Chiia Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Den här frågan har jag haft enda sen jag började läsa Chobits ( i Manga mania)... Vad är en chobit? Är chii en sådan och vad kan hon göra? :| För dom som läst chobits kan nog svara på frågan.. ______________ Your Game! Your rule! Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sandera Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Tjaa...vad jag minns,är en Chobit någon slags superdator/robot,som antas bara vara en myt.CHii är väl antagligen en...jag har inte lästa Cobits på jättelänge,så jag vet inte om jag fick allt det där rätt... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
super-8 Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 man får ju reda på allt sånnt i slutet att chobits när allt uppdagas och alla gåtor blir besvarade... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Petus Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 ja chii är en så kallad "chobit". och man behöver inte ha läst mangan för att få veta det. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
No/One Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Nej hon är väl en så kallad "prescom" ?? Har iofs bara sett de 3 första anime avsnitten. Som andera sa så är hon någon specialversion som ingen tror finns igentligen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Teron Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Nej hon är väl en så kallad "prescom" ?? Har iofs bara sett de 3 första anime avsnitten. Som andera sa så är hon någon specialversion som ingen tror finns igentligen. Som Petus säger, Chii är en chobit, vilket förvisso är en slags Persocon . Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Den korrekta översättningen är egentligen att Chii är en "PC", eller "persondator". Det ord som används i serien är "pasokon", alltså precis exakt det ord som japanerna använder för "dator" eller "PC". Personligen tycker jag det är en ganska trist miss i översättningen. Det klingar så vansinnigt galet när världen i Chobits ser ut precis som vår, men att ordet "PC" betyder människoliknande robotdator. Dessutom hade "persondator" låtit så klockrent på svenska också, av ganska uppenbara anledningar. Det är synd att det föreligger en sådan näst intill religiös källspråksfixering i mangaöversättningar. Det gör att vi missar ganska mycket av stämningen. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sartas Skrivet december 22, 2004 Anmäl Share Skrivet december 22, 2004 Persocom klingar i alla fall fint :) @Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade... Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 23, 2004 Anmäl Share Skrivet december 23, 2004 @Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade... Pasokon. Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
b8q Skrivet december 23, 2004 Anmäl Share Skrivet december 23, 2004 @Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade... Pasokon. Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av. Det är inte bara ballare, det är ju dessutom DET som gör att Chobits budskap faktiskt går hem; "att folk ägnar mer och mer tid med sina datorer och närmast får känslor för dem". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sartas Skrivet december 23, 2004 Anmäl Share Skrivet december 23, 2004 Okej. jag förstår. :) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
No/One Skrivet december 23, 2004 Anmäl Share Skrivet december 23, 2004 @Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade... Pasokon. Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av. Det är inte bara ballare, det är ju dessutom DET som gör att Chobits budskap faktiskt går hem; "att folk ägnar mer och mer tid med sina datorer och närmast får känslor för dem". Ja men chii är ju väldigt söt om man jämför med en vanlig dator :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet december 28, 2004 Anmäl Share Skrivet december 28, 2004 Kommer Chobits ges ut som pocket i Sverige under nästa år eller överhuvudtaget? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 29, 2004 Anmäl Share Skrivet december 29, 2004 Ja. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chiia Skrivet december 30, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet december 30, 2004 Jo tjenare! Jo jag har en till fråga: Varför har dom persecoms (Sån som chii) och vad används dom till.... det fattar jag inte riktigt? :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 31, 2004 Anmäl Share Skrivet december 31, 2004 Läs serien? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg