Japs Skrivet februari 3, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 3, 2006 Vi startade våran 3D-kurs förra veckan. Kursen går ut på att vi under tio veckor ska skapa samt animera en 3D modell. Tänkte lägga upp bilder här allteftersom. Typ som en liten progress grej. Det första vi fick göra var att göra 8 snabba skisser på olika karaktärer. En av dessa skulle vi välja att göra till en 3D-modell. Concept thumbnails Jag valde min femte skiss (redan när jag hade gjort den visste jag att jag ville göra den). Så när man valt en skiss skulle man göra en utförligare konceptbild av den. Man skulle skissa upp den i tre olika vyer. Framifrån, från sidan, och snett uppifrån. (Jag döpte min alien till Trevor av nån anledning ^^;; ) Model sheet Sen var det bara att börja med modelleringen. Screen 1 Screen 2 Screen 3 Screen 4 Screen 5 Screen 6 Screen 7 Jag är rätt nöjd med den med tanke på att jag aldrig rört 3D Studio Max innan jag kom till ön. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet februari 3, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 3, 2006 Ser att du kör med symmetry modifier och det. ( ^ o^)b Ser bra ut än så länge. Får väl vänta och se resultatet. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Davidlolbarn Skrivet februari 4, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 4, 2006 Coolt,=) Ja hållde på med Milkshape eller vad det hette en gång ^^, Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet februari 5, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 Kan säga att Milkshape är så långt från vanliga 3d-applikationer man kan komma. Helt enkelt för att det är så överdrivet primitivt. Undrar hur version 2 blir.... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Vicious Skrivet februari 5, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 Jag håller på med Wings 3D i skolan, men med det programmet kan man inte komma i närheten av 3DSMax. Ska bli intressant att se det färdiga resultatet. :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sepeMuLLe Skrivet februari 5, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 beundrar verkligen er som tar er tiden att lära er de svårare 3d programmen som 3ds max och maya. osv.. Det är nått jag skulle vilja gjort länge men inte orkat.. Och resultatet i dem programmen kan man ju få enormt bra :) duktigt! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet februari 5, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 I början var det extremt svårt att komma igång med modellerandet. Fast när man väl fått in snitsen så att säga börjar det gå enklare. Det handlar mest om att göra samma sak om och om igen en sisådär 50 gånger eller så tills det fastnar. ^^;; Vi har dessutom en polybudget på 1500 polygoner. Som det ser ut nu så tror jag att jag klarar budgeten ganska bra, även om mina första versioner av huvudet hade alldeles för många polygoner (enligt min lärare). Så jag var tvungen att skära ner på antalet polygoner, vilket var ganska knepigt. Men jag lyckades få samma effekt huvudet hade innan, fast med färre polygoner när jag var klar. Ska lägga upp en bild på hur huvudet såg ut då när jag kan. Ser att du kör med symmetry modifier och det. ( ^ o^)b Ser bra ut än så länge. Får väl vänta och se resultatet. Smile Ja, symmetry modifiern är en ganska stor tidsparare. När vi är klara med kursen ska jag nog se hur resultatet blir om jag gör en mesh utan att använda symmetry. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet februari 5, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 Jag tycker att det bästa sättet att få snygga lowpoly-meshar är att göra dem lite för högpolygoniga från början, och sedan ta bort de som har minst inverkan på utseendet. Hur ska du rigga karaktären sedan? med Biped/Character studio eller ska du göra en egen rigg? Lycka till! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet februari 5, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet februari 5, 2006 Vi kommer antagligen att bygga upp riggar direkt i 3DSM. Vi ska även göra animationerna däri. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
svempa Skrivet februari 6, 2006 Anmäl Share Skrivet februari 6, 2006 Ser riktigt skön ut! Fast jag som inte kan ett dugg om 3d grafik tycker att de flesta 3d modeller är snygga ^^; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet februari 16, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet februari 16, 2006 Sorry att jag inte gjort nån uppdatering än, haft en del att göra. Här är iaf 3 nya screens på hur Trevor ser ut just nu. Screen 4 Screen 5 Screen 6 Så. Nu måste jag fortsätta med modelleringen. See youss! EDIT// Blev precis klar med grunden av modellen. Hela alltet hamnade på 1404 polygoner. En liten bit under budgeten. ^^ Screen 7 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet mars 3, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet mars 3, 2006 Nu när själva modellen är klar är det dags att börja med normalmapping och texturering. Detta gör vi i ZBrush. Ett mycket trevligt litet program. Har bara en screenshot för tillfället. Lägger upp fler senare. Screen 10 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sepeMuLLe Skrivet mars 3, 2006 Anmäl Share Skrivet mars 3, 2006 Coolt! :) fattar inte hur man använder sånna komplexa program.. ^^ det blir verkligen snyggt! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet mars 3, 2006 Anmäl Share Skrivet mars 3, 2006 Jag har inte prövat Zbrush någonting, men av resultaten sett så verkar det vara ett skänk från ovan för dom som inte orkar göra source-models på flera mijloner polies. :) Huvudet ser jävligt bra ut. Se bara till att ha lika mycket detaljer på kläderna ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.