Hoppa till innehåll
Anime.se

Guild Wars vs World of warcraft

Swansong89
 Share

GW eller WOW  

37 medlemmar har röstat

1. 1. GW eller WOW

• Guild Wars
      16
    • World of warcraft
      21

Rekommenderade inlägg

Det är väl det hela... Så har någon lust att hjälpa mig välja?

1. Om du inte kan avvara minst 3-4 timmar i sträck skulle jag hålla mig undan FF XI. Att gå upp i level är väldigt segt i jämförelse med ex. WoW och om du inte spelar som Whitemage så räkna med att få sitta och leta party, ofta i flera timmar om du har otur att spela en lite vanlig eller "mindre gruppvänlig" klass.

2. WoW är IMO rätt ok som första MMORPG, men jag har några klagomål på det också. Det absolut största är att Blizzard inte balanserat spelet för gruppspelande. Spelet är balanserat utifrån att alla ska kunna levla ensamma i ungefär samma tempo, vilket resulterat i att en warrior gör ungefär samma skada som en mage, trots att han har mer än dubbelt så mycket HP och AC. Sorgligt nog innebär det för mig som mage att det inte finns någon anledning alls att spela på annat sätt än solo. Jag kan gå med i en grupp om jag vill, jag kommer antagligen få xp ungefär hälften så fort som när jag spelade solo, men istället få lite loot som i princip varken gör till eller från för mig.

Det andra är att Blizzard aldrig kommer förändra världen, då de vill att alla nuvarande och framtida spelare ska kunna få samma upplevelse. Jag tycker detta är synd, för det innebär att man aldrig kommer få någon form av world-events där man har chansen att få unik loot eller titlar.

Guildwars brydde jag mig inte ens om att testa. Jag är inte allt för förtjust i PvP, och det spelet verkar vara alldeles för fokuserat på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag får väl blanda mig i också, eftersom jag spenderat många timmar framför både Guild Wars och World of Warcraft.

Vilket jag tycker är bäst? Lika bra att skriva det redan nu. Inget och båda. På olika sätt. Ett som är säkert är att båda är urhäftiga.

Guild Wars styrka är samarbete i grupp och PvP i tävlingsform. Efter ett par timmars spelande kommer du redan till uppdrag som du nästintill omöjligen kan klara av på egen hand, utan får ta hjälp av andra spelare.

World of Warcrafts styrka är rollspelande och äventyrande på egen hand med lite antydan till gruppsamarbete ibland (ja, instanserna framåt slutet av spelet kräver samarbete, men majoriteten av spelet går fortfarande finfint att spela genom ensam eller med någon enstaka kompis).

GW tycker jag känns mer "arkadigt" än WoW. Inte lika många timmars nötning för att pumpa upp siffror i statistik, inte miljontals med prylar att samla på för att spara upp till något på lång sikt, snabba resor mellan städer osv. Är man ute efter intensivt samarbete för att kämpa sig framåt i en berättelse, eller PvP lag mot lag, är det GW som gäller. Föredrar man lite mer långsamt spelande i lugnt tempo och att så sakteliga bygga upp en personlighet i spelvärlden bör man vända sig till WoW. Tycker jag.

GW har också den (enligt mig) fördelen att spelarens egna skicklighet går före karaktärens styrka. I WoW finns det utrustning som helt enkelt är BÄST, och färdigheter som likaså är BÄST. I GW tillåts man som spelare själv välja hur man vill utveckla sin karaktär, och vad för prylar och färdigheter man vill använda. Maxstyrka på karaktären når man redan efter halva spelets gång, sedan är det bara finputsning med färdigheter och skicklighet som gäller.

Observera att jag spelat GW nästan till slutet rent berättelsemässigt (har Uppstigit), medan jag inte kommit längre än till nivå 45 (av 60) i WoW. Om nu detta kan ha någon betydelse, då jag tycker rollspelandet är roligare än karaktärspumpningen... Och ja, jag spelar på en rollspels-server.

Sedan får man ju heller inte glömma spelens kostnad, som redan omnämnts. Med ett inköpspris bra mycket lägre än WoWs och ingen månadskostnad vinner GW på den fronten.

Slutsats: Köp vilket som helst och testa. Var det inget för dig - byt. Eller gör som jag och spela båda!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte testat guild wars lr va de nu heter men de ser gulligt ut...

får la ta o skaffa de, nån gång, när ja inte har tid med wow längre.. när de nu skulle vara..

så ja antar att om du inte har mycke tid o pengar så ska du iaf inte skaffa wow, de har en aning att bli smått beroendeframkallande ^^;

se på mej, jag har spelat konstant i över ett halvår nu..lr hur länge de nu blir.. ja sen retailen släpptes... nåja, spelade ju under hela betan oxå ^^

men wow är iaf alltid att rekommendera... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tänker sälja mitt guildwars för 250kr till intresserad. Allting går att ändra från användaruppgifter, mailadress o.s.v. Köpte det för 469kr för några veckor sedan. Skicka ett PM om intresserad. Allting är kvar i boxen intakt. Kontot är nästan helt orört förutom en Ranger på level 15 och att kontot är med i ett gille (som går att gå ur).

Kände att den här tråden var mer passande än pryltorget. Hojta till om jag gjort helt fel. :rolleyes:

Edit*

Verkar som jag fick en intresserad. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

ni som snackar om att wow är solo game bland annat snackar ju så mycket skit rakt ut sagt. Jag har lirat wow sen det kom jag lirar i den näst bästa guilden på min server , jag har gjort hela MC för många gånger, dödat onyxia miljontals ggr, och vi har precis dödat vael i BWL, och jag kan säga för att göra det är det bara teaming som gäller, 40 pers / taktik och hårda utmaningar, det är så långt ifrån solo jag kan komma för att också nämna alla Battle grounds som blir så mycekt mer roligare om man är i en bra guild där man lägger taktik och skriker på varandra på ventrilo om hur man ska göra..

Har dock inte spelat GW och undrar ifall det finns något i denna stil där?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har spelat både WoW å GW å tycker ärligt talat att GW är roligast,då jag älskar PvP.Tröttnade på WoW efter nån vecka,men spelar fortfarande GW.

GW är som sagt väldigt lag-inriktat och det går nog inte ens att klara om man inte jobbar ihop med lag. Går dock även snabbt att klara av(Storyn,inte små-uppdragen),och då är det PvP som gäller sedan,vilket passar mej perfekt^^

gillade nestan ingenting i WoW,det enda jag tyckte var bättre var att man till skillnad från GW har fler raser att välja mellan

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ont om pengar = testa på anarchy online.

Kostar inget alls för grundspelet, varken för spelet eller månadsavgift.

Plocka ner klienten från http://community.anarchy-online.com/fre ... eecampaign

(storlek runt 600-800mb, om du gillar det så kommer du vilja köpa expansionerna, tror dom går för 100kr + ca 100 kr/månaden)

Spelade själv AO förra året och har nu testat på WoW. Tror nog jag gillade AO mer än WoW, helt enkelt bättre kännsla i AO:

- Bättre community (2 servrar + en tysk, dessutom mer upplagt så att alla behöver alla, + lite "alla känner alla")

- Bättre "värld", blev indragen i AO storyn trots att man inte RPar, sen är det Sci Fi också :D (håller med Teron om dynamiken, grymt tråkigt att komma till en statiskt spelvärld efter att ha spelat ett spel där "kungen" blev utslagen efter ett lönnmordsförsök för några månader sen, eller där t.ex. namnet på ett vapen är direkt hämtat från ett gammalt guild, )

zegor: Testat något annat än WoW?

Jämfört med t.ex. AO är WoW ett solospel, har lyckats ta mig till lvl 35 (av 60) utan att spela i grupp mer än 10 ggr, och då bara för några instanser.

Du kommer knappt förbi lvl 30 (av 220) utan att spela i lag i AO.

Vad man föredrar är en smaksak, personligen är jag väldigt besviken över hur hitills den största delen av interaktionen med andra spelare i WoW har vart:

1. Toklagg i IF

2. Div. PvP och ganking med horde som man inte ens kan prata med.

(3. Vid eventuell gruppering så beteer sig minst ½ laget som 13åriga idioter)

Känns som om man i WoW tokräjsar man solo till 60 för att spela endgame. I AO grindar man sig sakta men säkert till 220, men man gör det tillsammans med folk, som man lär känna efter ett tag, vilket gör det hela mer skoj. (och ja, du har endgame raider med 40manna-grupper i AO också, du har tillochmed PvP + PvE raid; en liten grupp som spöar bossen medans en större grupp försvarar den mindre från anfallande från andra faktionen)

Dock vinner WoW över AO i många hänseenden; betydligt bättre PvP, snyggare grafik, inte samma "grind" (i AO spenderar man stor del av tiden med att banka på stenar...), bättre och mer endgame (enl. rykte iafall).

Absolut roligast i AO hade jag tillsammans med trevliga människor man spelade tillsammans med, som man helt enkelt hade trevligt med när man spelade.

Hittills i WoW så har det roligaste vart ett stort PvP slag där frontlinjen vågade fram och tillbaka mellan Southshore och Tauren Mill i typ 2 timmar. Med lagomt blandat 25-60 folk på båda sidor. (det är skoj att hjälpa till att ta ner en ??)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har testat WoW och det faller mig inte i 'smaken'. Fördelen med WoW är att det är mer varierande med karaktärer o.s.v. men det följer fortfarande de typiska elementen i MMORPG med skills och sådant (sist jag kollade i alla fall). Du kan även hoppa i det. (wow ;))

Vad jag gillar med GW är 'stilen' och att det är lite annorlunda på vissa delar i gameplay och att alla kan ta sig upp till max level utan att sitta och 'leva framför datorn'.

Jag föredrar GW. (kör det nu) :)

låter mys:)

vad finns det för olika klasser att spela som i GW?

Milla Jovovich är en klass

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vilket ska jag köpa vänner? Har äntligen lyckats få löst mina bredbands problem och vill nu ha ett saftigt online spel, vilket ska jag välja?

Lite information:

Jag har ont om pengar, jag älskar när man har en enorm frihet med en massa små uppdrag. Är väldigt fest vid spel där man lagt ner mycket tid på att spelaren har fri hand i sitt karaktärsskapande och det finns väldigt många olika raser, yrken och förmåger:)

Har inte den bästa datorn, men den ska klara av bägge spelen men förhållande vis låga grafik inställningar :)

Det är väl det hela... Så har någon lust att hjälpa mig välja?

Kanske lite sent ute, men svarar ändå.

World of Warcraft, utan tvekan. Det är mer eller mindre det spelet du beskriver :)

Uppdrag finns i massvis med mängder, finns inget annat MMORPG med så pass många uppdrag. Skills finns även det i mängder, ovasett klass.

Bra med raser också.

Guildwars är inte riktigt samma typ av spel heller. För det första bör det inte ens kallas MMORPG just för att man inte spelar i samma värld med tusen andra pers. Du samlar ihop ett lag och går in i en zon(som laddas upp enbart för er, alltså spelar ni ensamma där).

Det är en av anledningarna till att jag inte gillar Guildwars.

Men vill du slippa månadskostnad så välj det, dock inget jag rekommenderar. Ska jag vara fräck måste jag säga att det inte är något annat val man kan göra, än att välja WoW :)

Sen att Blizzard med jämna mellanrum lägger in nya saker är inte direkt fel, spelet dör aldrig ut.

Det är väldigt tidskrävande dock, som alla andra MMORPGs, Guildwars är väl lite mer "in i smeten"(du kan bla skapa en maxlvl karaktär direkt om du vill komma in i PvP direkt).

Båda är bra spel, men som sagt, WoW är överlägset enligt mig, och tyvärr är det omöjligt att hinna med båda samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Båda är bra spel, men som sagt, WoW är överlägset enligt mig, och tyvärr är det omöjligt att hinna med båda samtidigt.

Nu kommer ännu ett sent svar, men jag tycker inte alls det är omöjligt med båda samtidigt. Finns ingenting som säger att man måste spela WoW på all sin lediga tid. Eller GW för den delen. Går alldeles utmärkt att växla mellan dem (vilket jag gjort, även om jag just nu lagt ner WoW).

Som jag tidigare sagt; jag tycker inget spel är överlägset det andra, de är så olika att de tilltalar helt olika målgrupper. Gillar man att nöta sönder monster på monster och samla på sig bra utrustning är det WoW som gäller. Föredrar man snabbt och taktiskt tänkande redan från tidigt stadium och lagarbete från första start kan man prova GW.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter