Senshidude Skrivet oktober 9, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 9, 2004 Kinesiskans nuffror är också roliga...5- Ngh (五) LOL! Undrar hur man skall uttala det. ^^ Hahahaha!!! Precis som det skrivs så klart *lol* som ng i "Pang" Aha! Det var så lätt... ^^;;; Det var också kul att känna igen tecknena då man precis lärt sig dem som kanji. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet oktober 11, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 11, 2004 Kinesiskans nuffror är också roliga...5- Ngh (五) LOL! Undrar hur man skall uttala det. ^^ Hahahaha!!! Precis som det skrivs så klart *lol* som ng i "Pang" Aha! Det var så lätt... ^^;;; Det var också kul att känna igen tecknena då man precis lärt sig dem som kanji. Ooooh, studerar du Kanji? Om du inte redan är med där så kolla in http://www.davidhallgren.se/ Där finns mkt bra saker, b la alla kanjis kompletta med uttal (nästan alla har uttal) och test för de kanjis man kan..... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet oktober 11, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 11, 2004 Ooooh, studerar du Kanji? Om du inte redan är med där så kolla in http://www.davidhallgren.se/Där finns mkt bra saker, b la alla kanjis kompletta med uttal (nästan alla har uttal) och test för de kanjis man kan..... Nja, jag försöker iaf... tack för tipset! Det verkar vara en riktigt bra sida. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
-sUMo- Skrivet november 26, 2004 Anmäl Share Skrivet november 26, 2004 Haaj. En fråga bara. Finns det någon som vet om 123osv finns på japanska "tecken" ? Och om detta nu finns kan den personen då länka dir kanske ? Ska tattuera mig och vill ha mitt födelsedatum brevid mitt namn. Och då vill jag inte ha 840828 =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mcgreag Skrivet november 26, 2004 Anmäl Share Skrivet november 26, 2004 Vad menar du när du säger "Japanska tecken"? Japanerna har tre alfabet, två fonetiska (hiragana, katakana) och ett med ideogram (kanji). Ideogrammen är till 99% inlånade från kina och de två fonetiska alfabeten är deriverade från ideogrammen (plockat ut delar och förenklat tecknen lite). Om du kollar Shikes inlägg med de kinesiska namnen så står de ideogram som både japaner och kineser använder, de uttalar dom bara olika. Om du planerar att skriva med hiragana/katakana så skulle jag nog inte rekommendera det. Det enda sammanhang jag kan komma på där japaner skulle använda hiragana till att skriva siffror är i barnböcker, katakana tror jag aldrig används till det. Man använder antingen de kanji som finns i Shikes inlägg eller västerländska siffor. Någon med bättre kunskap om hur japanerna egentligen skriver födelsedatum får rätta det här men det skulle kunna vara: 千九百八十四年八月二十八日 Tecken som är med här men inte i Shikes inlägg: 年 = år 月 = månad 日 = dag Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
navyfusion Skrivet november 26, 2004 Anmäl Share Skrivet november 26, 2004 När vi ändå håller på kan ni få lära er räkna på koreanska: 1- Il (一) 2- I (二) 3- Sam (三) 4- Sa (四) 5- O (五) 6- Yuk (六) 7- Chil (七) 8- Pal (八) 9- Gu (九) 10- Ship (十) 100- Baek (百) 1000- Cheon (千) 10000- Man (万) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Aki Skrivet december 1, 2004 Anmäl Share Skrivet december 1, 2004 jag har lärt mig på en hemsida, av min brorsa som tränar kendo och vänner átt man säger: ich ni san chi go rok... o så vidare... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hampie Skrivet januari 11, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 11, 2005 i och u kan vara stumma. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet januari 14, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 14, 2005 Mmmm, kommer ihåg det från när jag tränade karate.... Lät ungefär: Ich Ni San Chi Gou Rokk Chich Hach Kyuu Juu Men så var inte vår tränare så värst haj på det där.... Det var ju trots allt karaten som räknades:D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg