Zopyrus Skrivet december 3, 2005 Anmäl Share Skrivet december 3, 2005 Tjena gubbz o gumz! :P Ny här i forumet, men anime-lover.. (naruto, yakitate, one piece etc etc) fast jag har aldrig riktigt börjat förstå varför Final Fantasy är så stort.. jag funderar på att köpa en PS2 och börja lira det.. ska man köpa Final Fantasy 1 då? :S Kan någon förklara vad FF är för något? Vad är det första spelet för FF så att jag kan förstå hela "storien" if u know what I mean? XD Peace :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet december 3, 2005 Anmäl Share Skrivet december 3, 2005 Har inte spelat spelen men jag rekommendera den här svenska Final Fantasy sidan som är sprängfylld med information: http://www.ffuniverse.nu/. Tror du finner vad du letar efter där. EDIT: Oj glömde... Välkommen till forumet :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet december 3, 2005 Anmäl Share Skrivet december 3, 2005 Hej och välkommen till forumet. Final Fantasy är en RPG-spelserie som spänner tillbaka till NES ( Final Fantasy I, II och III). Grejen med Final Fantasy är att varje spel har en ny story med nya karaktärer (med några undantag som t.ex. FF X-2), det fina i kråksången är alltså att man inte behöver köpa varenda spel i serien (men om du lyckas få tag på ettan... applåd). Final Fantasy X är nog det spel som är enklast att få tag på, så det är nog bra att börja med det. // Docster, du hann före! :/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erkefiende Skrivet december 3, 2005 Anmäl Share Skrivet december 3, 2005 Som alla kommer att säga och som också står ovan. Det bästa spelet för dig att börja med är Final Fantasy X, det enda bra till PS2 också, då FFX-2 inte är något att ha. Tycker jag men visst är det kul att slåss... Men eftersom inget spel har något med det andra att göra förutom små fjuttiga detaljer så skaffa Final Fantasy X och tyck som alla andra, vilket jädra fint och bra spel. http://www.webhallen.com/prod.php?id=30093 Fasen vad billigt. Och så kommer folk självklart att rekommendera de tidigare spelen i serien och vissa kanske till och med säger att tian är skit. Men för nybörjare är det bäst att börja med X och kanske rent idiotiskt att börja med de tidigare. Då de är fulare och äldre och antagligen inte kommer att fastna i nybörjares hjänor. Dem är bara för folk som spelat dem förr... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Veg_Lambert Skrivet december 3, 2005 Anmäl Share Skrivet december 3, 2005 Som alla kommer att säga och som också står ovan. Det bästa spelet för dig att börja med är Final Fantasy X, det enda bra till PS2 också, då FFX-2 inte är något att ha. Tycker jag men visst är det kul att slåss... Men eftersom inget spel har något med det andra att göra förutom små fjuttiga detaljer så skaffa Final Fantasy X och tyck som alla andra, vilket jädra fint och bra spel. http://www.webhallen.com/prod.php?id=30093 Fasen vad billigt. Ja absolut, FFX är nog bland de mest prisvärda spel du kan köpa, stämningen är total, om man kan bortse ifrån rösterna som stundvis är horribla, men fokusera på vad de säger istället för hur de säger det så går det vägen, Jag själv är otroligt förjust i FFX´s berättarstil, att det börjar med att Tidus berättar om resan som gått till att senare ändras till att få en annan berättarstil, alltså det som händer just då och det är jag otroligt förtjust i, men den värld och stämning som FFX byggde upp tycker jag till viss del raseras i FFX-2, Kanske inte i stunden man spelar, men när man tänker tillbaka på det, och FFX-2 är väldigt överskattat tycker jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mekurion Skrivet december 4, 2005 Anmäl Share Skrivet december 4, 2005 Skit i FFX, börja med FF7 och FF8 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet december 4, 2005 Anmäl Share Skrivet december 4, 2005 kunde inte skrivit det bättre själv. det ända man kan längta efter är en remake av 7an, med snyggare grafik, kanske till pspan >:D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LordMune Skrivet december 4, 2005 Anmäl Share Skrivet december 4, 2005 Skit i FFX, börja med FF7 och FF8 I FFX, FFVII och FFVIII, börja med FFVI och neråt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zopyrus Skrivet december 5, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet december 5, 2005 Tack för svaret allihopa Najz med info o allt.. härligt.. tar nog o fixar FFX först då den har majoritetens röst :P Tack för välkomnandet oxå B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 5, 2005 Anmäl Share Skrivet december 5, 2005 Kan någon förklara vad FF är för något? Det du behöver veta om Final Fantasy: 1) Det finns ingen story mellan spelen alls. Alla spel är fristående. Du kan därför börja med vilket spel du vill. (Undantaget FFX-2 som bygger på figurerna från FFX) 2) Vad gäller FF-fandom så finns det ett enormt glapp mellan tidigare och senare spel. Det kan vara bra att veta. Fram till FF5 (i viss mån FF6) var det färgglad gullepluttfantasy med dvärgar som hoppade runt (storyn kunde vara dyster nog). Teckningarna var ofta taniga, konstnärliga och gav en lite känsla av John Bauer. Han som tecknade heter Yoshitaka Amano. Från och med FF7 och framåt har det varit mer cyberpunk, tung smutsig teknologi och framförallt "Nu skall alla se ut som Gackt"-stil på teckningarna. Han som tecknar heter Murano... öh... *har fått hjärnsläpp för att han hatar teckningarna*. Undantaget är Final Fantasy IX (9) som sorterar under de tidigare FF, och alltså är gullepluttfantasy. Det råder ganska täta skott mellan lagen. De som gillade tidiga FF gillar nogmalt sett inte senare och tvärtom. Själv framkallade figurerna i FFX mig något så våldsamt illamående att jag, som var ett intensivt FF-fan en gång i tiden, bröt spelet mitt i. Jag avskydde huvudpersonerna så mycket att jag fantiserade om att de skulle dö hårt och våldsamt och få sina inävlor utslitna så jag slapp se dem. Det var bara en ansamling av dryga as som förtjänade att... [censurerat] Jaja. Kort sagt, det är inte mycket du behöver veta. Köp slumpmässigt FF-spel och börja spela. Är det kul, njut. Är det kasst, släng. Om du vill ha min röst skall du börja med FFIV, men det är bara för att jag gillade det bäst personligen. Det är med dagens mått mätt mycket primitivt. FFX fick mig, som sagt, att spy. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet december 5, 2005 Anmäl Share Skrivet december 5, 2005 Från och med FF7 och framåt har det varit mer cyberpunk, tung smutsig teknologi och framförallt "Nu skall alla se ut som Gackt"-stil på teckningarna. Han som tecknar heter Murano... öh... *har fått hjärnsläpp för att han hatar teckningarna*.[censurerat] Tetsuya Nomura heter han. Och ja, han är ungefär så bra som Zimeon skriver. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mogger Skrivet december 5, 2005 Anmäl Share Skrivet december 5, 2005 Har inte spelat spelen men jag rekommendera den här svenska Final Fantasy sidan som är sprängfylld med information: http://www.ffuniverse.nu/. Tror du finner vad du letar efter där. EDIT: Oj glömde... Välkommen till forumet :) <3 Det viktigaste verkar redan ha tagits upp här. FFX är mångas favorit-FF, dock brukar det mesta vara de nya spelarna som gillar det mest. FF7 är en favorit bland både gamla och nya spelare. FF8 är ett sådant spel som vissa älskar, men andra helst tar avsåtnd från. FF9 är, som zimeon säger, smågulligt och tillbaka till medeltidsstilen. Själv gillar jag FF6 till SNES väldigt mycket. Tyckte början var lite seg, men när storyn kom igång var jag fast. Man ska inte underskatta de äldre spelen, bara för att de har sämre grafik. FF-spelen är bl.a. kända för sin musik (Nobuo Uematsu). Notera: FFXI skiljer sig från de övriga i serien i och med att det är ett MMORPG. FFXII är fortfarande under utveckling, det finns redan lite information om det på bl.a. sidan docster länkade till. Rekommenderat att registrera sig där! Nåväl. Jag har inte spelat FFX själv, men har lite fördommar mot det. Mitt tips är iallafall att du börjar med något av de äldre spelen, så du inte blir alltför van vid ögongodiset. För i ett RPG finns det så mycket annat som gör det så underbart än fin grafik. FFIV - FFVI kan vara värda att testas. Jag gillar iallafall spelen skarpt. Du kan ju t.ex. googla på Fantasy Anthology. FFVII har som sagt många fans, och det finns nu en "uppföljare" i form av en film. FFVIII har jag inte spelat så mycket, inte heller FFIX. FFX har jag inte ens tittat på, men tror det skulle vara ganska svårt för mig att vänja mig vid t.ex. rösterna. Men döm inte hela serien efter ett spel. Alla vi har olika favoriter, och vissa har även ett spel de hatar. ...Kupo~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet december 6, 2005 Anmäl Share Skrivet december 6, 2005 Final Fantasy = japanska "rollspel", frågan är om det verkligen är rollspel när det är såpass linjärt, förvänta dig inte att kunna påverka historien specielt mycket, det är snarare en film där du får kämpa dig fram till nästa scen. Har du spelat ett innan vet du ungefär vad du har att vänta dig av valfritt FF spel, har du inte spelat ett kan det inte skada att testa någon av FF spelen, det finns sämre val. FFX funkar för de flesta, dock inte någon höjdare enl. mig, men vad du än gör se till att hålla dig borta från X-2, bland det sämsta jag testat, någonsin. Personligen tycker jag att de enda FF spelen som är värda tiden det tar att spela dem är FF6 och FF7, men jag föredrar å andra sidan västerländska rpg överlag (planescape torment 4tw!). Fö. så måste jag säga att cyberpunk nog är ganska fel ord för att beskriva final fantasy spelen efter FF5, viserligen kommer kanske FF6 i närheten av steampunk, och FF7 är skitigt så det räcker och blir över, dock är inget av dem cyberpunk. Efterföljande spel ligger långt från cyberpunk men innehåller däremot varierande grad "normal" sci-fi. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 6, 2005 Anmäl Share Skrivet december 6, 2005 Njo, Sfish, det är sant, "cyberpunk" är knappast rätt ord. Snarare "steampunk", då. Som japanerna ju älskar. Och som sagt "rollspel"... knappt några "rollspel" på dator förtjänar namnet. Vad man kan gör är inte att "spela rollen" utan snarare att "leva sig in i rollen". Bordsrollspel FTW. Rollspel på dator betyder numer "spel där du slåss mot monster och får XP och går upp i nivå och det är hyfsat turbaserat stridssystem och mer 'gå omkring i städer och grottor' än plattformsorienterat". Vilket är en ganska konstig definition. FFIX är extremt underskattat. Det ägde hårt. VAd mer kan man önska än en superdeformerad huvudperson med kattsvans, världens ballaste drakriddare, en underbar svartmagiker och ett system där man INTE FÅR VÄLJA JOBB! (Förutbestämda jobb FTW). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet december 6, 2005 Anmäl Share Skrivet december 6, 2005 zimeon: Det går faktiskt att leva sig in och rollspela en hel del pc-spel, vet "vanliga" bordsrollspelare som gör det, dock kräver det lite mer av spelaren. Testa Planescape: Torment, förmodligen det bästa rpg till PC som går att få tag på. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 6, 2005 Anmäl Share Skrivet december 6, 2005 zimeon: Det går faktiskt att leva sig in och rollspela en hel del pc-spel, vet "vanliga" bordsrollspelare som gör det, dock kräver det lite mer av spelaren. Visst går det, men man kan aldrig interagera med NPC:er eller styra berättelsen hur som helst i datorstyrda rollspel som man kan i bordsrollspel. Man står inte där och blir hindrad av ett staket bara för att det inte finns någon knapp för att "klättra", och så vidare. Det går aldrig att jämföra. Men jag kräver inte heller det av spelen. Jag vill bara ha en skön story att flyta med i, det är det datorstyrda rollspel kan vara bra på. Och det tycker jag Final Fantasy lyckas rätt bra med, framförallt nian. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet december 6, 2005 Anmäl Share Skrivet december 6, 2005 Mjupp. Jag finner D&D och andra bordsrollspel mycket mer givande med en trevlig spelgrupp än på en hårddisk. Finner JRPG's linjära upplägg trevligare som dator/tv-spel eftersom det passar bättre som sådant än D&D reglerna. FFV och VII är mina favs, btw. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 Själv framkallade figurerna i FFX mig något så våldsamt illamående att jag, som var ett intensivt FF-fan en gång i tiden, bröt spelet mitt i. Jag avskydde huvudpersonerna så mycket att jag fantiserade om att de skulle dö hårt och våldsamt och få sina inävlor utslitna så jag slapp se dem. Det var bara en ansamling av dryga as som förtjänade att... [censurerat] Gah, mitt hjärta är krossat. Själv anser jag att FFX är ett riktigt trevligt spel, även om Rikku mest bara känns jobbig... (Samt att Kimahri suger i strid) Men min favorit i serien är klart FFIX! Mysigt spel. Slutet kunde dock ha varit en aning olyckligare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Bankoiia Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 Final Fantasy IX är helt klart det Final Fantasy spel som jag har lagt ner mest tid på. Uppleveslen kan nästan förklaras med ett enda ord; Vivi! Sen var det inte heller fel på transvestit riddaren Steiner, som egentligen var den stora stjärnan under spelets inledande timmar. Aldrig ägt en PS dock, utan spelade när jag fick chansen till det. Bestämde mig därför efter nåt år att satsa på en PS2 och en kopia av det nya Final Fantasy X. Jag köpte det, men fastnade aldrig för det, jag kände heller aldrig någonting under spelets "känslosamma" ögonblick, och så rösterna på det.... Det slutade med att jag sålde rubbet. Det är också därför jag inte kan låta bli att vara kritiskt inställd mot FFXII och tänka att jag kanske inte missar något speciellt om jag skulle ignorera spelet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 Gah, mitt hjärta är krossat. Själv anser jag att FFX är ett riktigt trevligt spel Äh, skit i vad jag tycker. Rent tekniskt sett är FFX ett av de allra mest lyckade. Det var bara personerna jag hatade intensivt och hett. Jag fick våldsamma "jag-måste-slå-på-något"-känslor så fort det där dryga aset till huvudperson glappade käft. Och ni som säger att dubben var kass... det kanske den var, men Tidas (eller vad han nu heter på jänkiska) röst på japanska var helt hemsk. Bankoiia, om du gillade FFIX är det förflutna ditt! Skaffa en PS och köp in dig på Final Fantasy IV och V. Grafiken är sämre, men det är precis samma mysiga känsla. Själv har jag helt gett upp FF. I och med FFIX tog "Final Fantasy" slut. Men jag är nöjd ändå, för jag fick flera underbara spelminnen med mig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 Gah, mitt hjärta är krossat. Själv anser jag att FFX är ett riktigt trevligt spel Äh, skit i vad jag tycker. Rent tekniskt sett är FFX ett av de allra mest lyckade. Det var bara personerna jag hatade intensivt och hett. Jag fick våldsamma "jag-måste-slå-på-något"-känslor så fort det där dryga aset till huvudperson glappade käft. Och ni som säger att dubben var kass... det kanske den var, men Tidas (eller vad han nu heter på jänkiska) röst på japanska var helt hemsk. Bankoiia, om du gillade FFIX är det förflutna ditt! Skaffa en PS och köp in dig på Final Fantasy IV och V. Grafiken är sämre, men det är precis samma mysiga känsla. Själv har jag helt gett upp FF. I och med FFIX tog "Final Fantasy" slut. Men jag är nöjd ändå, för jag fick flera underbara spelminnen med mig. Jo jag håller med om att karaktärerna i spelet är ganska irriterande, dock så håller Lulu och Auron en klass för sig. Dom står utanför dom andra, en klass för sig inom FFX unviersumet kan man säga. Och Yunas röstskådespelerska måste jag säga är den SÄMSTA jag någonsin hört. Men det förståss varje gång hon ska säga "Okay" återanvänder dom samma ljudfil genom hela spelet. ush. Men handlingen och världen har jag defenetivt inget att klaga på, speciellt Monster Arena tyckte jag var ett väldigt skoj tillskott när man hade klarat sig igenom storyn i spelet. Min favorit dock är VII, mitt första Final Fantasy (dock inte mitt första RPG), det är något speciellt med VII och dom som fick det när det kom kan intyga det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Freiztan Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 Dubben i FFX är fantastisk. Så bra att det helt klart är värt mödan bara för att höra rösterna. Hos bikaraktärerna. Till exempel den unga nyomvända fanatikerflickan, eller den gamle mannen som berättar detaljer om världen. Men det är något fel här, va? Av huvudkaraktärerna har 1 av 6 en bra röst (Wakka). 3 har okej, hrrm, respektive uthärdliga röster (Auron, Rikku, Lulu, i tur och ordning). Två av rösterna är förfärliga. Gissa vilka två. Ledtråd: Dom står ensamma för cirka 50% av spelets talade dialog. Det är mödan värt att höra bikaraktärerna. Men mödan är huvudpersonerna. Och det är väl ett tecken på att någonting är fel i ett spel. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet december 7, 2005 Anmäl Share Skrivet december 7, 2005 FFX var ett rätt lyckat spel överlag enligt mig, även om sista bossen var nådigt lätt.... :( Jag tycker att 8an skulle varit riktigt jäkla bra om det inte vore för att nånstans under spelets gång slarvar dem bort känslan som är i spelet på hela första skivan och delar av andra >:) 7an är toppen rakt igenom, samma sak gäller iaf delar 6an (måste medge att jag inte varvat 6an än... men planerar att göra det inom en snar framtid) 9an, är hyfsat jag har inte riktigt fastnat för det :S (har dock varvat det) även om det inte är nåt fel på känslan i det. FF spelen äldre än 6an har jag inte testat. eller jo 1an och 2an men de var inget för mig Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Galondir Skrivet december 9, 2005 Anmäl Share Skrivet december 9, 2005 FFIX är extremt underskattat. Det ägde hårt. VAd mer kan man önska än en superdeformerad huvudperson med kattsvans, världens ballaste drakriddare, en underbar svartmagiker och ett system där man INTE FÅR VÄLJA JOBB! (Förutbestämda jobb FTW). det är ingen kattsvans, han är en apa :P och 8:ans sista boss är ganska svår att slå XD Lionheart ftw! fan då att man ska lyckas slarva bort cd3 till 8:an jag som hade tänkt ta och varva det denna gång >:/ kom till sista bossen förra gången. jag har spelat alla spelen förutom 3:an, måste klara 1,2,5,8 och kan inte vänta på FFXII :O provspelade demot som finns ute fy fan vad fighting systemet äger <3 Summons ftw :P enda problemet är att man måste ha full mana för att summona XD men kan inte vänta tills 12:an kommer ut x.x och jag har gillat alla spelen hittills, förutom den hemska Yuna som säger "Im Sorry" 1901910910911 gånger genom spelet :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg