zimeon Skrivet augusti 19, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2006 "Ghul"? Vad är det? Lite styltigt, kanske, men det gör jag mig nog också skyldig till, så jag ska inte kasta sten i glashus. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet augusti 19, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2006 håller med om konstigt ordval, jag skulle nog hellre behållt ghoul i så fall, om någon direkt översättning var tvungen, så skulle jag nog valt å säga Zombie, (även om de inte är svenskt, så är det mer kännt en det totalt nya ordet "ghul", har aldrig hört det innan faktiskt). Jag tycker levande död låter lite drygt att säga stup i kvarten... men heter inte ghoul på japanska nåt liknande som engelska. De säger väl ghoul i den japansktalande Hellsing? Att den coolaste prästen genom tiderna är skånsk är bara ägande, jag var verkligen nyfiken hur dem skulle få en svenskdialekt på svenska... en annan sak jag är nyfiken på är hur lång är egentligen Hellsing, SFbok.se listar den som 7 vol, mangismo.com skriver "cirka 8 band", animenewsnetwork.com skriver 7 och på nätet har jag sett upp till vol 12... och inte närma någon avslutning Obs, ber om ursäkt ifall de e lite rörigt, har lite bråttom när ja skriver detta... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet augusti 19, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 19, 2006 Men samtidigt är det väl så här språk utvecklas och tar in ord från andra språk, antingen tar man ordet rätt av eller så försvenskar man det helt enkelt. Tror att "ghul" kan funka faktiskt. Hade det stått "ghoul" hade jag känt det som att översättaren försökt få Hellsing att låta hippt och ballt, vilket jag gärna inte vill. Det blir nog bra. Eh, än så länge tror jag att bara åtta volymer är släppta, varav sju är så långt som Dark Horse har kommit i utgivningen. Har hört gissningar på att den blir ca 10 volymer lång, men det vete sjutton. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Vi har ju de svenska orden "odöda" och "vandöda" också, bredvid zombier och likätare. Har man dessa fyra alternativ att välja på känns det lite krystat att hitta på "ghuler". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Har man dessa fyra alternativ att välja på känns det lite krystat att hitta på "ghuler". Faktiskt inte. ghoul [gu] s 1 mytol. ghul likätande ond ande2 likplundrare, gravskändare3 bildl. person med pervers dragning åt det makabra Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Har man dessa fyra alternativ att välja på känns det lite krystat att hitta på "ghuler". Faktiskt inte. ghoul [gu] s 1 mytol. ghul likätande ond ande2 likplundrare, gravskändare3 bildl. person med pervers dragning åt det makabra märkligt att "ghul" inte står med i saol isf... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 märkligt att "ghul" inte står med i saol isf... Poängen var att det inte är Fredrik Strömbergs eget påhitt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Jag förstår din poäng, men eftersom "ghoul" och det svenska "ghul" BETYDER "likätande ond ande" - varför då inte nöja sig med "likätare", som är ett ord troligen fler personer har hört talas om... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Jag förstår din poäng, men eftersom "ghoul" och det svenska "ghul" BETYDER "likätande ond ande" - varför då inte nöja sig med "likätare", som är ett ord troligen fler personer har hört talas om... Det är sant, men man ska aldrig vara rädd för att lära sig något nytt. ;) (Dessutom kan man undra om inte "likätare" bär med sig fel denoteringar. Själv tycker jag det låter mer psykopatiskt än övernaturligt.) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Jag håller nog med sceleris, jag tycker det låter bra... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet augusti 20, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 20, 2006 Man lär sig något varje dag. "Ghul". Det ska jag komma ihåg. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet augusti 21, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 21, 2006 (Dessutom kan man undra om inte "likätare" bär med sig fel denoteringar. Själv tycker jag det låter mer psykopatiskt än övernaturligt.) Du har spelat för lite rollspel! B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet augusti 21, 2006 Anmäl Share Skrivet augusti 21, 2006 Du har spelat för lite rollspel! B) Haha, ja DET kan jag gå med på. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sitheps Skrivet november 5, 2006 Anmäl Share Skrivet november 5, 2006 woohhh! köpt 1, 2 av den svenska Hellsing. ska skaffa 3:an. Den är fett bättre än den gammla TV serien, även om TV serien var bra ^^ Och Ghuler är litte av gammal folk myt hos vissa folk grupper som kan översättas till Likätare efter som dom är kanibaler som äter de döda eller kan ochså kallas för vålnader eller zombies. varierat mellan folk grupper. Zombies eller Zombi kommer från Afrika tror jag, Ghul är Engelskt medans Likätare eller Vålnad låter mer Nordiskt. Men det är bara en spekulation. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zoushoka-San Skrivet januari 13, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 13, 2007 Köpte volym 1 häromsistens, är relativt nöjd också men reagerade också på ghuler först :O Men som det sagts, det är ju tydligen korrekt ändå ;) Och Fader Anderson är bäst. Lol. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet januari 13, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 13, 2007 Jag vet inte om jag riktigt gillar att de säger "freak". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JockeII Skrivet januari 13, 2007 Anmäl Share Skrivet januari 13, 2007 Och Fader Anderson är bäst. Lol. Woot?! O.o Hatar han Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg