docster Skrivet april 25, 2005 Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 Minst 37 människor omkom och nära 200 skadades när ett pendeltåg spårade ur i Hyogoområdet i västra Japan på måndagen, uppgav polismyndigheten. Enligt de första uppgifterna berodde urspårningen på en kollision med en bil. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 73,00.html Hoppas att inte fler av passagerarna omkommer, hemskt när sådant här händer. Hur säker är Japans tågtrafik? Håller den världsklass? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 25, 2005 Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 Den är bättre än världsklass skulle jag säga. Men ingen kan skydda sig mot den mänskliga faktorn så det kommer alltid att ske olyckor. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 25, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 Den är bättre än världsklass skulle jag säga. Men ingen kan skydda sig mot den mänskliga faktorn så det kommer alltid att ske olyckor. Ja, mänskligafaktorn lär vi får leva med. Har för mig att jag läste att Japan har en av världens bäst planerade infrastrukturer och kollektivtrafik. Undrar dock vad bilen gjorde på spåret, motorstopp kanske.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 25, 2005 Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 När jag besökte Japan i höstas kunde jag med egna ögon konstatera att deras tågtrafik är i särklass! Där skulle SJ kunna lära sig mycket, både i vagndesign, trafikinformation och tidtabeller. Å andra sidan var det rätt lustigt med alla konkurrerande järnvägsbolag som körde på sina egna räls till sina egna stationer, så det kryllar av parallella järnvägar och järnvägsstationer! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 25, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 Å andra sidan var det rätt lustigt med alla konkurrerande järnvägsbolag som körde på sina egna räls till sina egna stationer, så det kryllar av parallella järnvägar och järnvägsstationer! Intressant, så de är inte statligt ägda då med andra ord? Ungefär som i England? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet april 25, 2005 Anmäl Share Skrivet april 25, 2005 Den är bättre än världsklass skulle jag säga. Men ingen kan skydda sig mot den mänskliga faktorn så det kommer alltid att ske olyckor. Kan en sak verkligen va bättre än världsklass? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Elwin_Baltia Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 När jag besökte Japan i höstas kunde jag med egna ögon konstatera att deras tågtrafik är i särklass! Där skulle SJ kunna lära sig mycket, både i vagndesign, trafikinformation och tidtabeller. Finns det något som kan kallas för service i Sverige? Affärer som har stängt på helger (Förutom snabbköp som måste punga ut med helgersättning), griniga kassörer, konduktörer som går runt som hökar... Det kommer bli en sådan extrem kontrast när jag väl kommer till Japan. Synd på tågolyckan, fast det är jävligt synd att något sådant dramatiskt måste hända för att de västerländska nyhetsbyråerna skall orka bry sig. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Finns det något som kan kallas för service i Sverige? Affärer som har stängt på helger - - - Du har inte varit mycket i andra länder va? Jag tycker ändå OVANLIGT mycket är helgöppet i det här landet, om man jämför med t.ex. Frankrike. Däremot stänger man larvigt tidigt på dagarna, men vi har ju en sån arbetskultur att man bara jobbar 8 timmar om dagen, inte 12 som i Japan. Men man kan alltid hoppas på att Sverige inför 6-timmars arbetsdag och tvåskift nån gång i framtiden, för att få ned arbetslöshet, utbrändhet och öka öppettider och produktion. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Håller med b8q där, affärer som tex. Stadium är ju öppna till 17.00 på Söndagar. Eller så bor Elwin i en väldigt liten by. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jasper Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Intressant. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet april 26, 2005 Anmäl Share Skrivet april 26, 2005 Hemskt med tågolyckan. Men av mina egna erfarenheter så var det japanska transportsystemet vida överlägset det svenska. Tåg som kommer i tid, mycket personal överallt man som dum turist kan fråga, biljetter som var billigare - om man jämför att köpa lösbiljett i Sthlm, inte månadskot alltså - och mycket fräschare tåg och stationer. Och shinkansen! Snabbt, bekvämt och maten man kunde köpa ombord var extremt mycket prisvärdare jämfört med SJs ockerpriser. På Nozomi (nyaste tillverkningslinjen) var det också himmelskt mycket benplats... Stora sköna säten, bättre än X2000, och t.o.m en västerlänning på 180 cm kunde sträcka ut sig rejält och sova. Wai~ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Jo, fast har inte Sthlm ovanligt höga priser på enkelbiljetter. Va i barcelona i somras och där kostade biljetterna typ 6 kronor eller något sånt, samma sak i skåne btw. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 27, 2005 Anmäl Share Skrivet april 27, 2005 Jo, fast har inte Sthlm ovanligt höga priser på enkelbiljetter.Va i barcelona i somras och där kostade biljetterna typ 6 kronor eller något sånt, samma sak i skåne btw. Nja, det är ungefär lika dyrt här som i Tokyo. En typisk enkelbiljettsresa i Tokyo kostar ca 25-40 kr. Men då får du iofs INTE åka vidare på samma biljett inom en timme heller, som du kan i Stockholm. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet maj 4, 2005 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2005 Jo men i skåne kostar det typ oxå 6 kr med buss =) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet maj 4, 2005 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2005 Jo men i skåne kostar det typ oxå 6 kr med buss =) Jo, alla vet att det är en förlustaffär att bo i Stockholm. Dyrare bostad, dyrare mat och dyrare bussresor än t.ex. Skåne. Och ändå vill massa folk flytta till Stockholm. Det är lagen om tillgång och efterfrågan; finns det folk som är villiga att betala för det, ja då tar man det priset. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rulz Skrivet maj 11, 2005 Anmäl Share Skrivet maj 11, 2005 Han som körde tåget var ju typ värsta psykopaten! Han körde tåget i 130 km och hastighetsbegrensningen var 70 km. Inte konstigt att det hände en olycka!!! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg