Gäst ladellon Skrivet juli 12, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 12, 2005 jag har just skaffat en japansk ordbok för att kunna lära mig mer japanska, och lära sig skiva katakana till att börja med Men då stötte jag på ett smärre problem när jag skulle skriva alla tecknena på min dator, ord som Wo, o och ā lyckades jag inte få fram? varför, finns dom och hur ska jag göra för att kunna skriva dom själv, för i ordboken finns dom ju. Sen en annan fråga, om man kan ett ord på romaji, är det då bara att bryta ner ordet i stavleser o byta ut bokstäverna mot katakana tecken. Typ: Baka = バカ ba=バ ka=カ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 inte så säker, men jag tror att man kan bryta loss alla "stavelser" eller va man ska kalla det för och skriva ordet. men det finns olika meningar för samma ord ibland och då används kanji tecken istället. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ladello Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 För att svara lite på den andra delen så har jag tittat på hur folk skriver katakana på forumet, och dom skriver precis så, Skriver rakt upp och ner byter ut romajin mot en katakana. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 ばか! Börja inte med Katakana, liksom, det används mest för att skriva icke-japanska ord, men visst, hiragana och katakana används ofta på samma sätt. Japansk romaji ska skrivas i Hiragana! (i de flesta fall) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ladello Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 men Hiragana funkar likadant eller? det ä bara att byta ut? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ladello Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 tack för du kallar mig idiot =) ばか....snyft Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 ごめんあさい Jopp det funkar likadant... にほんごをはねますか Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Kna nån titta om den här listan stämmer, elller om nån bokstav fattas あ a い i う u え e お o か ka き ki く ku け ke こ ko さ sa し shi す su せ se そ so た ta ち chi つ tsu て te と to な na に ni ぬ nu ね ne の no は ha/wa ひ hi ふ fu へ he/e ほ ho ま ma み mi む mu め me も mo や ya ゆ yu よ yo ら ra り ri る ru れ re ろ ro わ wa を wo/o ん n が ga ぎ gi ぐ gu げ ge ご go ざ za じ zi/ji ず zu ぜ ze ぞ zo だ da ぢ di づ du で de ど do ば ba び bi ぶ bu べ be ぼ bo ぱ pa ぴ pi ぷ pu ぺ pe ぽ po きゃ kya きゅ kyu きょ kyo しゃ sha しゅ shu しぇ she しょ sho ちゃ cha ちゅ shu ちぇ che ちょ cho にゃ nya にゅ nyu にょ nyo ひゃ hya ひゅ hyu ひょ hyo みゃ mya みゅ myu みょ myo りゃ rya りゅ ryu りょ ryo ぎゃ gya ぎゅ gyu ぎょ gyo じゃ ja じゅ ju じぇ je じょ jo びゃ bya びゅ byu びょ byo ぴゃ pya ぴゅ pyu ぴょ pyo Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CyberSphere Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 ähm, den där listan är lite svår att se :P. Men på sidan http://www.davidhallgren.se/nihon/default.asp så hittar du allt du behöver. Som tidigare sagt är det smartast att börja med hiragana. För övrigt så går alla ord att "bryta ner" i stavelser, även om en del är krångligare än andra. T.ex. "sho" blir じよ, alltså Ziyo. samma sak med sha osv. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 ska inte det finnas tecken för "tta" och "kko" osv...? Var får man tag på dem? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Inte bara "tta" och "kko" utan _varje_ vokal kan bli kort. I svenskan använder vi dubbel konsonant (som i dina exempel), i japanskan använder man ett litet "tsu". Du skriver alltså "tsu+TA" och "tsu+KO" i dina exempel ovan.... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 ska inte det finnas tecken för "tta" och "kko" osv...?Var får man tag på dem? Nej, det finns inga enstaka tecken för dem. Man får då ta till ett mindre "tsu" framför det man vill ha dubbelt om du förstår vad jag menar. Men ord som "minna" behövs det inte eftersom "n" finns ju faktiskt... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ladello Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 nån som har en bra ordlista med olika ord som är skrivna på både romaji, och hiragana, det skulle va bra att ha så att man vet om man gör rätt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 14, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 14, 2005 ska inte det finnas tecken för "tta" och "kko" osv...?Var får man tag på dem? Nej, det finns inga enstaka tecken för dem. Man får då ta till ett mindre "tsu" framför det man vill ha dubbelt om du förstår vad jag menar. Men ord som "minna" behövs det inte eftersom "n" finns ju faktiskt... Tack för hjälpen! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg