docster Skrivet april 15, 2005 Anmäl Share Skrivet april 15, 2005 Ingen har väl missat de rasistiska anklagelserna GB har fått för sin nya glass "Nogger Black". Stötte på en otrolig skön sarkastisk kolumn i Metro! För många svarta människor är inte glass något man njuter av. Glass är en källa till ständig förnedring, en vaniljmättad spottloska mot en av konstant förtryck förkrympt själ. Äntligen har Centrum mot rasism tagit tag i denna avgörande fråga när det gäller alla människors lika värde. ... ödsla inte energi på att bekämpa utvisningar av apatiska flyktingbarn eller tortyroffer. Den omänskliga flyktingpolitiken är bara följden av att vardagsrasism tolereras. Läs hela kolumnen Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet april 15, 2005 Anmäl Share Skrivet april 15, 2005 jo, jag läste det idag. och FAN vad jag skrattade när jag läste det. först tänkte jag "vad kan dom ha döpt glassen till nu då" sen läser man "Nogger black" sverige har blivit lite fånigt angåend rasist frågan anser iallafall jag Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet april 15, 2005 Anmäl Share Skrivet april 15, 2005 Jag har sett uppsatta reklam skyltar och sanningsenligt så tycker jag att det är ett ovanligt opassande namn, med tanke på att säger man nångot dåligt/ont om invandrare eller svarta så är man nazist/rasist... sen är det inte mer om den saken... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mustela Skrivet april 15, 2005 Anmäl Share Skrivet april 15, 2005 Dumheter tycker jag, varför inte använda tiden och kraften det tar att skriva om och undersöka det här till att undersöka större problem i Sverige. Vardagsracism är kanske ett ganska stort problem, inte vet jag. Men sådant här är bara löjligt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Japs Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Fan vad gnälligt det har blivit angående såna här saker. Håller med Mustela, dumheter. Dessutom är ju de som gnäller mest om rasism rasister själva. Iaf vad jag har upplevt det som. Gnälla om namnet på en glass... huga... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 jo, jag tycker också att det är mest dumheter, men också att av alla möjliga namn den kunde fått så blev det just nogger black. Om man vill undvika rasist anklagelser så är det ju inte det bästa namnet att döpa en glass till Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Vad tycker du den ska heta då? Det är ju en Nogger, fast svart.... Nogger Noir? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Vilken lysande kolumn! När man får frispel så fort det står något med "black" handlar det om fixering och vad betraktarens vill se, precis som hormonstinna femtonåringar som får skrattattacker så fort någon säger avsnoppad, grönsaksstånd eller jag såg en mus i ladugårn. Centrum mot rasism borde inse vid det här laget att ju mer man undviker ordet "neger" desto mer infekterat blir det, och så länge ordet är infekterat kommer rasismen aldrig ta slut. Att attackera ett ord bara för att det liknar nigger måste vara den värsta björntjänst som Centrat har gjort sina protegéer. De kan lika gärna gå på caféer som kallar sitt kaffe svart, jag menar herre gud, "kaffe" liknar ju "kaffer", och latte och blatte det är ju samma sak., det vet ju alla; så kaffe latte för ju direkt tankarna till kaffer blatte oj oj oj oj. Liksom ge er. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Chansen är stor att detta är ett försök att flytta fokus från http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=364400 Jag tycker nog det sjukaste är att dessa jeppar får 5-6 millioner kronor per år i statligt stöd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gafvert Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Snart klagar dom på att neger finns med i Svenska Akademins Ordbok. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Loki Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 *suckar* Orka bry sig. Tar verkligen svarta illa upp för att en glass med lakritssmak heter nogger? Den heter ju inte neger eller nigger, coh neger och nigger är inte ens samma sak. Det här går inte ihop för mig... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Det enda jag tyckte möjligen kunde vara en poäng i deras riktning var att City eller Metro hade gjort en sån där rundfrågning bland stockholmare... tror det var City, och frågat vad de tyckte. Och inte frågat en ända svart person. Själva rasismanklagelserna och allt tycker jag är helt patetiska. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Loki Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 De som är antirarsister vill tycker ju neger är ett kränkande ord, alltså är negrer mindre värda än ni helt ariska. Så anti rasister gillar inte negrer/svarta? (ursäkta ordvalet) Och är det inte så att neger är en benämning på svarta afrikaner? ursprungligen alltså. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rich Skrivet april 16, 2005 Anmäl Share Skrivet april 16, 2005 Som så många andra tycker även jag att det här är ytterst löjligt. Man skulle kunna ge rasistiska anspelanden till varenda GB-glass. Kolla bara på Sandwich... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Nu så har centrum mot rasism gått ännu längre, dom ska tydligen anmäla 88:an också.. sökte källa men jag hittade den inte.. När dom lix ändå tar en glass kan dom väl ta alla på en gång är väl tanken ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rich Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Nu så har centrum mot rasism gått ännu längre, dom ska tydligen anmäla 88:an också../.../ Skämtar du eller talar du sanning? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Nu så har centrum mot rasism gått ännu längre, dom ska tydligen anmäla 88:an också../.../ Skämtar du eller talar du sanning? skulle inte förvåna mig om dom gjorde det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Krunaldo Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 88 == HH == Hail Hitler!!! detta måste vara sanning!!! VI MÅSTE STOPPA 88:an!!! Samt alla som är födda det året är nazister och måste skjutas!! eller vad? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
grunt Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Jag har ätit en nogger black.... är jag rasist nu? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 faen jag e tydligen rasist :(, 1988 nämen allvarligt tycker dem borde ha bättre saker för sig än att anmäla bra glass tillverkare Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Skämtar du eller talar du sanning? Ja, det låter ju väldigt luddigt när man inte har någon källa, men jag läste det på nån sida, tror det var IDG.se, men jag hittade inte sidan igen.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Wilcon Skrivet april 17, 2005 Anmäl Share Skrivet april 17, 2005 Detta måste vara det löjligaste och mest korkade jag läst på länge. På vilket sätt skulle det hjälpa att visa hur otroligt korkad man är? Om de nu ska driva mot rasism så får de väl visa sig intelligenta. Jag menar, ska de gå emot hockeyn nu också? De slår ju på svarta puckar, jag har då aldrig sett en vit puck, så det måste väl betyda att vi slår på svarta? Usch, dagens föreningar... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet april 18, 2005 Anmäl Share Skrivet april 18, 2005 http://susning.nu/Brancoboll Det här visar väl också vart det är påväg.. eller vart det redan är Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet april 18, 2005 Anmäl Share Skrivet april 18, 2005 Nejmen usch, det MÅSTE ju associeras med "Francoboll", och alla vet ju att Franco var fascist! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet april 18, 2005 Anmäl Share Skrivet april 18, 2005 Som någon sa så tror jag också att de gör kampen mot rasism en björntjänst, det enda man tänker är ju att de är nåra jävla mesar. Sen vore det ju kul att veta hur många invandrare eller personer med invandrarbakrund som sitter i styrelsen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg