mikkoloo Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 hejsan, jag undrar om någon vet vad det är som låter i utomhusscenerna i animeserier ibland. det låter som en mycket irriterad fågel. jag har bara hört det i anime så det måste väl vara något djur som bara finns i japan/ostasien? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anji Kishu Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Det är insekter, syrsor (hanar, slår (fladdrar??) sina vingar om ja kommer ihåg rätt) och de finns i betydligt fler ställen än i japan/östasien. Jag har kanske missuppfattat din fråga? Ifall du inte menade det här så ber ja om ursäkt för missförståndet. mvh/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mikkoloo Skrivet maj 8, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 nej det var nåt sånt jag ville veta. men ljudet lät så konstigt, mycket högre än en syrsa, argare ljud lixom. tippade därför på nån fågel, men där ser man :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oktay-sama Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 I vilken serie har du hört detta ? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Ahh, jag vill veta lite mer specifikt vilken serie du hört det osv? Jag tror jag vet vad du tänker på, men det är så difust. *_* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ikkari Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 jag har hört det i evangelion bl.a Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Nu vet jag vilket ljud du menar, och jag måste säga att jag undrar själv :) Skulle vara kul att få veta exakt vad det är för djur/ting som avger detta extremt intressanta ljud : ) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ikkari Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 men ja tror att anji har rätt...iaf i att det är en insekt..mer vet ja inte..=) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Jag har inte varit i Japan, men det kanske är någon sorts cikada? Cikadorna i sydeuropa låter iaf MYCKET mer än våra svenska syrsor och gräshoppor! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 Om ni kört komersiell dub/sub på evangelion skulle ni märkt att de säger att de har kommit fler syrsor på det senare tiden och då svarar shinjii misato säger att eko systemet har börjat återställa sig. Svaret finns i fansubens gudomliga värld. LONG LIVE ALPHA! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
mikkoloo Skrivet maj 8, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 hej igen, kul att så många svarade :) det ljudet för de som inte vet vad ja snackar om finns direkt i början av avsnitt 6 på serien Kimi Ga Nozomu Eien. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yidaki Skrivet maj 8, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 8, 2004 jag fattar ingenting... :D fåglar som låter som syrsor, i asien? :P det måste jag ha missat ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kamesennin Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 i evangelion så är det syrsor som låter...och ja dom låter mycket mer än svenska gräshoppor o syrsor... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
yidaki Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 Jag har sett nånstans att för att åstadkomma detta skrikande ljud så gnider dom bakbenen mot varandra. Och hanarna är mindre än honorna. I gräshoppsvärlden äter honan upp hanen om han inte är på alerten, vet inte hur det är i syrs och cikad världen. Någon slags symbol för nyfeminismen kanske :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Moberg Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 det är cikador :) hörde dem när jag var i frankrike och jag kände direkt igen dem från animen :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
L3prechaun Skrivet maj 10, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 10, 2004 kan bestämt säga att det är syrsor(stavning?) var i korea för 2 sommrar sen i 6 veckor.. man åt, andades o pissa det irriterande ljudet 24/7.. och det lät så överallt.. även om det bara fanns en växt på 2 kvarter så hördes det..:D nja inte riktigt så brutalt men det var ett jädrans surrande hela tin... och det låter faktiskt mycket högre än vad man kan tänka sig.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet maj 10, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 10, 2004 Galet! Men då vet man iaf :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg