev faktiskt väldigt besviken på Mononoke Hime... Men någon favorit bland alla deras filmer har jag inte- de är alla lika bra. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gafvert Skrivet februari 16, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 16, 2005 Såg att mäster Miyazaki plannerar att vara involverad i tre nya filmer. Lite sena nyheter men för mig var det en väldigt överaskande nyhet då jag inte håller reda på datum så bra, utan tar dagarna som de kommer. Hoppas att han vill regissera för inga speciella detaljer gavs. Vill helst att det blir en äventyrsfilm, en romantisk och ett drama. http://www.labiennale.org/en/cinema/new ... 02-09.html Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Manga Master Skrivet februari 17, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 17, 2005 Jag har inte sett så många men min favorit är Spirited Away. Akira som så många tyckte var så bra var 100% USEL! Jag är extremt ledsen över att jag slösade bort de minutrarna av mitt liv :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet februari 20, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 20, 2005 Akira är inte från Studio Ghibli. Jag kan rekommendera mangan Akira: den är mycket läsvärd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gafvert Skrivet april 9, 2005 Anmäl Share Skrivet april 9, 2005 According to Nanjing Morning Post, Studio Ghibli has decided that its next feature movie project will be an adaptation of chinese children's novel, "Wo Diu Shile wo de Xiao Nan Hai (I Lost my Little Boy)." Despite being only 5000 words long, the recently published novel topped several Chinese best sellers lists when it was released. Writen by a Chinese author by the name of Yishu, I Lost my Little Boy tells the story of Mimi, a young boy suffering from heart disease. According to the Nanjing Morning Post the movie will be released in 2006, however Studio Ghibli has yet to announce the project. The Nanjing Morning Post makes no mention of who will direct the movie. Källa--- Jag känner redan hur tårarna sväller up. Fast... en pojke i huvudrollen? Då regisserar nog inte Miyazaki. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Thursday Skrivet september 26, 2005 Anmäl Share Skrivet september 26, 2005 Från listan som Jocke hänvisade till tidigare har jag sett följande filmer. Studio Ghibli-filmer regisserade av Hayao Miyazaki: Nausicaä of the Valley of Wind Laputa: The Castle in the Sky My Neighbor Totoro Kiki's Delivery Service Porco Rosso Princess Mononoke Spirited Away Howl's Moving Castle Studio Ghibli-filmer regisserade av Isao Takahata: Grave of the Fireflies Only Yesterday Andra filmer av Studio Ghibli: Whisper of the Heart The Cat Returns Andra filmer regisserade av Hayao Miyazaki: Lupin III: Castle of Cagliostro Men vad tänkte de egentligen på när de gjorde porco rosso? Personligen får jag lov att hålla med Jocke här; Porco Rosso (Kurenai no Buta) är en alldeles fantastisk film, både sett ur en grafisk och handlingsmässig synvinkel. Om man jämför den färdiga animerade versionen med den originella idén som framskrider i mangan av Miyazaki, Hikoutei Jidai (The Age of the Flying Boat), ser vi med en gång att en hel del jobb har lagts ner på historien bakom huvudkaraktären, något som Ghibli alltid lyckas porträttera med brillians, enligt mig. Porco Rosso's individuella djup gör den till en av mina absoluta favoriter i Ghibli-historien. jo, lite synd att den inte e orginal utan en re-make av en bok.. ( inte så ovanligt i USA) men för ghibli.. tror det är nån engelsk författare eller nått som skrev boken.. Howl's Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro) är baserad på Dianna Wynne Jones novell från '91, som helt enkelt kallas Castle in the Air. Som Jocke tidigare påpekade ligger det oftast faktiskt en grund till alla Ghibli's filmer, i form av redan utgivna böcker/noveller eller gamla folkberättelser. Kiki's Delivery Service är till exempel baserad på boken med samma namn av Eiko Kadono. Jag känner redan hur tårarna sväller up. Fast... en pojke i huvudrollen? Då regisserar nog inte Miyazaki. Enligt Nausicaa.net letar Studio Ghibli efter författaren till Earthsea-serien, Ursula K. LeGuin - kanske en ny filmidé? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg