M_135 Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Jag gillar inte uppbyggnaden av svenska utgåvor av japanskaserier. Att börja längstbak samtidigt läsa texten vänster till höger och ha kolumn ett till höger. Det blir fel och ryckig läsning. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Möjligt, men det blir bra efter ett tag. Däremot stör jag mig på Ranma½ när jag väl kommit in i rytmen och allt så börjar jag läsa Ranma½ som läses "normalt". Kasst ii ÄM o. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Det är bara en vanesak. Det har till och med blivit så för mig att jag föredrar att läsa även våra västerländska serier från höger till vänster... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Jag tycker det är bekvämare med västerländska serier som ska läsas vänster-höger hela vägen. Blir mer naturligt - jag antar att om man kan läsa japanska är det samma känsla med originalmanga. Men å andra sidan tycker jag ofta speglade bilder blir fula och obalanserade, och det stör mig mer än än att läsa bakifrån. Eftersom man inte kan räkna att de gör som med den engelska Blade of the Immortal och klipper om/ritar om sidorna är jag nöjd med de ovända manga vi har. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
M_135 Skrivet februari 21, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Hur gör Japan med västerlänska serier? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Jag tycker inte om när de vänder på manga. Jag läser helst serier åt det hållet som är originalhållet (dock har det hänt att jag börjat läsa höger till vänster i en x-men tidning och undrat vad sjutton som hände (allt blev helt plötsligt väldigt osammanhängande) men jag har inga problem åt andra hållet) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet februari 21, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 21, 2006 Jag tycker inte om när de vänder på manga. Jag läser helst serier åt det hållet som är originalhållet (dock har det hänt att jag börjat läsa höger till vänster i en x-men tidning och undrat vad sjutton som hände (allt blev helt plötsligt väldigt osammanhängande) men jag har inga problem åt andra hållet) word, ungefär samma sak hände mig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg