lf Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 Hej! Jag har precis registrerat mig för att ställa en säkert uuuuurdum fråga... Jag har köpt lite böcker i julklapp till pojkar i släkten och när jag kom hem såg jag ju att man ska läsa dem baklänges, alltså sid 1 är längst bak. Är det så med alla dessa manga-serier? Hoppas på svar till ett blåbär... lf Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GinGirl Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 Manga serier kommer ifrån japan,och dom i japan läser så. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Onizuka Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 Att läsa från höger till vänster är det japanska sättet att läsa Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 Förlagen orkar inte satsa pengar på att spegelvända seriesidorna, eftersom det kostar en massa pengar att göra så. Särskilt inte då när det är en "innegrej" med att läsa från höger till vänster. Svenska utgåvan av Ranma läses däremot från vänster till höger. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 Dessutom lär man sig redigt snabbt hur man ska läsa, jag lärde mig efter nån pocketbok eller 2 :) Men det blir nog inga problem ska du se. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Tank Skrivet december 15, 2004 Anmäl Share Skrivet december 15, 2004 För att svara på din fråga finns det i alla fall en serie på svenska som man inte läser baklänges och det är Ranma 1/2. Men vet jag inte om du syftade på svensöversatta eller ej Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fjall Raven Skrivet december 16, 2004 Anmäl Share Skrivet december 16, 2004 Svenska utgåvan av Ranma läses däremot från vänster till höger. Jag råkade läsa slutet av mitt USA-ex. Det var inte kul. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
cainz Skrivet december 16, 2004 Anmäl Share Skrivet december 16, 2004 Puh, skulle vara underbart om de spegelvände sidorna istället. Att läsa skolböcker baklänges är ingen hit, blir lätt så när man är mer van att läsa från andra hållet. :| Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet december 18, 2004 Anmäl Share Skrivet december 18, 2004 Äldre översättningar till engelska (och andra språk, tror jag) är däremot nästan alltid spegelvända, och de långkörare som har börjat publiceras på det sättet har i de flesta fall fortsatt att vara västerländska. Några få serier är inte spegelvända utan hopklippta, så att nästan varje enskild ruta är samma som i originalet, men den är inte på samma ställe på seriesidan. ("Blade of the Immortal" på engelska ser ut så, enligt serieskaparens önskan. Även de första volymerna av "Barefoot Gen" gjordes på det sättet, fast jag är inte säker på om det också gäller nyutgåvorna.) Men detta var innan det blev inne med japansk läsriktning. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sandera Skrivet december 18, 2004 Anmäl Share Skrivet december 18, 2004 Som sagt,så läser man i Japan,men det går jättesnabbt att lära sig.Och det står ju oftast i slutet av boken hur man ska läsa,så ädr får man väl lite hjälp. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Hur gör man för det mesta i andra länder där det finns mycket manga som Tyskland, USA eller Frankrike, spegelvänder de eller behåller de från höger till vänster som original? Någon som vet? Jag är i alla fall tacksam att det som det sägs är en innegrej i Sverige att man behåller det från det hållet som är i original så man slipper spegelvända sidor. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kakan Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Jag har en fransk mangatidning (DMangas) och i den läser man från vänster till höger alltså "normalt". Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Hur gör man för det mesta i andra länder där det finns mycket manga som Tyskland, USA eller Frankrike, spegelvänder de eller behåller de från höger till vänster som original? Någon som vet? Man spegelvände förr men gör det normalt inte mer. Av den enkla anledningen att det är billigare och i de flesta lägen faktiskt också bättre att inte spegelvända. Framförallt samurajserier blir ganska besvärliga när alla helt plötsligt håller svärdet i fel hand. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Spazer Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Ja den där bakvändhets effekten är ju en anledning att man inte gillar spegelvändning. Känns som ett för grovt ingrepp på originalet. Bra att man släpper den mesta mangan på original hållet från början så att de nytillkomna svenska mangaläsarna får vänja sig på direkten. Om de inte dissar det helt som bakåtvända mysko serier istället vill säga. =/ Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet december 20, 2004 Anmäl Share Skrivet december 20, 2004 Om de inte dissar det helt som bakåtvända mysko serier istället vill säga. =/ Det är ju det som är problemet - det kan tänkas att många gör det, särskilt äldre läsare. Keiji Nakazawa har för övrigt sagt i en intervju att han inte har något emot att hans serie ("Gen -pojken från Hiroshima") spegelvänds, så länge den kan nå ut till så många läsare så möjligt. Honom gör det inget att alla hans figurer blir vänsterhänta. :) Men så är han ju också ovanligt inriktad på budskapet och inte så fixerad vid att det ska vara snygga bilder. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg