Hinata-chan Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Jag och några kompisar tänkte ha en animekväll på skolansbiograf och bjuda in alla nyfikna, men ovana vänner vi har. Vad ska man titta på då?? Vad går hem hos nyfikna animenybörjare? några förslag? både film och serier går bra....vi funderar på Evangelion (fast den e ju lång :) ) eller Noir Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ichise Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Visa Ghost In The Shell och lite av Trigun kanske? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Achtung_Pantsu Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Studio Ghiblis filmer är en bra början. Vackra och lätta att ta till sig Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boda Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Det är svårt att veta vad folk skulle gilla om dom inte vet själva. personligen tycker jag att Evangelion är ganska kompliserad anime faktist för en nybörjare :S eller det kanske bara är jag. Ta nåt ifrån olika kategorier komedi, action, mecha, drama osv och nåt lätt. Personligen tycker jag att komiska serier e bra för nybörjare för komedi gillar ju nästan alla. Så jag skulle nog rekomendera Love Hina eller Full metal panic. För Love Hina har det mesta inom komedi när det gäller anime. Full metal panic e lite mer action och sånt så man kanske för en smak utav det... sen kan man ju dra upp Evangelion, Elfen lied eller nåt liknande men det skulle jag typ göra imot slutet isåfall. Jag skulle nog ha med lite trailers också på typ dom lite lägnre animerna så som Rurouni Kenshin, Naruto, Gundam osv för att typ ge en förhandstit på andra stora titlar och trailers kan man ju hitta över allt musik videos osv. Det finns väldigt mycket inom anime som är bra och dåligt men det e ju från person till person. Så jag skulle hålla det simpet igenom att dra enkla serier och kända. Måste bara fråga i vilken skola du hade tänkt ha den här redovisnignen eller animedagen. kanske droppar in med massa polare :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Scab Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Jag har efter otaliga tester kommit fram till en kombination anime-avsnitt som nästan alltid går hem hos nybörjare. De stackars liven som utsatts för detta visningsschema har alla hittat någonting som de gillat och flertalet ser nu på anime regelbundet. [*:3lp2aj6e]Rurouni Kenshin OVA1, alternativt Rurouni Kenshin TV Ep1 om jag vill köra nåt lite mer lättsamt[*:3lp2aj6e]Area 88 TV (2004) Ep1[*:3lp2aj6e]Great Teacher Onizuka Ep1[*:3lp2aj6e]Initial D 4th Stage Ep1 (jaja, man borde inte börja på denna, men den tycks locka bättre än de tidigare säsongerna)[*:3lp2aj6e]Girls Bravo Ep1 Den exakta ordningen varierar, men att varva seriösa visningar (Kenshin OVA) med komiska (GTO, Bravo) är att rekommendera. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
shinji-kun Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 jag tror att GTO skulle vara en av de bästa att börja med Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mellow Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Min första långfilm var Princess Mononoke (som jag kommer ihåg), finns nästan ingen bättre långfilm att visa, möjligtvis Spirited Away eller Ghost in the Shell. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andreaaas Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Samma här, Mononoke Hime är en väldigt lätt anime att se. Mycket bra för nybörjare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse_Kroner Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Första filmen jag såg var Nausicaä of the valley of the winds.. fick mig att fastna Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Trigun tror jag "nybörjare" skulle kunna ha lätt att fästa sig vid. ¶ Den har den där humorbiten (skratt fäster folk ganska lätt) ¶ Actionbiten som gör att det kanske känns lite mindre barnsligt för de som anser att "allt tecknat = barnprogram", men utan att vara splattig (som t.ex Berserk) ¶ Färgstarka karaktärer som man snabbt "lär känna" och kanske kan relatera till på något sätt På film fronten skulle jag gissa att Armitage III eller Ghost in the Shell skulle göra bäst intryck (beror väll på lite vilken åldersgrupp vi talar om i fallet GITS då Storyn kanske kan uppfattas som inväcklad och svår att förstå för vissa samt att man måste hinna läsa all text för att hänga med) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Wilcon Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Hela serier blir nog lite klurigt att se, så du kanske borde visa några få avsnitt av en serie istället, som smakprov typ. Full Metal Panic Fumoffu? skulle nog gå bra :) Visa några avsnitt av den kanske. Annars är en kort OVA ett bra alternativ, det första som slår mig är Rurouni Kenshin - Reminiscence(första OVAn). Ett riktigt mästerverk, och seriös för den delen, vilket säkert går hem. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 sant... man kan kanske inte gärna visa en hel serie och att blanda lite av varje är antagligen en mycket bra ide och som Wilcon sa, FMP är nog oxo en serie som skulle funka mycket bra. även här en lagom blandning av humor och action Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
F.d. medlem Skrivet april 28, 2005 Anmäl Share Skrivet april 28, 2005 Jag säger att du borde satsa på någon anime med komiska element som Trigun eller FMP? Fumoffu som redan nämnts. Annars så skulle jag tro att bl.a. Last Exile skulle kunna gå hem hos en del. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenshiro_sprängs Skrivet april 28, 2005 Anmäl Share Skrivet april 28, 2005 Kör någon Ghibli-film, Nausicaä från vindarnas dal borde fungera ganska bra. Sedan kan ni ju alltid visa lite Eva. Eller inte kanske, den skall man helst se hela. Fast iofs är det ju mest tänkt som en introduktion, så ni kan nog visa något avsnitt av den i alla fall. I övrigt får ni känna efter lite själva. Vad kan tänkas gå hem hos den tilltänkta publiken? Något komiskt? Något våld? Något romantiskt? Och så vidare. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ushi Skrivet april 28, 2005 Anmäl Share Skrivet april 28, 2005 Furi Kuri FLCL MÅSTE DU VISA! den är perfekt för att visa djupheten och mångsidigheten i Anime tycker jag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hinata-chan Skrivet april 28, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet april 28, 2005 den tilltänkta publiken är ett gäng tjejer mellan 17-24 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet april 29, 2005 Anmäl Share Skrivet april 29, 2005 Alla som jag har visat "Tokyo Godfathers" för har gillat den, och det har varit folk från 17 till 57 år gamla. Den bästa tecknade tv-serien jag vet är "Haibane Renmei", men den verkar många tyvärr tycka är lite för långsam i de första avsnitten. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gafvert Skrivet april 29, 2005 Anmäl Share Skrivet april 29, 2005 Min mor (ålder=5x) ville se en mangafilm (på eget initiativ!) så jag lade fram Eldflugornas Grav, Perfect Blue och Min granne Totoro. Jag sa aldrig vad de handlade om utan valde bara tre olika filmer med olika teman som jag tyckte var bra. Hon valde till förvåning Perfect Blue. Den uppfattningen jag upplevde av henne genom filmen var att hon satt tyst och fängslad. Farsgubben gick därifrån efter 10min, kom tillbaka efter 40 och somnade i soffan. Efter filmen fick jag förklara lite saker och vad som hände men den enda kommentaren jag fick (som inte var en fråga) var "itressant". Jag var nöjd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet april 29, 2005 Anmäl Share Skrivet april 29, 2005 Jag skulle gissa att en story som ligger lite över medel skulle kunna gå hem hos flickor (kombinerat med humor brukar funka, fast humor går väll hem hos alla antar jag)... de flästa flickor jag känner gillar mer inväcklade storys gämnfört med killar som lättare kan övertygas med coolt blodsplatter, exploderande stridsmaskiner och en enkel story. Detta stämmer givetvis inte på allt och alla men de är en kort version av en den långa inväcklat erfarenhet jag upplevt hos de tjej respetive killkompisar jag introducerat till animens värld (GITS kan nog vara en bra ide då den har en bra och inte helt enkel story) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
fallman Skrivet maj 16, 2005 Anmäl Share Skrivet maj 16, 2005 Jag har många kompisar som jag tvingat börjat se på fullmetal achemist. De blev totalt förälskade i serien fast nu duger inga andra :P kan vara något o sända , kanske lite lång :/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg