zimeon Skrivet januari 24, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 24, 2005 Jag har sett på animé i över sjutton år. För två dagar sedan trodde jag att jag visste vad japansk tecknad film var. För två dagar sedan trodde jag att kände till animévärldens största pelare. För två dagar sedan var jag fruktansvärt obildad. För två dagar sedan hade jag inte sett Gunbuster. Det känns som om ord inte räcker till. Med min fattiga kunskap i språket mäktar jag inte beskriva vilket vansinnigt, omätbart mästerverk jag just beskådade. Jag började bara gråta. Ytligt sett såg det ut som vilken rymd-robot-animé som helst, om än oerhört mycket högre kvalitet. Men ändå, bara en rymd-robot-animé. Den var måhända vemodig, men definitivt inte sorglig. Och jag började bara gråta. Mitt otillräckliga sinne orkade inte ta emot alla intryck, och tårarna bara rann. Varenda scen, varenda replik, varenda animation fullkomligt strålade ut sitt arv på ett sätt jag aldrig någonsin förut varit med om. Bakom varje figur kände man tyngden av över tjugo års animétradition. Bakom varje cell åratal av entusiasm. Från varje avsnitt hördes skriet som ekat i animévärlden i över femton år. I en så hög kvalitet att man fick svindel. I en sådan kompakt form att sinnet baxnade. I en rymdopera på sex ynka halvtimmesavsnitt slinker Gainax in så mycket konkret och abstrakt kvalitet i så många lager att det är ett rent under att animémarknaden inte kollapsade. Hur någon efter detta kan ha vågat göra rymdanimé övergår mitt förstånd. Detta Gainax' övermänskliga dåd från 1989 får alla kontemporära animéer att framstå som dåliga skämt. Ibland, vid ett fåtal tillfällen, känner man att dessa sjutton år av ens liv som man har vigt till japansk tecknad film kanske inte är helt bortslösade. Idag är en sådan dag. För idag har jag sett Gunbuster. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Buffi Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 Najs, gunbuster är helt klart riktigt jävla bra, framförallt mot slutet. Fast har Gainax någonsin misslyckats med något? (mahoromatic var iofs kanske inget mästerverk direkt) ;) Minns att jag satt och sträcksåg den för ett par år sen på en sunkig vhs-kopia :) Skulle inte säga nej till att se om den på lite bättre kvalitet så det kanske blir att plocka upp den på dvd någon gång. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sohma Kyo Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 Köpte Gunbuster på auktion på en Odåga visning för minst två år sedan. Jag hade inte mycket erfarenhet i bagaget vid den tidpunkten. Jag hade lånat Evangelion VHSer och ägde Macross filmen samt Ghost in the Shell, men det här var något speciellt. Jag hade inga förväntningar alls, men allt eftersom man såg igenom avsnitten blev man ganska tagen på sängen (Ordspråk - red). Storyn var engagerande och spännande helt plötsligt, och jag kunde inte låta bli att känna mig rörd under vissa moment - särskilt slutet. Svårt att fortsätta på det här, men jag kan säga att jag trodde direkt att det var en anime klassiker som jag fått vantarna på när jag vann auktionsbudet. Lite förvånad att Gunbuster aldrig nämnts som en klassiker, för det är väl 'klassiker' som har engagerande berättelser och en gripande handling utöver det vanliga? En underhållande OAV, på flera sätt och vis. Jag kunde bara inte låta bli att flina åt hur Gunbuster dödar några hundratals miljoner fiender med en enda energistråle. Det kändes bara för overkligt. *skratt* Rekommenderas varmt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 Fåse nu... Är det Gunbuster där nått avsnitt är i svartvitt eller nått? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 Japp, det är svartvitt mot slutet av serien. Helt klart högklassig KONCENTRERAD anime. Korta serier och filmer är enligt min ringa mening det man ska lägga krutet (och kosingen) på. En serie som går i TV med 25+ avsnitt BLIR urvattnad efter ett tag, dessutom kostar det för mycket att köpa den och tar för mycket tid att titta på. Kul också att veta att man var ungefär 10 år före Zimeon med att se på Gunbuster! ^__^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
SFish Skrivet januari 25, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 25, 2005 Hmmmm väldigt länge sen man såg på den, har inga minnen av att den skulle vara så superbra som folk här säger... kanske får lov att se om nångång när man har tid typ om 3 år... Håller med b8q, korta serier brukar vara bättre än korta. Finns ju några 26 episodare som slår allt, men annars är det mest korta saker och filmer som är "bäst"... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LizZiGicLae Skrivet januari 26, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 26, 2005 Hittar den ingenstans. Det enda jag hittar på Webhallen är det här men det verkar ju bara vara en film och Gunbuster är väl egentligen en serie? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kenshiro_sprängs Skrivet januari 26, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 26, 2005 LizZiGicLae: Gunbuster är en Direkt-på-video i sex avsnitt från 1989. Det där en samlingsutgåva, komplett med alla avsnitt. Just den där utgåvan fanns på rea på sf-bokhandeln för ett tag sedan, för typ 150-någonting. Fast sak samma. 290 för en hel serie är ganska billigt. Särskilt om man betänker hur kvalitativ den är. (Nej, jag har inte sett hela än. Men vänta bara tills jag kommer hem... Ah... Goa grejer!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Druv Skrivet januari 26, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 26, 2005 Lite förvånad att Gunbuster aldrig nämnts som en klassiker, för det är väl 'klassiker' som har engagerande berättelser och en gripande handling utöver det vanliga? And you said I was mad! Nja, okej, det gjorde ni inte, men även jag har alltid undrat varför Gunbuster får så lite kärlek, när den är så underbart bra. Bara Utena har lyckats övertrumfa den, och där hade de ju faktiskt lite mer tid på sig. Efter att ha sett första avsnittet av Top wo Nerae! 2 så är jag tyvärr väldigt, väldigt rädd. Förresten så är det väldigt kul att se likheterna med Ace wo Nerae! Vissa kanske skulle kalla det en rip-off, men jag anser nog att serierna har helt olika utstrålning, och bra på sina sätt. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet februari 3, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 3, 2005 Jag fick Gunbuster (VHS collectors edition) av min polares bror... Han tyckte den va kass (men han va oxo en idiot) DET va bland de bästa som hänt mig och bland de sämsta som hänt min polare eftersom han oxo ville ha den :P sjukt bra anime i högsta kvalite... de blir inte bättre Pale Shade // Signing off Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
ElgeN Skrivet februari 4, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 4, 2005 Fint skrivet Zim, efter din vinkling av denna underbara(?) serie, så måste jag se den. Jag får återkomma med en egen åsikt! :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
qurion Skrivet februari 4, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 4, 2005 kanske skulle kolla på den :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
AIe Skrivet februari 5, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2005 Var väldigt längesen man såg den. Har inte heller för mig att det var något direkt "super bra" med den utan den dög väll. hmm...nu när jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg hur den slutar. Får ta och damma av dom gamla VHS kasetterna och se om den kanske finns kvar där någonstans. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sokkan Skrivet februari 5, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 5, 2005 ...nu när jag tänker efter så kommer jag inte ens ihåg hur den slutar. Just slutet i Gunbuster är ju helt underbart. Jädrar vad tårarna rann. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet februari 8, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 8, 2005 De var den första (och en av de bästa) anime jag sett... gotta love it *kärlek* :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet april 9, 2005 Anmäl Share Skrivet april 9, 2005 Sett klart GunBuster nu och jag måste hålla med er andra, detta är en mycket speciell serie. Fattat tyckte för i stort sett allt vad serien har att erbjuda, speciellt alla fanservice scenerna ;) Mäkta bra anime som alla borde se, punkt Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LordMune Skrivet april 10, 2005 Anmäl Share Skrivet april 10, 2005 Om det inte redan har konstaterats kan jag göra det nu; GunBuster är bäst. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pale Shade Skrivet april 11, 2005 Anmäl Share Skrivet april 11, 2005 Word Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet juli 2, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 2, 2005 Någon som har sett Gunbuster 2? Någon annan som får FLCL vibbar? :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
LordMune Skrivet juli 3, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 3, 2005 Naturligtvis- misstänker att Gainax post-FLCL aldrig kommer kunna återgå till det normala. :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet juli 5, 2005 Anmäl Share Skrivet juli 5, 2005 Naturligtvis- misstänker att Gainax post-FLCL aldrig kommer kunna återgå till det normala. :D Tror du inte? Gör inte mig något, älskar verkligen deras stil :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
docster Skrivet juni 4, 2006 Anmäl Share Skrivet juni 4, 2006 Såg just femte avsnitten av Gunbuster 2, satans vad bra serien är. Animationerna är så fina så man blir tårögd. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg