Noctune Skrivet mars 4, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 4, 2005 Vilket språk liknar japanska mest av svenska och engelska? (dvs med uttryck odyl) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LordMune Skrivet mars 4, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 4, 2005 Uttryck och sådant vet jag inte... Det är ju många engelska låneord i japanskan, men uttalet är definitivt "svenskare" än engelskan. Iochmed att det är ett så radikalt annorlunda språk och kultur är det nog ganska svårt att avgöra. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shike Skrivet mars 4, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 4, 2005 Tja, det finns så många uttryck som har en bättre översättning i engelskan, men japanskan är ju väldigt influerad av engelskan... Men i uttal så är ju svenskan närmast, det kan låta riktigt skoj när en amerikan eller engelsman pratar Japanska.... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet mars 4, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 4, 2005 Som redan sagts, uttalet är likare svenskan medan språket (precis som de flesta andra) har ett par låneord från engelskan (även om det inte är helt ovanligt att man undrar vad sjutton det är för ord) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet mars 5, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 5, 2005 Inget av dem. Svenska och engelska är dialekter av varandra jämfört med japanskan. Franskan också: Svenska: Jag är hungrig Engelska: Jag är hungrig Franska: Jag har hunger Japanska: Jag [tema] mage [subjekt] tillstånd av tömdhet Svenska: Jag heter Gurka Engelska: Mitt namn är Gurka Franska: Jag mig kallar Gurka Japanska: Jag [tema] Gurka [citat] säga tingest är Svenska: Det är nog bäst du går ut. Engelska: Du hade bättre gå ut Franska: Det vore bättre att du utgår. Japanska: Ut har gått riktning [subjekt] bra är. Get the picture? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg