pauline Skrivet februari 20, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 20, 2005 Tycker ni att det förekommer politiska budskap i manga? Är de politiska budskapen de samma i de flesta manga serierna? Jag och några vänner diskuterade detta och var överrens om att det ofta fanns liberala åsikter i manga, framförallt om tolerans och jämnlikhet men även personlig frihet. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet februari 20, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 20, 2005 Beror lite på mangan. Mycket av det som riktar sig till yngre tycker jag inte man riktigt kan klassa som 'politik' i meningen riksdag och partier, det är mer uppfostrande råd som även västerländska barnprogram och serier innehåller. Andra, som Sanctuary och Nausicaä och säkert mycket mer vuxenmanga jag inte läst, innehåller tydligt uttalade politiska budskap. Och så finns det de som ligger mittemellan, och kan vara politiska om man tolkar så Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Skrivet februari 20, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 20, 2005 Jag har fått för mig att dom som skapar ofta är mer lagda åt vänster.. Ännu inte läst någon manga som är typiskt höger iaf.. skulle kännas rätt snett tror jag, kapitalism utan någon som helst moralisk vinkling. Snackar du liberal som det högern numera kallar sig(dv.s frihet att få använda sina pengar) eler menar du social liberalism? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet mars 1, 2005 Anmäl Share Skrivet mars 1, 2005 Jag har lagt märke till att i många manga serier så är "de onda" detsamma som dagens diktatorer och de "goda" är de som befriar folket och gör att de får egna åsikter. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg