Hoppa till innehåll
Anime.se

Eva ~SPOILER~

elmor
 Share

Rekommenderade inlägg

Hade för mig att slutet var så konstigt pga skaparens mentala kollaps han led av under tiden han gjorde NGE. Som sagt kan det vara så att man tolkar slutet på olika sätt. Tror själv på det hela med Shinjis självhat och önskan om att inte vara en sån mes.

Däremot finns det också folk som menar att, efter att ha gjort ganska mycket research, konsten i NGE är just skaparens sammanbrott och tycker det är ofantligt intressant att jämföra seriens "urspårning" i förhållande till skaparens "mentala tillstånd". För att citera en animens lite mer besatta anhängare; "I NGE får man verkligen se rakt in i en människas psyke under en mental kollaps, vilket sannerligen gör det hela till ett fantastiskt konststycke".

Personligen - eftersom det tidigare är lite mer 'vad jag hört' - så blev jag själv helt knäckt när jag såg NGE första gången eftersom det förstörde hela idyllen med serien som man fick när man började titta. (NGE var den första serien jag såg och då var jag såpass liten att jag inte förstod grunderna av psykologi och allt sånt där man lär sig när man slutar bygga lego. Robotar som slåss var ju det ultimata på den tiden.)

Har dock sett om den under senare tid och kanske tänkt lite mer på det. Skulle nog vilja påstå att jag kommit fram till ungefär det samma som zimeon beskriver här.

Blah, nu blev det långt och flummigt precis som jag inte ville att det skulle bli. Men iallafall, NGE är precis som allt annat att man får förstå det själv och dra sina egna slutsatser. Kan iallafall säga att om man gillade serien för det man misstänkte att den skulle urarta i när man såg början, så gillar man nog inte slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade för mig att slutet var så konstigt pga skaparens mentala kollaps han led av under tiden han gjorde NGE.

Enoligt vad jag har hört skedde den mentala kollapsen (eller den mörka tiden som han kallar den) innan hag gjorde Evangelion, eller rättare sagt, Evangelion var svaret på den mörka tiden han hade haft. Någon större mental kollaps under själv skapandet har jag inte hört om tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag måste bara skriva en kort notis här.

Såg precis NGE och slutet...

de två sista avsnitten var helt fängslad och känner fortfarande rysningar längs ryggraden.

Det kanske var lite invecklat men jag tycker det var värdigt filosofiskt och intressant.

Hur man ser på jaget och hur det förändrar allt...

Så jag tolkade det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 3 weeks later...

NGE är verkligen utan tvekan en serie som man antingen hatar, eller älskar. Finns en väldigt liten gråzon, om än någon alls.

Jag är en av få som tycker de två sista avsnitten av NGE är underbara, dock kunde de tagits ett par steg längre och djupare. Hela Evangelion i sig är ett mästerverk, som avnjutits mer än 40 ggr under min tid som anime-fantast. För var gång man aktivt tittar, så hittar man antingen något nytt svar eller en ny fråga, för det finns ett otroligt djup som man oftast inte märker första gången då det kanske är aningens för mycket på en gång.

Revival of eller "Platinum" utgåvan av Evangelion är att rekommendera, då en hel del scener som är borttagna i TV orginalet är med här

Länk till kommentar
Dela på andra sajter