K-chan Skrivet juli 12, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 12, 2005 Oookej... Betyder "ni" i så fall "till", och "Gakkou" "gå"? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 12, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 12, 2005 Nja. I japanska så är satserna omvända (för oss). Gakkou ni* ikimasu Skolan | till | gå Ni= Används på många sätt, men betäcknar oftast en destination. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 12, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 12, 2005 Nja. I japanska så är satserna omvända (för oss). Gakkou ni* ikimasu Skolan | till | gå Ni= Används på många sätt, men betäcknar oftast en destination. Okej... *känner sig korkad* "Ni" är väl även siffran 2? En ska till undrar jag över! Vad är "och" på japanska? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 12, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 12, 2005 Jo, ni är också siffran 2. ^^ Ordet för ett helt vanligt och är: To. En annan användbar form för ordet och är Soshite, som betyder och då. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Jo, ni är också siffran 2. ^^ Ordet för ett helt vanligt och är: To. En annan användbar form för ordet och är Soshite, som betyder och då. jag har för mig att "e" också är för att beteckna en destination? Typ "Kyoto e ikitai"? (som jag tror betyder "Jag vill åka till Kyoto") Eller det kanske har att göra med hur lång sträckan är..? En liten fråga till... Hur använder man "to"? Och i vilka sammanhang använder man "Soshite"? Ockås måste jag säga att du är superbra på japanska! :D Du råkar inte vara japan? :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Tips: Gå och köp "Japansk syntax" på bokhandeln, där får du veta det mesta om partiklar som ni, e och to.... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Sou desuyo!, E har i princip samma funktion, det är bara att Ni kan betyda på, vid till och från medans E är mera direkt riktat mot substantivet, och betyder endast till, mot. Hmm, svårt att förklara men tex. Ni kan användas såhär: Watashiwa mise ni imasu= Jag är i affären. Det kan inte E utan bara har en mening(tror jag), såsom; Mise e ikimashita= Jag gick till affären. Men det finns säkert andra användningsområden och skillnader som inte jag vet (måste plugga på det -_-') men en sak som är säker, både kan användas som "till". To är enkelt att använda, bara att lägga den partikeln mellan två substantiv: tex. Neko to inu= katt och hund. Soshite används mera för att sammandra fraser, som tex. [Endast frasbindning] boku wa baka desu soshite ramen ga suki desu. Jag är dum och jag gillar ramen. (syftar på Naruto-kun ^O^) [använda och då] soshite, nihon ni ikimasendeshita. Och då, åkte vi inte till Japan. --------------------------------------------------- Haha, förlåt för att jag gör dig besviken, men nej, jag är inte Japan. Jag är endast självlärd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Så "suki" betyder gilla? försöker förstå lite i alla fall... XD Jag kanske borde köpa den där boken och sluta irritera er.. ^^ boku wa baka desu soshite ramen ga suki desu. Grov översättning: Jag är idiot [artig] och då ramen gillar [artig]. Är det så? Vill vara säker.... ^^ Nån gång ska jag köpa den där boken, och en japanska ordbok...! :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Makaroni Skrivet juli 13, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 13, 2005 Grovt sätt, ja ^^ Vet inte hur det är med ditt uttal men, oftast förslangas ord såsom suki, och uttalas "Skii". Man är ofta lat med bokstäver som u och i. Till exempel: Soshite= Sosh'te Desu= Dess Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 14, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 14, 2005 Grovt sätt, ja ^^ Vet inte hur det är med ditt uttal men, oftast förslangas ord såsom suki, och uttalas "Skii". Man är ofta lat med bokstäver som u och i. Till exempel: Soshite= Sosh'te Desu= Dess Okej... Det är bra att veta! :D Jag gör det där med grov översättning för att kunna sätta ihop andra meningar på samma sätt, eller hur man ska säga... ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 14, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 14, 2005 Skulle gärna vilja veta vad "musik" är på japanska! Och gärna substantiv, så många som möjligt... :P Det finns ju hur många som helst, men ett par stycken är väl inte för mycket begärt? XD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet juli 15, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 15, 2005 Musik: Ongaku Edit: Lite substantiv huh... Får bli lite hemmasaker då... Rum: Heya Tak: Yane Vägg: Kabe Golv: Yuka Matta: Jyuutan Spegel: Kagami Fönster: Mado Dörr: To, doa Bord: Teeburu Stol: Isu Lampa: Akari Säng: Beddo Gräsmatta: Shibafu Trappor: Kaidan Lika bra att ta många ord i en kategori... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 15, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 15, 2005 Tack! :D Nu blir det mycket att anteckna! ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet juli 18, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 18, 2005 Räkneord på japanska? *あたし わ ばか * Gärna några adjektiv också! :P //EDIT: Gärna i hiragana..? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lolonoa_Zoro_93 Skrivet augusti 12, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2005 Baka na= korkad, Konnichiwa=Goddag och Hej, Ikaga desu ka?=Hur mår du?, Ohayou(vet inte hur det stavas)=Godmorgon, Pinku=rosa, Giriinu=Grön.Några suffix(ord som man sätter efter namn i japanska blandannat), Chan=Lilla söta , Kun=Unge herr, unge fröken,Sama=ärade,vördade,Sensei=Mästare,mäster, Senpai=den som kommit före(används mest till personer som går i samma skola som är äldre,och till folk som börjat jobba på ett företag före en själv). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Lolonoa_Zoro_93 Skrivet augusti 12, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2005 Har en japansk ordlista så kan ta reda på ord ni vill veta Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet augusti 12, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 12, 2005 ... *あたし わ ばか ;) * ... Vill bara klarlägga för dig att partikeln "wa" skrivs med tecknet för "ha" alltså: は. (uttalas som "wa") :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet augusti 16, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 16, 2005 ... *あたし わ ばか ;) * ... Vill bara klarlägga för dig att partikeln "wa" skrivs med tecknet för "ha" alltså: は. (uttalas som "wa") :) Oh! Danke! :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet augusti 21, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 21, 2005 Oh! Danke! :D Douitashimashite Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
K-chan Skrivet augusti 23, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 23, 2005 Hur säger man "tack för maten" på japanska? ^^ Altså inte itadakimasu, utan nåt man säger när man ätit... ^^' Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
gfgdnk3 Skrivet augusti 26, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 26, 2005 Orkar inte skriva ihop själv men kopierar en lista över räkneorden:^^ 一 ichi- 1 二 ni- 2 三 san- 3 四 yon/shi- 4 五 go- 5 六 roku- 6 七 nana/shichi- 7 八 hachi- 8 九 kyuu/ku- 9 十 juu- 10 十一 juuichi- 11 十二 juuni- 12 十三 juusan- 13 十四 juuyon- 14 十五 juugo- 15 十六 juuroku- 16 十七 juunana- 17 十八 juuhachi- 18 十九 juukyuu/juuku- 19 二十 nijuu- 20 二十一 nijuuichi- 21 三十 sanjuu- 30 四十 yonjuu- 40 五十 gojuu- 50 百 hyaku- 100 百一 hyakuichi- 101 百十一 hyakujuuichi- 111 百二十 hyuakunijuu- 120 百二十一 hyakunijuuichi- 121 Sen- 1000 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Senshidude Skrivet augusti 28, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 28, 2005 Innan du börjar äta säger du som sagt "Itadakimasu" och när du är klar säger du "Gochisousama". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet augusti 29, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 29, 2005 Orkar inte skriva ihop själv men kopierar en lista över räkneorden:^^ 一 ichi- 1 二 ni- 2 三 san- 3 四 yon/shi- 4 五 go- 5 六 roku- 6 七 nana/shichi- 7 八 hachi- 8 九 kyuu/ku- 9 十 juu- 10 十一 juuichi- 11 十二 juuni- 12 十三 juusan- 13 十四 juuyon- 14 十五 juugo- 15 十六 juuroku- 16 十七 juunana- 17 十八 juuhachi- 18 十九 juukyuu/juuku- 19 二十 nijuu- 20 二十一 nijuuichi- 21 三十 sanjuu- 30 四十 yonjuu- 40 五十 gojuu- 50 百 hyaku- 100 百一 hyakuichi- 101 百十一 hyakujuuichi- 111 百二十 hyuakunijuu- 120 百二十一 hyakunijuuichi- 121 Sen- 1000 Kompletterar med: Man - 10.000 Oku - 100.000.000 :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Erkefiende Skrivet augusti 30, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 30, 2005 の = no (Självlärd från Samurai Champloo) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Skatan Milla Skrivet augusti 30, 2005 Anmäl Share Skrivet augusti 30, 2005 Vet inte om den här har postats tidigare i tråden, men : http://www.insultmonger.com/swearing/japanese.htm Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg