Mr Mustachio Skrivet april 7, 2004 Anmäl Share Skrivet april 7, 2004 Vilka är era favoritmangatecknare om man ser på bara tecknarstilen och inte storymässigt? Själv är mina tre favoriter nog... ummm ... jo Katsuhiro Otomo (Akira) Rumiko Takahashi (Ranma) och Leiji Matsumoto (Galaxy Express 999) Otomo lyser när det gäller "kameravinklar" och spännande bildlösningar. Han lyckas också alltid få till en härlig tyngd och unik...skap (unikhet?)i sina bilder där många andra artister har en begränsad bildkomposering som upprepas allt för ofta. Rumiko Takahashi är visserligen en sådan artist, men det gör inget, för hon är oöverträffad när det gäller att teckna fysisk humor och fartkänsla. Det är mer fart och fläkt i hennes erier än vad det är i en genomsnittlig anime. Sist har vi Leiji Matsumoto, och när det kommer till ren och skär bildpoesi så finns det ingen som kan slå honom. Hans serier är i det närmaste hypnotiska i sin skönhet och enkelhet och han ska ha all respekt i världen för att han hållt fast vid sin stil i över 30 år. Andra artister som är extra bra på något speciellt är Masamune Shirow (Ghost in the Shell) som är ruggit bra på att teckna mekaniska saker, Kosuke Fujishima (Oh! My Goddess), som - i mitt tycke - tecknar väldigt vackra flickor och väldigt vackra klädesplagg på flickorna :D . Idag tycker jag att att mycket manga har en ganska opersonlig tecknarstil vilket jag kan gråta en tår över ibland. Speciellt gäller detta manga baserad på anime, vilket kanske inte är så konstigt. Nåväl, jag har en tendens att lägga allt för stor vikt vid hur en manga ser ut. Det är väl trots allt ståryn som räknas. För det mesta. God Middag Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet april 7, 2004 Anmäl Share Skrivet april 7, 2004 Leiji Matsumoto är en av mina absoluta favoriter. Härlig tecknarstil... Sist har vi Leiji Matsumoto, och när det kommer till ren och skär bildpoesi så finns det ingen som kan slå honom. Hans serier är i det närmaste hypnotiska i sin skönhet och enkelhet och han ska ha all respekt i världen för att han hållt fast vid sin stil i över 30 år. Bra skrivet! Jag instämmer :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Pjat Skrivet april 7, 2004 Anmäl Share Skrivet april 7, 2004 Masakazu Katsura teckningar och hans "verklighets syn" på människor/karaktärer är hur bra som helts... en av mina favoriter.. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet april 8, 2004 Anmäl Share Skrivet april 8, 2004 För att ge denna tråd ytterligare en dimension, posta gärna länkar där man kan se exempel på de olika tecknarnas verk. Många kanske t.ex. vet vad de gillar men inte vet vem som gjort det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet april 8, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 8, 2004 Ok, här är lite länkar till gallerier för ett par av tecknarna: Katsuhiro Otomo: http://www.juroara.com/mangaa.htm Leiji Matsumoto http://www.mit.edu:8001/people/rei/MANGA/999.html (i slutet av den sidan finns det länkar till några sidor ur GE999) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet april 8, 2004 Anmäl Share Skrivet april 8, 2004 Okey här är ett par Leiji Matsumoto länkar... http://babelfish.altavista.com/ kan man navigera hyffsat... http://www.leijiverse.com/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ohem Skrivet april 10, 2004 Anmäl Share Skrivet april 10, 2004 Yukito Kishiro Så bra på att teckna mänskliga och cyborg-punk karaktärer att det inte är otroligt, suverna detaljer och skuggningar. Jag tycker att han är perfekt ^^. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Haku Skrivet april 11, 2004 Anmäl Share Skrivet april 11, 2004 favvotecknare: 1.Ken Akamatsu [skapare av Love Hina som man kan läsa i MangaMania] 2.Akira Toriyama [skapare av DB,DBZ och DBGT.jag tycker att ansikterna och ögonen inte är så himla detaljerade och det är därför som han kommer tvåa.Till skilnad från ansiktena är kropparna kläderna och anatomin väldigt detaljerat!] (jag kommer säkert att få lida för att jag har skrivit så hära!) (!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 jag diggar Eiichiro Oda som tecknat bla. One Piece.. mkt härliga bilder. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Roz7 Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 Min favvotecknare är självklart Yoshihiro Takahasi! Gubben som har hunnit bli över 50 bast(!) Men i alla fall, han är... nu kom jag av mig... Jo, ingen kan mäta sig med honom om man ska rita manga-hundar. Han har nämligen skrivit och illustrerat Silver Fang (Ginga: Nagareboshi Gin) och WEED (Ginga legend Weed). Jag växte själv upp med Animén till Silver Fang och den har verkligen påverkat mig som person. Men det ska jag inte gå in på (som tur är, annars hade det varit över 100 000 000 ord)... Om ni vill veta mer om Silver Fang och weed rekomenderar jag er att antingen besöka http://www.hopeanuoli.com (finska/engelska) eller http://www.gingaworld.net (svenska) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zruka-Chan Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 Min absoluta favorittecknare är ju Ken Akamatsu, men näst bästa är ändå Hiroaki Samura (Blade of the Imortal´s tecknare..) + Tohuru Fujisawa som har gjort GTO. det är bra teckare det ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zjgameru Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 Måste få säga att jag håller med Roz7. Yoshihiro Takahashi är också min största favorit bland tecknarna. Hans underbara historier om hundar, han verkar inte ha något annat intresse än att göra härliga och vackra äventyr med hundar ^o^ Ginga Nagareboshi Gin och Ginga no Densetsu Weed är ju bara ett fåtal av de mangas han tidigare gjort där det handlingen kretsar sig kring hundar. Yamoto the white fighter var en av dem andra också. Sen har han ju gjort småberättelser som t.ex. Hanato. Fast, ja... Ginga Nagareboshi Gin (Silver Fang / Hopeanuoli) kommer ju alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katsu Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 Hm. Skulle tro att mina favorittecknare är CLAMP (för deras otroligt vackra stil) och Pinku Hanmori (en inte så känd mangka, som tecknat Mermaid Melody Pichi Pichi Pitch). ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rabieskatt Skrivet april 16, 2004 Anmäl Share Skrivet april 16, 2004 naruto kan vara grümt ibland. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Zruka-Chan Skrivet april 17, 2004 Anmäl Share Skrivet april 17, 2004 Hm. Skulle tro att mina favorittecknare är CLAMP (för deras otroligt vackra stil) måste hålla med på det där.. CLAMP gör otroligt snygga bilder :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 17, 2004 Anmäl Share Skrivet april 17, 2004 Om det handlar om vilken artist som man utan tvekan vet att han bara spottar ur sig bra saker så är det inte ens ett val, då kommer Mitsuru Adachi på en överlägsen förstaplats. Ingen gör serier som han. Allt han får ur sig är mästerverk. Om det handlar om vilken tecknare man tyccker tecknar bäst är det en helt annan historia, men jag är enormt förtjust i Reach Ueshibas teckningar. Kentaro Miura är å andra sidan förmodligen den som tecknar bäst, vid sidan om Tsukasa Hojo. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tetsuo-shima Skrivet april 18, 2004 Anmäl Share Skrivet april 18, 2004 Katsuhiro Otomo (Akira) helt underbar stil (!) med mer men det får bli nån annan gång (!) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet april 19, 2004 Anmäl Share Skrivet april 19, 2004 Hm. Skulle tro att mina favorittecknare är CLAMP (för deras otroligt vackra stil) måste hålla med på det där.. CLAMP gör otroligt snygga bilder ;) ohh CLAMP glömde jag nästan otroligt trevliga bilder ^^ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Mustachio Skrivet april 20, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet april 20, 2004 Om det handlar om vilken artist som man utan tvekan vet att han bara spottar ur sig bra saker så är det inte ens ett val, då kommer Mitsuru Adachi på en överlägsen förstaplats. Ingen gör serier som han. Allt han får ur sig är mästerverk. Om det handlar om vilken tecknare man tyccker tecknar bäst är det en helt annan historia, men jag är enormt förtjust i Reach Ueshibas teckningar. Kentaro Miura är å andra sidan förmodligen den som tecknar bäst, vid sidan om Tsukasa Hojo. Har du några bra länkar där man kan se deras verk? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kyandee Skrivet april 22, 2004 Anmäl Share Skrivet april 22, 2004 Min favorit är Rumiko Takahashi. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet april 22, 2004 Anmäl Share Skrivet april 22, 2004 [angående Adachi, Ueshiba, Miura och Houjou] Har du några bra länkar där man kan se deras verk? Varken Adachi eller Ueshiba har några officiella hemsidor. Miura verkade inte heller ha någon. Men Hojo har en på http://www.hojo-tsukasa.com/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Daffid Skrivet april 24, 2004 Anmäl Share Skrivet april 24, 2004 Hiroaki Samura(Blade of the Immortal). Bilderna är enormt detaljerade och visar hur snyggt det blir med ganska difusa linjer.Barnen i serien är också väldigt söta :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Hellis Skrivet april 25, 2004 Anmäl Share Skrivet april 25, 2004 Myjazaki LÄTT! Vet inte om jag stavade rätt men hans stil e klock ren! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet april 25, 2004 Anmäl Share Skrivet april 25, 2004 Myjazaki LÄTT! Vet inte om jag stavade rätt men hans stil e klock ren! Hayao Miyazaki?antar att du menar det, personligen gillar jag tecknandet men ingen favorit. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
JewnaS Skrivet maj 4, 2004 Anmäl Share Skrivet maj 4, 2004 Mina favoriter är: Kishimoto Masashi [Naruto] Akira Toriyama [b.la Dragon Ball och Kajika ] Men det finns massor av annan bra anime/manga från andra tecknare såklart :D Men jag tror nog att det är dom som är min favoriter.. :) Jo föresten.. Chobits tecknaren är bra också, vem han/han nu är :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg