Ohem Skrivet mars 30, 2004 Anmäl Share Skrivet mars 30, 2004 Den första mangan jag läste och är fortfarande den bästa för mig, en manga som innehåller allt som får mig hålla fast vid den. Har även läst fortsättningen vid namn "Last Order", någon osm vet när volym 3 släpps? ;) Animen var väldigt kort men bra och hoppas någon studio fortsätter med den. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xenocloud Skrivet mars 31, 2004 Anmäl Share Skrivet mars 31, 2004 Battle Angel Alita Animen är väldigt bra...men tyckte att den sorgliga scenen vid slutet kunde dem har ändrat så det blev lyckligt på nåt sätt. Jag gillar lyckliga slut. Mangan har jag inte läst. Jag har inte tid att läsa manga just nu bara dem som kommer på svenska eller släpps i sverige. Men ska försöka när jag har tid att läsa Battle Angel. B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Manga kid of Sweden Skrivet mars 31, 2004 Anmäl Share Skrivet mars 31, 2004 Vad handlar den om? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jaramide Skrivet mars 31, 2004 Anmäl Share Skrivet mars 31, 2004 Battle Angel Alita Animen är väldigt bra...men tyckte att den sorgliga scenen vid slutet kunde dem har ändrat så det blev lyckligt på nåt sätt. Jag gillar lyckliga slut. Mangan har jag inte läst. Jag har inte tid att läsa manga just nu bara dem som kommer på svenska eller släpps i sverige. Men ska försöka när jag har tid att läsa Battle Angel. B) ...Du borde göra ett seriöst försök att läsa mangan. Det som händer i animen omfattar ungefär halva första manga volymen (dessutom i ganska sönderklippt skick) så man kan väl säga att man missar en del av handlingen om man bara ser filmen ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VirusEt Skrivet april 2, 2004 Anmäl Share Skrivet april 2, 2004 Rekommenderar manga innan animen :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pjat Skrivet april 8, 2004 Anmäl Share Skrivet april 8, 2004 battle angel alite (GUNNM) e mycket bra tecknad och bra på andra sätt oxå... Men nu är jag den olyklige ägaren av BAttle angel alita Vol.1 som jag beställde på sfbok.. Vad är det nu som är dåligt? Jo, dom har spegelvänt alla sidor ( så att man ska kunna läsa från vänster till höger ).. uch, man vill ju kolla på en manga som den är i orginal... nej tack. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet april 10, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 10, 2004 Kan hålla med om att man måste läsa på andra hållet :/, men det gör inte mangan sämre :). Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet april 12, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 12, 2004 Jag vill påpeka att Vol 03 för Last Order h ar kommit ut, http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=29527 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Konchuu Skrivet april 14, 2004 Anmäl Share Skrivet april 14, 2004 har just läst klart hela battle angle alita och kan inte annat än att hålla med om att det är en av dom absolut bästa mangorna men det var en sak som jag tyckte var lite mysko när jag hade läst klart hela serien började jag läsa (kommer inte ihåg namnet riktigt kanske det var last order som Ohem nämde) där alita har ett annat namn och storyn inta alls följer resten av serien någon som vet vad anledningen till detta var? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 14, 2004 Anmäl Share Skrivet april 14, 2004 För det första: Alita heter egentligen inte Alita utan Gally. Jänkarna tyckte det var ett löjligt namn och döpte om henne till Alita, och passade på i förbifarten att döpa om Salem till Tiphares, vilket var en kanonmiss, då allusionen till tvillingsstaden Jeru förloras helt. Seriens titel är i original "Ganmu" (stavas ofta GUNNM) och betyder "vapendrömmar". För det andra: efter att den första GUNNM avslutats kom det ut en super-lyxig version av serien i inbundna jättevolymer för vilken Kishiro ritade om slutet. Det är därför handligen i Last Order inte stämmer överens med slutet på original-GUNNM. Tyvärr är det lite knöligt att få tad på lyxutgåvan, och jag har själv inte läst den. Sen kanske amerikanarna beslutat att låta Gally få behålla sitt namn i översättningen av Last Order, men det är mer än jag vet då jag inte befattar mig med amerikanska utgåvor. Det roliga med den amerikanska ändringen till Alita är att Kishiro själv skämtar med den när Gally befinner sig i hypnosen ouroboros, där en alternativ handling utspelar sig och hon faktiskt får heta "Alita" -- Kishiro hade alltså uppmärksammat namnändringen och använde den som ett kul skämt. Kishiro verkar dessutom vara mycket påläst och seriekunnig. I Last Order förekommer det representanter från olika planeter; en av dem heter Fournier som är en gammal Spirou-tecknare och en annan heter Dupuis, som är ett franskt serieförlag. Dessutom ångar det ganska mycket fransk seriestil över hela GUNNM, och kanske framförallt Last Order. På det stora hela en höjdare: köp eller låna och läs. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Konchuu Skrivet april 14, 2004 Anmäl Share Skrivet april 14, 2004 tack för förklaringen :D fattar nu varför alla använder GUNNM som förkortning. Förstår inte varför dom skulle få för sig att ändra hennes namn till alita har hört att dom ändrade kenchin till samuraj-x finns det mera sånna här namn ändringar i animer? (fast det kanske är lite of topic) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Anji Kishu Skrivet april 14, 2004 Anmäl Share Skrivet april 14, 2004 Konchuu: Ja det är det :D Bara att skapa en ny tråd med den frågan. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hellis Skrivet april 21, 2004 Anmäl Share Skrivet april 21, 2004 Jag ar läst mangan men inte sett animen. I mangan hadde dom om jag inte minns fel, ett lyckligt slut..... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet april 23, 2004 Anmäl Share Skrivet april 23, 2004 Någon som kan beskriva lite vad den handlar om utan att berätta för mycket? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 23, 2004 Anmäl Share Skrivet april 23, 2004 Livet, universum och allting. Robotflicka blir återupplivad av mekaniker i skräpstad som vuxit upp i den sophög som högteknologiska staden Zarem producerar. Robotflicka försöker finna sin identitet. Slåss mot skurkar, deltar i rullskridskolopp, har sporadiska minnen av tidigare liv, och allt löper ut i storslagen samhällskritisk fiktion i stil med Du sköna nya värld. Mycket välgjort. Last Order är fler extrema actionscener beblandat med lite allmänt filosofiskt dravel, i äkta fransk stil. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet april 26, 2004 Anmäl Share Skrivet april 26, 2004 Jag beställde just de 3 Last Order-delarna som finns här. På vilket sätt gjorde Kishiro om slutet i första serien? Blir det någon tillbakablick i L.O. så man hänger med? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet april 26, 2004 Anmäl Share Skrivet april 26, 2004 Livet, universum och allting. Robotflicka blir återupplivad av mekaniker i skräpstad som vuxit upp i den sophög som högteknologiska staden Zarem producerar. Robotflicka försöker finna sin identitet. Slåss mot skurkar, deltar i rullskridskolopp, har sporadiska minnen av tidigare liv, och allt löper ut i storslagen samhällskritisk fiktion i stil med Du sköna nya värld. Mycket välgjort. Last Order är fler extrema actionscener beblandat med lite allmänt filosofiskt dravel, i äkta fransk stil. jaha, låter spännade den med kanske något man ska införskaffa. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 26, 2004 Anmäl Share Skrivet april 26, 2004 Jag beställde just de 3 Last Order-delarna som finns här. På vilket sätt gjorde Kishiro om slutet i första serien? Blir det någon tillbakablick i L.O. så man hänger med? I den japanska är det i alla fall det. Där får man en recap som gör att man inser att "va fan...? Det där var ju inte alls vad som hände i slutet?" Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet maj 3, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 3, 2004 Nä, det fanns ingen tillbakablick vad jag kunde se, men det verkar funka med att låtsas att allt som händer i bok nio efter det att ***** blir sprängd i bitar av ****** inte har hänt så löser det sig ändå. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet maj 3, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 3, 2004 Last Order delarna börjar ungefär där Alita blir spräng. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet maj 4, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2004 Jo, precis, men jag utelämnade namnen ifall någon inte läst dem än ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
VirusEt Skrivet maj 28, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 28, 2004 Tja! Tänkte bara tillägga att www.sfbok.se har börjat släppa Gunnm mangan på nytt med återställda sidor, alltså läses från höger till vänster... najs tycker jag iaf :P fortfarande den amerikanska utgåvan dock... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet maj 30, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet maj 30, 2004 Hum, när jag köpte LO böckerna (1 & 2) så kunde jag redan då läsa från höger till vänster :/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet maj 31, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 31, 2004 Tja! Tänkte bara tillägga att www.sfbok.se har börjat släppa Gunnm mangan på nytt med återställda sidor, alltså läses från höger till vänster... Hum, när jag köpte LO böckerna (1 & 2) så kunde jag redan då läsa från höger till vänster :/ Han menar kanske att de börjat sälja de 9 originalböckerna i högertillvänster-stil? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet juni 1, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet juni 1, 2004 Jaha ^^, lite seg man var Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg