SthlmsKille82 Skrivet januari 16, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 16, 2006 Hej gott folk. Är ny här och har en fråga: Söker en schysst ritbräda till datorn för att rita - japp - manga :P hehe ;) Hade väl tänkt att lägga 2-3 tusen typ. Kom med modeller och förslag, och förklara varför ni valt just dom =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 16, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 16, 2006 Ok, jag kommer att gå rakt på sak. Undvik allt som inte är Wacom. Bl.a. så stödjer 'alla' ritbrädekompatibla program Wacom, sedan andra ritbord i andrahand. Så kompatibiliteten är på din sida med Wacom, sedan så får du även kvalité. Om vi ska prata vilken typ så erbjuder Wacom flera sorter; Wacom Graphire = Den medelekonomiska varianten för hobbytecknare. Wacom Intuos = Industristandard och den dyrare versionen. Wacom Cintiq = En skärm för rika människor. Jag skulle nog rekommendera denna för din prisnivå. Klicka här De andra bättre går för över 3 tusen. (gå in på sidan och sök på Wacom) Den där är en A5, jag rekommenderar inte att ta en mindre. Det blir nästan så man anstränger handleden för att man är utan precision. Hoppas det varit informativt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 16, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 16, 2006 Ok, jag kommer att gå rakt på sak. Undvik allt som inte är Wacom. Bl.a. så stödjer 'alla' ritbrädekompatibla program Wacom, sedan andra ritbord i andrahand. Så kompatibiliteten är på din sida med Wacom, sedan så får du även kvalité. Om vi ska prata vilken typ så erbjuder Wacom flera sorter; Wacom Graphire = Den medelekonomiska varianten för hobbytecknare. Wacom Intuos = Industristandard och den dyrare versionen. Wacom Cintiq = En skärm för rika människor. Jag skulle nog rekommendera denna för din prisnivå. Klicka här De andra bättre går för över 3 tusen. (gå in på sidan och sök på Wacom) Den där är en A5, jag rekommenderar inte att ta en mindre. Det blir nästan så man anstränger handleden för att man är utan precision. Hoppas det varit informativt. Enormt stort tack för hjälpen :) Ingår penna och allt med Graphire? Om inte: Vad kostar en schysst en? =) EDIT: Ser att det ritbordet finns med en bundle där PS Elements ingår för 300:- extra. Är det nåt att satsa på? (Har photoshop redan) Dessutom: kan man ha sin vanliga mus och Graphire inkopplat samtidigt? (dvs slippa använda musen som Wacom säljer) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Flyttar tråden till konstplanket Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Ja, penna och det nödvändiga följer alltid med till Graphire-setet. Nej satsa inte på PS Elements eftersom det är, ursäkta uttrycket, en skitversion av vanliga photoshop. Jag rekommenderar den jag visade då den har Painter Classic, en liten simplare version av ett program som har mer realistiska verktyg. Alltså om du ska måla med vattenfärger och sådant. Helskönt att skissa i. Självklart, du kan använda mus och ritbord ikopplad samtidigt. Du ska bara se hur många gånger polarna har jävlats med mig när jag sitter vid datorn och de ska vara klåfingriga. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 17, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Ja, penna och det nödvändiga följer alltid med till Graphire-setet. Nej satsa inte på PS Elements eftersom det är, ursäkta uttrycket, en skitversion av vanliga photoshop. Jag rekommenderar den jag visade då den har Painter Classic, en liten simplare version av ett program som har mer realistiska verktyg. Alltså om du ska måla med vattenfärger och sådant. Helskönt att skissa i. Självklart, du kan använda mus och ritbord ikopplad samtidigt. Du ska bara se hur många gånger polarna har jävlats med mig när jag sitter vid datorn och de ska vara klåfingriga. Hehe :) Läst igenom lite av dina trådar nu... funtar på å ta det dyrare bordet som du har, fast A5-varianten. Går ju på 3200:-. Det är ju rätt överkomligt iaf :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zaffe Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 yes, Denny har ju gett allt man kan säga om tablets typ! så jag kan väll ta och stödja allt han sagt då >) jag använder själv en Intous2 A4, den kostade ca 6000 när den var ny, det finns dock nyare modeller på marknaden nu! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 17, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 yes, Denny har ju gett allt man kan säga om tablets typ!så jag kan väll ta och stödja allt han sagt då >) jag använder själv en Intous2 A4, den kostade ca 6000 när den var ny, det finns dock nyare modeller på marknaden nu! Lång länk som jag inte har vett nog att förkorta ned, som en Mod här gör. Intous3 A5 3200:-. Schysst val? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sepeMuLLe Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 jodå det är sjysst, men du måste tänka att på dustin tillkommer även moms osv.. de priser de visar är itne de faktiska priserna om man handlar som privat person. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 17, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 jodå det är sjysst, men du måste tänka att på dustin tillkommer även moms osv.. de priser de visar är itne de faktiska priserna om man handlar som privat person. :) 3200:- är inkl. moms ;) Den kostar typ 2500 (eller 2600 kanske det va?) exkl moms ;). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Tänkte exakt samma sak som sepemulle tills jag kollade att ditt uttalande var om inkl. moms. För en gångs skull en som kollar upp detaljer först. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 17, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Tänkte exakt samma sak som sepemulle tills jag kollade att ditt uttalande var om inkl. moms. För en gångs skull en som kollar upp detaljer först. ;) You bet ;) Så... är det ett bra val? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
sepeMuLLe Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 Oj, då kanske man ska införskaffa sig en sån då! ^^ hehe ;D nu vart jag sugen :) men men, pengar är ju det man absolut inte har :S yeye, fattig student, så är det :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 17, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 You bet ;) Så... är det ett bra val? Joman. Bättre än Intuos kan du inte ha om du ska ha en 'ritbräda'. Det är bara storleken som kan bli bättre. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 17, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 17, 2006 You bet ;) Så... är det ett bra val? Joman. Bättre än Intuos kan du inte ha om du ska ha en 'ritbräda'. Det är bara storleken som kan bli bättre. :) Vad menar du med 'ritbräda'? =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet januari 18, 2006 Anmäl Share Skrivet januari 18, 2006 Jag menar ritbräda? Det finns ju andra sätt att 'rita till datorn' som Cintiq (ca 30.000kr....). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SthlmsKille82 Skrivet januari 18, 2006 Författare Anmäl Share Skrivet januari 18, 2006 Jag menar ritbräda? Det finns ju andra sätt att 'rita till datorn' som Cintiq (ca 30.000kr....). Jaha, du menar så. Trodde jag hade missat nåt hehe ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg