Hoppa till innehåll
Anime.se

3D-renderad animé

Zoushoka-San
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad tycker ni om detta fenomen som nu börjar etableras allt mer i olika animés? Pennorna läggs undan och den nya Appleseed-filmen som kom förra året var helt datoranimerad.

Är detta bra eller dåligt?

Själv anser jag att det passar bra i sci-fi filmer som nämnda Appleseed, men jag tror absolut inte att en helt 3D-influerad animé-industri skulle tilltala mig lika mycket som den handritade varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Egentligen spelar det ingen större roll för mig. Är filmen bra är den bra, oavsett hur den är animerad.

Men visst blir jag bra mycket mer imponerad av ursnygga "handritade" animationer än 3D-animerade sådana. 3D är dock ingenting som irriterar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Datoranimerade filmer kan vara mycket bra men jag föredrar dock hand ritade, ALL färgläggning görs väll me datorer nu för tiden antar jag men de spelar ingen roll för min del.

men jag är nog lite konservativ av mig så om jag går in me inställningen "Anime" vill jag ha de teknade däremot kan jag ibland gå in me inställningen "Dator animerat" och skule isåfall inte hänga upp mig på det, men jag skilljer gärna på dom även om de faller under samma kategori

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Final Fantasy filmen som gick på bio här i sverige var bara urdålig..

Därför tror jag att handritad anime är bättre.. Vet oxå att det finns bra 3d filmer men har inte sett dom än.

jag tyckte oxo det från början... men jag tror många tyckte den var dålig just för att de väntat sig Final Fantasy (liknande spelen) men de fick en helt anorlunda story mot vad de ville ha. tror inte hälften blivit lika besvikna om filmen hette något annat.

I slutändan kom jag på mig själv me att faktiskt tycka att filmen inte va så kass egentligen... bara man såg förbi titeln

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angåenge The Spirits Within, kom jag häromdagen på att de helt enkelt råkade sätta "Final Fantasy" framför fel film.

Den riktiga Final Fantasy-filmen heter nämligen The Dark Crystal. Den är baserad på miljön i Final Fantasy 9. Okej att den kom ut typ sex år före första FF-spelet, men vafan. Att det är en Final Fantasy-film går inte att tvivla på när man väl sett den. Det är FF så det sprängs. Eller snarare, FF är The Dark Crystal så att det sprängs.

Fizzgig for teh win.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är både positivt och negativt inställd åt 3d-animation. Har man vuxit upp i en omgivning av traditionell cellanimering med allt som gick på tv och bio så är det klart att det är lite svårt att acceptera nya tekniker. Å andra sidan har det gått rätt bra och är väl något man fått finna sig i helt enkelt, samma som när spelen gick från pixel till polygongrafik. Men som många andra redan sagt, så länge det är bra historia och förhoppningsvis också karaktärer så går det ju att se på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trots att jag föredrar filmer med tecknade celler så måste man medge att när 3D-filmer görs bra blir det riktigt häftigt (Advent Children :3 )

Nånting jag verkligen skulle vilja se är en 3D renderad film helt gjord med cellshading a la ToS (fast mer detaljerad givetvis).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag föredrar 2D men tycker att det inte spelar någon större roll om berättelsen är bra. Men det känns lite som att det är större risk att man bryr sig mer om tekniken än om själva berättelsen när det är datoranimerat/3D, som tex FF: The Spirits Within. Den är jättesnygg, men storyn är kass (och jag jämför inte med riktiga FF, som jag aldrig har spelat)

Jag tycker dock inte riktigt om när datoranimerat och "vanligt" tecknat blandas på ett övertydligt sätt (tex Peacemaker Kurogane), men om det inte sker för ofta kan man ha överseende med det (eller om storyn är tillräkligt bra.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag bryr mig uppriktigt sagt inte om vad de använder för tekniker så länge som de i slutändan får en anime-aktig touch. Med den nya Appleseed-filmen tycker jag att de har lyckats relativt bra medan den lite äldre Platonic Chain är katastrofal. Jag tror inte att det finns någon risk att all anime blir 3D-animerad ens på rätt lång sikt, en stor del av intresset ligger i alla olika rit- och animeringsstilar. Jag tycker dessutom att anime-studiorna har visat att de bryr sig mer om den konstnärliga finishen än om att prompt använda ny teknologi genom att i motsats till västerländska motsvarigheter inte hänga upp sig på antalet FPS, motion capture och dylikt, och ändå gör man högbudgetproduktioner som exempelvis Samurai7. Pengarna går till kreativt arbete och leder till visuellt originella och intressanta serier istället för tråkstilar á la The Incredibles, som rent teknologiskt är steget före.

Nej, jag tror inte att vi kommer att få se speciellt många 3D-inslag i anime framöver, i varje fall inte tills något moment som de i dagsläget redan ägnar sig åt kan förenklas mha 3D:n. Självklart kommer det att poppa upp fler produktioner som nya Appleseed, och det tycker jag bara är trevligt, men en generell och övergripande övergång till 3D tror jag inte en sekund på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det kan göra animeringen mycket snyggare om det blandas proffsigt. Helt 3Danimerat(som i Appleseed) ser jag helst att de inte gör. Det blir så mycket snyggare med blanding istället.

Vissa bakgrunder bla brukar animeras i 3D vilket helt klart gör det snyggare. Men ansiktsrörelser och kroppsrörelser blir så mycket bättre om man gör det på vanligt sätt. I 3D blir det så stelt och ser...skumt ut helt enkelt, det passar inte in.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vissa bakgrunder bla brukar animeras i 3D vilket helt klart gör det snyggare. Men ansiktsrörelser och kroppsrörelser blir så mycket bättre om man gör det på vanligt sätt. I 3D blir det så stelt och ser...skumt ut helt enkelt, det passar inte in.

Seconded

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag har inget emot någon av typer... men tycker helt datoranimerade serier inte bör nämnas i samband med anime serier, för mig är anime ca +50% tecknat (alltså inte nödvändigtvis förhand men tecknat). ett exempel på sådan är Macross zero, men även Samurai 7 som nämnts tidigare är ett bra exempel.

Final Fantasy: the spirits within tycker jag är helt okej bortsett från slutet som jag inte gillar. Men ärligt talat så tycker jag det är fel att nämna den i det här sammanhanget. Samma sak gäller t ex The incredibles och/eller Toy story1 & 2 m.f. som är helt datoranimerade räknas inte in som anime.

OFF TOPIC

Sosero vilken anime kommer din avathar ifrån? Prince of tennis? (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter