Demon fox Skrivet maj 3, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 3, 2004 Lust att räkna på japanska här är några. 1=ichi(itchi) 2=ni(ni) 3=san(sann) 4=yon(jånn) 5=go(go som i golf) 6=roku(rocku) 7=nana(nana) 8=hachi(hatchi) 9=kyu(kjuu) 10=ju(djuu) så när man kan dom så är det inte så svårt sen. Är nogåt fel sktiv gärna till mig Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet maj 3, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 3, 2004 Sen kan man fortsätta det.. kan räkna till 99, inte kollat upp vad 100 är ännu.. Efter Ju(10) så kommer Juichi (Ju=10/ichi=1) efter det så kommer Juni(Ju=10/ni=2).. ända upp till Jukyu (19).. sen kommer Niju (Ni=2/ju=10), Nijuichi (Ni=2/ju=10/ichi=1) alltså.. 11. Juichi 12. Juni 13. Jusan 14. Juchi (el. Juyon) 15. Jugo 16. Juroku 17. Junana (el. Jushichi) 18. Juhachi 19. Jukyu 20. Niju 21. Nijuichi 22. Nijuni 23. Nijusan 30. Sanju 40. Yonju (el. Chiyu) 50. Goju 60. Rokuju 70. Nanaju (el. Shichiju) 80. Hachiju 90. Kyuju ganska enkelt det där.. Då till dom som är intresserade, hur säger man dessa nummer på japanska: 47, 38, 92, 86, 55 och 18.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
rinn Skrivet maj 3, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 3, 2004 100 = hyaku 1000 = sen 10000 = man 456 = yonhyakugojuuroku 7355 = nanasensanhyakugojuugo osv... ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet maj 5, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 5, 2004 Finns en väldans stort tal också: 100 000 000 (hundramiljoner) = Oku Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jaramide Skrivet maj 7, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 7, 2004 En intressant detalj är att i japanskan så när man ska säga 10.000 säger ichi man, precis som vi svenskar säger ett tusen fast en nolla extra :D Nåväl, för er som gillar att räkna... Här kommer några av de andra räknesätten. Saker (allting som inte innefattas i de andra räknesätten) 1 - hitotsu 2 - futatsu 3 - mitsu 4 - yotsu 5 - itsutsu 6 - mutsu 7 - nanatsu 8 - yatsu 9 - kokonotsu 10 - too Efter 10 använder man det vanliga räknesystemet Personer 1 - hitori 2 - futari 3 - san-nin 4 - yon-nin 5 - go-nin 6 - roku-nin 7 - nana-nin (eller shichi-nin) 8 - hachi-nin 9 - kyu-nin 10 - jyuu-nin osv tunna och platta objekt (tallrikar, papper osv) 1 - ichi-mai 2 - ni-mai 3 - san-mai 4 - yon-mai 5 - go-mai 6 - roku-mai 7 - nana-mai 8 - hachi-mai 9 - kyu-mai 10 - jyuu-mai Maskiner och fordon 1 - ichi-dai 2 - ni-dai 3 - san-dai 4 - yon-dai 5 - go-dai 6 - roku-dai 7 - nana-dai 8 - hachi-dai 9 - kyu-dai 10 - jyuu-dai Böcker och liknande 1 - i-satsu 2 - ni-satsu 3 - san-satsu 4 - yon-satsu 5 - go-satsu 6 - roku-satsu 7 - nana-satsu 8 - ha-satsu 9 - kyu-satsu 10 - jyu-satsu (eller ji-satsu) Små saker (gem, tärningar, suddgummin osv) 1 - i-ko 2 - ni-ko 3 - san-ko 4 - yon-ko 5 - go-ko 6 - ro-ko 7 - nana-ko 8 - ha-ko 9 - kyu-ko 10 - jyu-ko (eller ji-ko) Tunna och långa saker (flaskor, bananer, pennor, massagestavar mm) 1 - i-pon 2 - ni-hon 3 - san-bon 4 - yon-hon 5 - go-hon 6 - ro-pon 7 - nana-hon 8 - ha-pon 9 - kyu-hon 10 - jyu-pon (eller ji-pon) Hmm vet inte ifall det passar här men eftersom jag ändå skriver kan jag ta det i alla fall Veckodagar måndag - getsu-youbi tisdag - ka-youbi onsdag - sui-youbi torsdag - moku-youbi fredag - kin-youbi lördag - do-youbi söndag - nichi-youbi Månader Januari - ichi-gatsu Februari - ni-gatsu Mars - san-gatsu April - shi-gatsu Maj - go-gatsu Juni - roku-gatsu Juli - shichi-gatsu Augusti - hachi-gatsu September - ku-gatsu Oktober - jyuu-gatsu November - jyuuichi-gatsu December - jyuuni-gatsu Och tillslut min självklara favourit, de ibland totalt ologiska: Månadsdatumen 1 - tsuitachi 2 - futsuka 3 - mika 4 - yoka 5 - itsuka 6 - muika 7 - nanoka 8 - youka 9 - kokonoka 10 - tooka 11 - jyuuichi-nichi 12 - jyuuni-nichi 13 - jyuusan-nichi 14 - jyuu-yoka 15 - jyuugo-nichi 16 - jyuuroku-nichi 17 - jyuunana-nichi 18 - jyuuhachi-nichi 19 - jyuukyu-nichi 20 - hatsuka 21 - nijyuuichi-nichi 22 - nijyuuni-nichi 23 - nijyuusan-nichi 24 - nijyuu-yoka 25 - nijyuugo-nichi 26 - nijyuuroku-nichi 27 - nijyuunana-nichi 28 - nijyuuhachi-nichi 29 - nijyuukyu-nichi 30 - sanjyuu-nichi 31 - sanjyuuichi-nichi Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ubermensch Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 Hmm Finns det inga omständigheter då fyra heter något annat? Jag har lärt mig att räkna: ichi, ni, san och sedan chi som 4. Tränar karate och har bara lärt mig räkna där, antar att det är värt att påpeka. Någon som har någon koll på hur det ligger till? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jaramide Skrivet maj 9, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 9, 2004 Man kan säga både chi och yon för 4 precis som man kan säga både nana och shichi för 7 Man använder oftast yon i formella sammanhang Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hûmla Skrivet juni 10, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 10, 2004 Någon sa till mig att det var lätt att räkna på japanska....det är ju svårt som...vet inte vad..att man har olika bemärkelser på vad det är för saker man räknar gör det bara ännu svårare... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet juni 10, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 10, 2004 Någon sa till mig att det var lätt att räkna på japanska....det är ju svårt som...vet inte vad..att man har olika bemärkelser på vad det är för saker man räknar gör det bara ännu svårare... Tja, om du t.ex. ska räkna matte är det lätt. Då används dem som jag tycker verkar vara vanligast; -ichi, ni, san..osv. Men jag håller med om att det kan verka krångligt... ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ThoseN Skrivet juni 21, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 21, 2004 jag vet iallafall vad hund heter inu Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet juni 21, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 21, 2004 jag vet iallafall vad hund heter inu Ii desu... demo, OT desu yo. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Great Gito Skrivet juni 28, 2004 Anmäl Share Skrivet juni 28, 2004 NEKO /_/ ......=(^ . ^)= Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mekurion Skrivet juli 5, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 5, 2004 förlåt om jag har fel men är det inte Ichi 1 ni 2 san 3 shi 4 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Great Gito Skrivet juli 5, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 5, 2004 nej, chi/yon 4 B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
lordgus Skrivet juli 5, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 5, 2004 nej, chi/yon 4 B) shi/yon Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Patrik B Skrivet juli 5, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 5, 2004 Mmmm mums japanska sätt att ränka olika saker. Sådanna saker kan man bli smått galen på. "Nää den här saken är platt, har en siffra på sig, är gjord på en tisdag och det är onsdag idag och jag som beskådare tycker om Star Wars - alltså är räkneändelsen denna: ____" Kom plötsligt att tänka på "Min boll är rund. Min boll är blå. Min boll smakar lite surt" av någon konstig anledning :);; Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Yrat Skrivet juli 7, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 7, 2004 Va fan, låte romöjligt at tlära sig Japanska. Jag som tycker att Thailändksan var svår, men här var de överdrivet svårt. jag menar har har ni 1-10 på Thai 1.Nung 2.Soong(stegrande) 3.Saam (Stegrande 4.Sii 5.Hak ( Stegrande 6. Hok ( Hå) 7. Chet 8. paed ( päd) 9.kow( Cow) 10.Sip Stavningenmåste jag ursäkta mig, men det här behövs de för räknas allt. Inte som Japanska att om man räknar personer eller tärningar så är de olika. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
lerusius Skrivet juli 8, 2004 Anmäl Share Skrivet juli 8, 2004 jag toror japanerna itne är så petiga, typ ifall om vi västerlänningar kom fram och räknade personer som man räknar bilar, skulle dom nog få sig ett gott skratt. de e ju resultatet som är de viktiga om inte annat :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet augusti 31, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 31, 2004 1 - Ichi 2 - Ni 3 - San 4 - Shi 5 - Go 6 - Roku 7 - Shichi 8 - Hachi 9 - Kyuu 10 - Jyuu Sen Yon för 4 och nana för 7 för att man inte ska blanda ihop dem eller bland ihop det med döden shin(tror ja de är?). Sen är det ju nästan i stort sätt samma när man räknar olika saker, sen det man lägger till, kan ungefär jämföras med st. (stycken) i svenska, som 2 stycken böcker, 2 stycken bilar osv. Sen lite kul o säga 1 miljon, 100 10-tusen ^^* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet augusti 31, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 31, 2004 Sen Yon för 4 och nana för 7 för att man inte ska blanda ihop dem eller bland ihop det med döden shin(tror ja de är?). Sen är det ju nästan i stort sätt samma när man räknar olika saker, sen det man lägger till, kan ungefär jämföras med st. (stycken) i svenska, som 2 stycken böcker, 2 stycken bilar osv. Sen lite kul o säga 1 miljon, 10 10-tusen ^^ Det där med fyra, sju och nio är vad jag vet inget annat än en myt (dvs. kopplingen till död och lidande), då olika sätt används i olika situationer. I svenskan har vi dock bara två räknesätt, inte ett räknesätt för varannan sak vi hittar =) 1 miljon är 100 x 10 000 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pixelgamer Skrivet augusti 31, 2004 Anmäl Share Skrivet augusti 31, 2004 oj my bad ^^ inte humör på att räkna tydligen :P... Ja inte säker på det där emd siffrorna men men... Ja men de skiljer knappt nånting mellan de olika, jaja, man måste ju iförsig lära sig skillnaderna då så... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet september 1, 2004 Anmäl Share Skrivet september 1, 2004 Rätt så roligt också i japanskan är att man kan uttrycka så stora tal med så få tecken, typ oku (=100 000 000) på bara ett tecken.... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet oktober 3, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 3, 2004 Kinesiskans nuffror är också roliga... 1- Yat (一) 2- Yih (二) 3- Saam (三) 4- Sei (四) 5- Ngh (五) 6- Luhk (六) 7- Chat (七) 8- Baat (八) 9- Gau (九) 10- Sahp (十) 100- Baak (百) 1000- Chin (千) 10000- Mahn (万) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet oktober 4, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 4, 2004 Kinesiskans nuffror är också roliga...5- Ngh (五) LOL! Undrar hur man ska uttala det. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet oktober 7, 2004 Anmäl Share Skrivet oktober 7, 2004 Kinesiskans nuffror är också roliga...5- Ngh (五) LOL! Undrar hur man skall uttala det. ^^ Hahahaha!!! Precis som det skrivs så klart *lol* som ng i "Pang" Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg