docster Skrivet juni 15, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2005 Studio Ghibli och Hayao Miyazaki's senaste film Howl's Moving Castle (Hauru no Ugoku Shiro) kommer att ha premiär i Sverige den 21 Oktober. Triangelfilm skriver följande på deras hemsida: "Filmen som har setts av var tredje japan kommer till Sverige i höst! Spirited Away älskades och rosades världen över och Hayao Miyazakis fans kan se fram emot en ny animationsuppleveelse i Det levande slottet." - Källa Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet juni 15, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2005 21 oktober?!! Nåja bättre sent än aldrig antar jag.. Det levande slottet, låter flummigt ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet juni 15, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet juni 15, 2005 Tycker "Det levande slottet" låter ganska trevligt, bättre än "Ugglans mobila/gående/levande slott" ;). Tycker inte heller att vi ska ha den engelska titeln eller det japanska originaltiteln (för svårt för svensson att komma ihåg?). Ska bli roligt att se den på bio i vilket fall som helst, man har ju velat se den ett bra tag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet juni 15, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 15, 2005 Jo du har nog rätt, ska inte haka upp mig på namnet nu för mycket bara :) Tror du att Miyazaki har haft lite press på att skapa Howl's Moving Castle efter Spirited Away's framgångar? Nu vet jag dock inte exakt hur stor framgång Spirited Away hade men av vad jag märkt så var den rätt stor. Jag vet iaf att jag älskade Spirited Away :3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Vad är det för fel på titeln "Trollkarlens slott", som ju varit titeln på boken i Sverige sedan länge...? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Vad är det för fel på titeln "Trollkarlens slott", som ju varit titeln på boken i Sverige sedan länge...? Det är numera fult att översätta titeln ;), ifs är det specielt fult att strunta i att översätta titel och bara skapa en ny titel baserad på innehållet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Jag hade föredragit "Trollkarlens slott", särskilt som boken då kunde få lite draghjälp. Men jag tycker ändå att "Det levande slottet" är att föredra framför att behålla det engelska namnet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Jag hade föredragit "Trollkarlens slott", särskilt som boken då kunde få lite draghjälp. Men jag tycker ändå att "Det levande slottet" är att föredra framför att behålla det engelska namnet. Håller med dig absolut. Ungefär som om man skulle filma Bibeln, kalla den "The Holy Bible" på engelska (jag har ingen aning vad "Bibeln" heter i original-hebreiskan/arameiskan eller vad den nu är skriven på...) och sen göra en svensk utgåva av filmen med namnet "Heliga Luntan" eller nåt. Boken är liksom redan känd under namnet "Bibeln" (eller "Den Heliga Skrift") här, men filmbolag gör som de vill... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Aer det naan som vet naer den kommer ut paa DVD i japan egentligen? Jag har inte lyckats hitta naagan info om det aen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GinGirl Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Nå, jag tycker det ska bli spännande att se den. =) Jag måste... XO Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet juni 16, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2005 Detta var en god nyhet. Jag längtar! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet juni 17, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 17, 2005 har inte de flesta redan sätt den här filmen? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet juni 17, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 17, 2005 har inte de flesta redan sätt den här filmen?Hur skulle vi kunna gjort det? Jag tror inte att de flesta här har varit i Japan den senaste tiden. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet juni 17, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 17, 2005 har inte de flesta redan sätt den här filmen? Bara de som laddar hem piratkopior, eller har sett filmen i utlandet. Inte vi andra. :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst joho-kun Skrivet juni 18, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 18, 2005 kanske man har sett den... men.. "film är alltid bäst på bio". men 21 oktober...den har väl redan haft premiär i USA, då kan dom väll visa den för oss som ÄNDÅ inte tänker titta på filmen DUBBAD till svenska, utan vill HA japanskt tal men engelsk text :( Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet juni 18, 2005 Anmäl Share Skrivet juni 18, 2005 men 21 oktober...den har väl redan haft premiär i USA, då kan dom väll visa den för oss som ÄNDÅ inte tänker titta på filmen DUBBAD till svenska, utan vill HA japanskt tal men engelsk text :( Var har du hört att filmen ska dubbas? Det står inte i citatet, och "Spirited Away" visades med svenskt text på bio - dubbningen var endast i videoversionen såvitt jag vet. Själv föredrar jag svensk text framför engelsk om jag får välja. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hampe Skrivet augusti 26, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2005 Puttar in en liten länk på trailern apple har fixat ;D http://www.apple.com/trailers/disney/ho ... ng_castle/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Doddis Skrivet augusti 26, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2005 looks sweet ^^ Måste bara be om att få se den =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lolona Zoro sword Skrivet augusti 28, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2005 kommer man kuna se den med svenska text på bio?? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet augusti 28, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2005 Ja, annars lär väl inte vi som inte kan japanska förstå den. Såvida du inte menar att filmen skulle vara svenskdubbad? Lär väl iallafall finnas två versioner. Jag såg Spirited Away med japanskt tal och svensk text på bio så det lär väl även finnas till Trollkarlens Slott. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lolona Zoro sword Skrivet augusti 31, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 31, 2005 Någon som vet om man kan se den med japanskt tal och svenska text Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hampe Skrivet augusti 31, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 31, 2005 jopp, jag tror att man kommer kunna det på filmfestivalen i Umeå ;P och dte nu redan i september! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg