Boda Skrivet december 11, 2007 Anmäl Share Skrivet december 11, 2007 Jag har tänkt att jag slutligen ska ge mej in på manga biten också.Överväger att köpa Battle Angel Alita, eller Ghost In The Shell serierna. Är dom lämpliga att ge sej på som första? Och finns dom ens att få tag på nu längre? Det var ju trotts allt redan på 90 talet som jag först började dregla lite över dem på nätet. GITS mest för att jag velat läsa dem ända sedan jag såg filmen och jag anser själv att det är GITS som är skyldigt till att jag alls började kolla på anime. Alita för att jag förväntade mig så mycket mer av den korta anime som släpptes och vill få den riktiga storyn istället. Även det en av de första jag stötte på när man surfade runt på 90 talet. Eller har någon nån bättre rekomendation på vad jag borde läsa? Jag har inte läst så mycket Sci-fi mangor men jag skulle starkt rekommendera Berserk och Ubel blatt Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 11, 2007 Anmäl Share Skrivet december 11, 2007 Överväger att köpa Battle Angel Alita, eller Ghost In The Shell serierna.Är dom lämpliga att ge sej på som första? Och finns dom ens att få tag på nu längre? Definitivt! Båda är teknologifokuserade actionserier där man faktiskt kan följa vad som händer utan att det blir grötigt. (Ghost in the Shell kan väl kanske vara lite grötig i handlingen däremot, när Shirow börjar dra upp typ bagua och sådana grejer.) "Problemet" är väl kanske att de kanske är FÖR bra att börja med. ;) De bör inte vara svåra att hitta. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet december 11, 2007 Anmäl Share Skrivet december 11, 2007 "Problemet" är väl kanske att de kanske är FÖR bra att börja med. ;) De bör inte vara svåra att hitta. Det låter aldeles strålande. =) Inga ursäkter att inte komplettera mitt GITS sortement då. (Har 2x GITS:SE påväg i posten och planerar inhandla 2an, SOC, 2nd gig & SSS trotts att jag redan sett dem XD ) Bagua? hm. det associerar jag med en kung fu stil. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet december 11, 2007 Anmäl Share Skrivet december 11, 2007 Rätta mej om jag har fel, men är inte ghost in the shell mangan på ganska så många delar? Jag hittar bara 1 & 1.5. Och sen en masa SAC noveller. (är jag i fel tråd nu kanske?) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet december 12, 2007 Anmäl Share Skrivet december 12, 2007 Nepp, den är bara tre böcker: Ghost in the Shell, Ghost in the Shell 1.5: Human-Error Processor samt Ghost in the Shell 2: Man/Machine Interface. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet januari 13, 2008 Anmäl Share Skrivet januari 13, 2008 Hej, Jag behöver tips på bra manga utkommen på engelska. I regel gillar jag inte renodlade actionserier, även om lite action kan vara okej. Humor och/eller romantik brukar ofta gå hem hos mig. Ser ni listan på vad jag läser just nu så förstår ni säkert vad för smak jag har: Oh! My goddes Genshiken Negima Death Note Strawberry 100% (Ichigo 100%) Just nu funderar jag på att köpa My Hime. Har även planer på att plocka upp Fushigi Yuugi igen som jag slutade läsa vid volym 12. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Negi Skrivet februari 22, 2008 Anmäl Share Skrivet februari 22, 2008 Söker någon kort serie (1-5 volymer) gärna någon ecchi komedi/kärleksdrama men i stort sett allt går bra. Enda kravet är att den ska finnas utgiven på engelska. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Darkshuriken Skrivet mars 1, 2008 Anmäl Share Skrivet mars 1, 2008 Tja! Har precc. läst ut Love Hina serien:D o nur letar jag efter en serie som e ungerfär som den:P snälla lämna förslag måste läsa manga o det fort xD Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Urax Skrivet mars 1, 2008 Anmäl Share Skrivet mars 1, 2008 Om du gillade Love Hina och vill ha en liknande serie så passar nog Negima! bra. Den är också gjord av Ken Akamatsu den finns inte på svenska mer än i manga mania om jag kommer ihåg rätt. Men den finns på engelska fram till bok 18 som kommer ut i år. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
oliver-kun Skrivet april 2, 2008 Anmäl Share Skrivet april 2, 2008 jag tror... love hina det e dålit att negima inte finns på pocket i sverige Låt gå för det mindre användbara innehållet, men dubbelposta inte. --Sceleris Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet april 17, 2008 Anmäl Share Skrivet april 17, 2008 Jag börjar få slut på idéer på intressant manga att köpa, det känns som att jag har finkammat det engelska sortimentet så gott jag kan. Har ni några tips till mig? Jag har nyligen beställt densha otoko av Hara, Hidenori i hopp om att den är lika bra som dramaserien. Serier jag funderar på: - GIN TAMA - MY HIME - AI YORI AOSHI - DEARS Som lite hjälp till er andra, Rekommenderar Engelska: - Couple (Koreansk "manga") - Negima - Genshiken - Death note (dock är hela spänningen borta när man sett animen) - Strawberry 100% - Suzuka - Manga Sutra - Maison Ikkoku Svenska: - Oh! My Goddess - Love Hina - Fushigi Yuugi - Power - Ranma 1/2 Serier jag provat men inte fastnat för: Engelska: - Boys Be - Yubisaki milk tea - Welcome to the NHK Svenska: - One piece - Naruto Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dread Skrivet april 17, 2008 Anmäl Share Skrivet april 17, 2008 Gantz ett riktigt mästerverk Berserk också ett mästerverk Tror iofs att du har läst/avfärdat om du har finkammat hyllorna så pass mkt. Annars uppskattar jag Ravemaster en bitvis komisk manga, men med minst lika mkt seriösa inslag. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet april 17, 2008 Anmäl Share Skrivet april 17, 2008 Jag börjar få slut på idéer på intressant manga att köpa, det känns som att jag har finkammat det engelska sortimentet så gott jag kan. Har ni några tips till mig? Vad sägs om lite vuxen- och alternativmanga? Adolf Apollo's Song Blade of the Immortal Blame! Buddha Eagle Eden From Eroica With Love Golgo 13 The Kurosagi Corpse Delivery Service Lady Snowblood Lone Wolf and Cub Monster MPD Psycho Ode to Kirihito Old Boy Parasyte Path of the Assassin Phoenix Real Samurai Executioner Sanctuary To Terra Vagabond Voyeur Dock kan vissa vara svårare på att få tag i, eftersom stoff som DearS av någon anledning är mer populärt än, säg, Tezukas magnum opus Phoenix. (¬_¬) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet april 27, 2008 Anmäl Share Skrivet april 27, 2008 Tack för tipsen Sceleris. Jag har bestämt mig för att testa följande titlar: Monster Old Boy MPD Psycho To Terra Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Blå Skrivet april 27, 2008 Anmäl Share Skrivet april 27, 2008 Om du sedan gillar To Terra så ska du också ge Andromeda Stories ett försök. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Najica Skrivet maj 2, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 2, 2008 Någon som vet en bra Shoujo manga (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") som inte är allt för många volymer lång~ (ja jag ställde även denna fråga i irc kanalen...) eller! manga som liknar Meisou Kuiki =3 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet maj 13, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 13, 2008 Hörrni. Vad är det här? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hikari no Hohenheim Skrivet maj 13, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 13, 2008 Någon som vet en bra Shoujo manga (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") som inte är allt för många volymer lång~(ja jag ställde även denna fråga i irc kanalen...) eller! manga som liknar Meisou Kuiki =3 Fushigi Yuugi är den bästa Shoujo-mangan jag överhuvudtaget har läst, och den innehåller gott om tragedi. Dock är den hela 18 böcker lång; men i min mening är det värt det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet maj 14, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 14, 2008 (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") Varför är det så populärt att skriva genrer (om man nu kan kalla de där två för genrer) på engelska? Har på den senaste tiden i animesammanhang ofta hört "det är en comedy" eller dylikt. Ingen som kan berätta för mig om Drömmarnas Djup då? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet maj 14, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 14, 2008 Ingen som kan berätta för mig om Drömmarnas Djup då? Söt och egensinnig teckningsstil med massa söta små detaljer (Som Pettson och Findus, fast ändå inte riktigt). Drömlik stämning och korta berättelser på temat döden och drömmar. Charmiga karaktärer och olika väsen. Lite "torr" men rolig humor. Rörande. Jag tyckte personligen att serien var riktigt bra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
My Skrivet maj 14, 2008 Anmäl Share Skrivet maj 14, 2008 Någon som vet en bra Shoujo manga (med inslag av "Tragedy" eller "Psychological") som inte är allt för många volymer lång~(ja jag ställde även denna fråga i irc kanalen...) eller! manga som liknar Meisou Kuiki =3 Manga som liknar Maison Ikkoku: Here is Greenwood kanske? Kanske inte själva romansen, men temat om galenskaperna som uppstår när man bor tillsammans med andra finns med i båda serierna. Finns väl även vissa likheter i teckningsstilen. Dramatisk och psykologisk shoujomanga finns det mycket av, eftersom det är huvudingredienserna i den sortens serier. De bra serierna brukar bli ganska långa. Men prova t.ex. X-day (2 vol men ur tryck så du får leta efter begagnat) After School Nightmare (10 vol) Sand Chronicles (10 vol) Nana (19 vol och inte slut än) Mars (15 volymer), Life (blir nog runt 20 volymer men man kan läsa till vol 11-12 eller så) Fruitsbasket (23 vol) Alla de här finns på engelska, fruitsbasket finns även på svenska i Shojo Stars än så länge. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ashaz Skrivet juni 3, 2008 Anmäl Share Skrivet juni 3, 2008 Jag såg att de har den svenska översättningen av NGE mangan på bokia nu. Någon som läst den? Är den något att ha eller ska man hålla sig till den engelska? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Largo Skrivet juni 16, 2008 Anmäl Share Skrivet juni 16, 2008 Hittade några intressanta titlar i SF-bokhandelns tidning idag. Någon som har läst eller kan kommentera dessa titlar? Kieli I, Otaku Rosario+ Vampire Animen var ingen höjdare enligt mig, men kanske mangan är bättre? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Klona Skrivet juni 17, 2008 Anmäl Share Skrivet juni 17, 2008 Largo-Sama, kollade först på Rosario+vampire animen och började sedan läsa mangan och kan säga att mangan är mycket bättre än animen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
xAnimeFreak Skrivet juli 9, 2008 Anmäl Share Skrivet juli 9, 2008 För alla som gillar shoujo/flickserier med mycket tyngd på känslor och förhållanden rekommenderar jag följande: Fushigi Yuugi av Yu Watase. Tjej åker in i magisk bok, måste samla ihop vissa personer för att kunna komma hem igen och ska på vägen rädda riket. Personer som man fastnar för och en spännande story med bra klimax, de sista volymerna som egentligen utgör epilog/fortsättning är lite lama dock. Se även Ayashi no Ceres av samma författare Shoujo Kakumei Utena av BePapas (?) Animen är bättre men även mangan är intressant. Dueller, studentråd med för mycket makt och en märklig berättelse om att växa upp Sailor Moon av Naoko Takeuchi. Klassiker för alla magiska flickor ^^ Seimaden av You Higuri Demoner, människor, reinkarnation och kärlekstrassel av stora mått. Dessutom mkt vackra bilder Zetsuai 1989 av Minami Ozaki, samt uppföljaren Bronze. Förbjuden kärlek mellan (manlig) popsångare och (manlig) fotbollspelare. Blodigt, melodramatisk och bra om man tycker om denna genre X (kallad X/1999 i USA) av CLAMP Ännu en svulstig, blodig serie gjord av en grupp mycket framstående shoujo-tecknare som också gjort bl.a. Chobits och Card Captor Sakura. X handlar om kampen om jordens öde mellan de som vill rädda mänskligheten och de som vill rena planeten från människorna, och Kamui som sitter fast i mitten. Även animen rekommenderas, dock ej långfilmen Clover av CLAMP Mycket vackert tecknad manga med sparsam layout, sorglig och bitterljuv. Bara fyra volymer, marsch iväg och köp Vart hittar man Sailor moon serier eller filmer, eller vad man nu ska säga? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg