Hoppa till innehåll
Anime.se

Da Capo [Spoiler]

flaskis
 Share

Rekommenderade inlägg

Bara jag som tycker denna serie är något man borde se?

Vet att många sett den första säsongen, och att den inte precis varit den bästa. Men nu med andra säsongen måste jag bara säga att denna serie har blivit bra mycket mer seriös, och den har gripit tag i mig nu efter sju avsnitt.

Rekommenderar den starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte väldigt bra om Da Capo animen (som bygger på ett av mina absoluta favoritspel). Det enda problemet första säsongen har, så som jag ser det, är att dramat först kommer igång runt avsnitt 13 och att avsnitten bara är 15-16 minuter långa för att avslutas med någon inte alltför bra musikvideo eller någon obskyr sidoberättelse. Okej, avsnittet där Miharu ser goatse-bilden är en riktig höjdare, men annars känns de felplacerade. Annat uttryckt så skulle man kunna säga att första halvan av Da Capo är en enda filler, men andra halvan är såpass bra så att i alla fall jag kan ha överseende med bristerna. feel lyckades verkligen få till den lite mystiska och övernaturliga känslan som omger Hatsunejima så som den beskrevs i spelet.

D.C.S.S. har jag ett problem med, och det är att designen är väldigt olik den ur spelet och första sässongen. Små variaitoner har jag inga problem med, men nu kunde det lika gärna varit Jinki:Extend. Men till det som är bra så började dramat betydligt snabbare i andra sässongen, i och med avsnitt sex. Personligen är det en av mina favoritserier i år tillsammans med PaniPoni Dash! och jag ska absolut införskaffa DVDerna så fort de börjar säljas i slutet av oktober.

Men exakt vad menar du med mer seriös? De första fem avsnitten av D.C.S.S. var väl till största delen allt annat än seriösa. Ganska billig fanservice och allmänt lalliga. Andra halvan av D.C. är betydligt mer djup. Men i och med avsnitt 5-9 så har det verkligen gått åt rätt håll, så jag har stora förhoppningar på att resterande 17 avsnitt kommer bjuda på något riktigt bra.

Så helt klart är du knappast den enda som tycker D.C. är något att se. Det är bara att kolla tillhörande trådar i lite större internationella forum så syns det rätt tydligt att D.C. och D.C.S.S. är riktigt omtyckta serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar med Både D.c och D.c.s.s Men klart tycker med D.c.s.s är en förbättring från första.

Kan inte säga hur mycket jag avskydde alla musikvideos i slutet på ett avsnitt.

Skippade alla dom för ja, inte det jag vill se.

Tycker däremot den första tiden i D.c utan drama var nödvändig för karraktärs byggande och man lär känna alla karraktärer.

Jag har ju inte spelat spelet men bygger det på det kanske du tycker det var jobbigt just för att du kände igen alla redan.

Jag tror det var mindre sånt i andra säsongen nu för att dom räknar med att man sett första och därmed känner igen karraktärerna därifrån och behöver bara ett par få episoder för att göra upplägget till denna historien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker däremot den första tiden i D.c utan drama var nödvändig för karraktärs byggande och man lär känna alla karraktärer.

Jag har ju inte spelat spelet men bygger det på det kanske du tycker det var jobbigt just för att du kände igen alla redan.

Visst kan det vara trevligt med några avsnitt för att introducera karaktärerna, men att lägga halva sässongen på det är att gå till överdrift. Att jag har spelat spelet har inte så mycket med det att göra. Jag ser ju ändå animen som en alternativ version av spelet och inte som samma sak fast animerad. I D.C. (och bishoujospel i allmänhet) så är det nästan ändå alltid så att de olika karaktärerna introduceras allt eftersom de dyker upp. På det sättes gjordes det i bland annat Tsukihime.

Vad gäller andra sässongen så ska det onekligen bli intressant att se hur de tänkt sig att återstående del av serien ska utspelas i och med att:

Nemu och Junichi är sams igen efter att de kunde prata ut ifred och reda ut missförstånden och de falska anklagelserna och Junichi upprepade eden att han skulle beskydda och ta hand om Nemu oavsett vad under körsbärsträdet som han svor när de var barn, men med ändringen att de nu är ett kärlekspar.

Det finns ju i alla fall helt klart gott om material från spelen för att lätt kunna leverera ett eller flera riktigt bra draman tills D.C.S.S. är slut. Jag är till exempel väldigt säker på att Sakura kommer dyka upp igen, med allt vad det kommer föra med sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DB, jo det jag menade med seriös var just det att de plockat bort alla "sidestories". Om man då jämför med första säsongens avsnitt så är det en klar förbättring.

Jag var väl även lite oärlig när jag sa att "första säsongen inte är den bästa". Hade bråttom och skrev lite kortfattat. Men det dåliga var just den att D.C var lite svårstartad. Det dröjde ända fram till ep18 innan serien verkligen grep tag i mig. Innan dess så kämpade jag mig mer eller mindre igenom serien.

Själv har jag annars inga problem med den nya karaktärsdesignen. Tyckte tvärtom att första säsongens design var lite väl "spinkig" i utseendet, även om den gick ann. Här ser de alla mer mogna ut, och i överlag är det en högre kvalitet på animationerna.

Hoppas verkligen att något företag kommer vilja licensera serien, då jag verkligen vill ha denna i min dvd-samling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 months later...

/Bump med risk för spoilers

Till de som följer den andra säsongen (Om det nu finns några på detta forum :D)

Vad tror ni kommer hända nu? Sista avsnittet slutade ju på ett sätt som kan avgöra hur handlingen slutar, med att Sakura nämner till Aishia hur hon offrade trädet för att Juunichi och Nemu skulle bli räddade, och Aishia som är helt inne i att magi bara gör människor lyckliga förstår inte Sakuras tänkande. Vad händer om hon på något sätt återupplivar trädet? Kommer Nemu återigen insjukna och förlora sitt minne?

Hursomhelst så har denna serie utvecklats åt det bättre. Designen var något jag ogillade i början om man är van vid andra säsongen, men efter ett tag började man gilla den. Synd bara att allt verkar cirkulera runt Aishia istället för Nemu (min favorit :P) och Juunichi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm torr inte hon gör det faktsit... men jag tror hon kommer att forksa lite i vad dom andra tyckte om trädet eller nåt sånt... Och för mig hoppas ajg mest på Hon med rött hår gillar henne bäst... kommer bara inte ihåg vad hon heter :(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart man följer Da Capo.

Spoiler fram till slutet plus en massa svammel om Da Capo 2:

Jag tyckte sista avsnittet blev riktigt lyckat. Dels för att Asia kom ordentligt till insikt om vad hennes agerande egentligen ledde till och att hon tog ansvar för det hela, och dels för att det på sätt och vis lägger grunden för Da Capo 2 som släpps senare i år. (mer om DC2 senare).

DCSS har mer fokus på Asia och de andra tjejerna mer än Junichi och Nemu. Jag tyckte det fungerade bra när jag väl hade vant mig vid det upplägget. Sen kan man spekulera mer i om vad D.C. handlar om. Att lycka är något man jobbar för själv och inte önskar sig. Att vissa önskningar inte leder någon vart utan att allt börjar om från början (vilket just är vad termen Da Capo i musiksammanhang betyder). Sen så var inte alla önskningar av ondo. Misaki lyckades att ta sig ut och uppleva världen genom sin katt Yoriko. Sen så var vissa rent tragiska som Moe där hon efter att ha varit helt förkrossad när sin kärlek dog i en olycka önskade sig i ett tillstånd där hon bättre skulle kunna klara av att leva med det. (tas inte upp i animen men i spelet).

Angående vad som händer senare, Da Capo 2 utspelare sig 47 år senare (inte helt säker på årtalet eftersom jag inte har länken till sidan jag läste det) och att körsbärsträdet står i blom. Så helt klart har någon återupplivat det igen. Sen så har Circus lagt upp en hel del information: http://circus.nandemo.gr.jp/sakuhin/dc2/index.html

Det mest intressanta är karaktärerna där bland annat Yume och Otome Asakura finns. Riktigt intressant blir det när man ser att Otome har samma kanji för "oto" som Nemu har för "ne" medans Yume har samma kanji för "me" som Nemus "mu". Sen finns även Nanaka Shirakawa som har mer än namnet gemensamt med Kotori.

Så personligen tror jag att nästa Da Capo anime kommer vara D.C. 2. Sen finns det flera sidoprojekt. Senast är D.C.F.S. (Four Seasons) som släpptes till PS2 den 17:e denna månad.

Spoilers slut.

>>Boda: Kotori. Du är inte ensam om det, hon placerar sig rätt bra i de flesta 10-top listor. I senaste BugBug ligger hon på en andraplats. Som hon haft bra länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Da Capo 2? Detta kommer alltså bli som en totalt egen berättelse endast med trädet taget från Da Capo? Lite besviken då jag vill att hela storylinen med Nemu som centrum skulle fortsatt från Da Capo S1. Men vad är problemet med karaktärerna? Designen har ingen likhet från dagens Da Capo, och de verkar se mycket mer "barnsliga" ut i DC2.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Da Capo 2? Detta kommer alltså bli som en totalt egen berättelse endast med trädet taget från Da Capo? Lite besviken då jag vill att hela storylinen med Nemu som centrum skulle fortsatt från Da Capo S1.

Jag tyckte D.C.S.S. fortsatte ganska bra där D.C. slutade. Nemu och Junichi följdes upp och slutet i D.C.S.S. är väldigt tydligt och känns inte så öppet vilka ofta är fallet. Så att släppa Junichi & co och gå vidare tycker iaf jag känns rätt. Ett till Da Capo mellan Nemu och Junichi klarar jag mig bra utan. Tycker man att det behövs mer så finns det en hel del manga och 'lite novels'. Det senare är kanske inte så lätttillgägligt dock.

Men vad är problemet med karaktärerna? Designen har ingen likhet från dagens Da Capo, och de verkar se mycket mer "barnsliga" ut i DC2.

Vilket problem? Designen ligger nära den i det första Da Capo spelet. Första sässongen av animen uppvisar vissa likheter även om personerna ser lite mer vuxna ut. D.C.S.S. däremot är ett riktigt sidosteg. Förstår inte varför feel fick för sig att köra på med Jinki:Extend stilen.

Kan ta en titt på de andra spelen och jämföra.

Getchu-Varning: Även om bilderna som hör till D.C. på de följande sidorna är "rena" så kan reklambannern längst upp och ner inte vara det. Känsliga personer avrådes.

Första D.C. spelet: http://www.getchu.com/soft.phtml?id=33062

D.C.P.C. (D.C. fast med extrakaraktärer som Alice och Tamaki): http://www.getchu.com/soft.phtml?id=202521

D.C. White Season: http://www.getchu.com/soft.phtml?id=142201

D.C. Summer Vacation: http://www.getchu.com/soft.phtml?id=101181

D.C. Four Seasons (worksafe): http://circus.nandemo.gr.jp/common/dcfs/contents/index.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Februarinumret av Dengeki-hime hade tre sidor om D.C 2. Tänkte att det kanske finns någon här som är intresserad så jag lekte lite med scannern.

dhdc2012jg.th.jpgdhdc2020sl.th.jpgdhdc2031vd.th.jpg

Ojoj, mycket intressant :)

Var väl de små porträtten från sidan du länkade till först som avskräckte mig lite.

Kommer nog se fram mot denna serie också. Tack för scansen :>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter