jagvillha Skrivet december 8, 2004 Anmäl Share Skrivet december 8, 2004 Jag har nu gått lite halvpank i snart ett år. Inget direkt jobb eller andra inkomskällor. Mina manga-inköp har i stort sett beståt av max två serier jag följer. Men det är ju så trevligt och skoj med manga. De flesta vet säkert om det men jag säger det i alla fall. Om ni inte har pengar så kan man ju låna manga på "Serieteket". Som då ligger mitt i StorStockholm beläget berevid/vid/i kulturhuset. Det finns även annan lektyr i serie-format för de som gillar det. Kulturhuset - Sergelstorg Serietekts öppettider: Mån: stängt Tis: 11-19 Ons: 11-19 Tor: 11-19 Fre: 11-19 Lör: 11-17 Sön: 11-17 Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CyberSphere Skrivet december 8, 2004 Anmäl Share Skrivet december 8, 2004 när du säger "låna", menar du då att det funkar som ett bibliotek (att man köper ett billigt kort sen är det gratis att låna), eller att man hyr mangorna? Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Genma Skrivet december 8, 2004 Anmäl Share Skrivet december 8, 2004 när du säger "låna", menar du då att det funkar som ett bibliotek (att man köper ett billigt kort sen är det gratis att låna), eller att man hyr mangorna? Man kan läsa serier gratis där och jag har för mig att man får låna hem utan kostnad (som på bibliotek). Men jag är itne helt säker, rätta mig om jag har fel. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Skrivet december 8, 2004 Anmäl Share Skrivet december 8, 2004 Låna är gratis, de följer Stockholms stadsbiblioteks regler, förrutom att de har vissa ex. som har 1-veckaslån (hög efterfrågan), som skiljer sig lite. Är man under 18 så är allt gratis, reservationer, förseningar osv. Annars kostar reservationer 10 kr per bok och försening några kr per påbörjad vecka. Så se till att lämna boken i tid. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dancing Moon Skrivet december 9, 2004 Anmäl Share Skrivet december 9, 2004 Det är ett bibliotek, vanliga bibliotekskortet funkar. De har också ett nyhetsbrev där nya böcker och ev. händelser står. Man kan anmäla sig från Kulturhusets hemsida *älskar serieteket* Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet december 9, 2004 Författare Anmäl Share Skrivet december 9, 2004 Exakt. Som föregångarna har sagt så är det som ett bibliotek med samma regler, skilldnaden är att det bara finns serier. Om du har ett bibliotekskort är det bara att gå in och börja låna allt du kommer över. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Noctune Skrivet december 9, 2004 Anmäl Share Skrivet december 9, 2004 *suck* serieteket är trevligt (har varit inne där en gång då jag hälsade på min syster i Uppsala) Synd att det inte finns något sådant där jag bor :( (jag vet, det finns inte tillräckligt stor efterfråga, men ändå...) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Karma Skrivet december 9, 2004 Anmäl Share Skrivet december 9, 2004 japanska bokhandeln, sun ai på tegnergatan... där är iofs. allt på japanska men det är i princip samma pris för en Shonen Magazine där som i japan. dvs. 30 spänn för en tidning som snarare borde kallas telefonkatalog. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 10, 2004 Anmäl Share Skrivet december 10, 2004 japanska bokhandeln, sun ai på tegnergatan... där är iofs. allt på japanska men det är i princip samma pris för en Shonen Magazine där som i japan Tyvärr är det inte riktigt så. Priset ligger snarare på 150~170% för vad det kostar i Japan. För en Shonen Jump på 240 yen får man nog betala säkert 30 kronor (som du sa), men det är faktiskt bara 18 kronor i Japan... Billigt i vilket fall som helst, men ändå. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Azon Skrivet december 10, 2004 Anmäl Share Skrivet december 10, 2004 Men ärligt. Man vill ju äga manga liksom. Om man bara var ute efter att läsa manga för läsandet skull så är ju internet det bästa alternativet. Om man gillar manga mycketså vill man ju ha en mangasamling, det är ju som att de som gillar musik mycket vill ju ha en skivsamling. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Karma Skrivet december 10, 2004 Anmäl Share Skrivet december 10, 2004 japanska bokhandeln, sun ai på tegnergatan... där är iofs. allt på japanska men det är i princip samma pris för en Shonen Magazine där som i japan Tyvärr är det inte riktigt så. Priset ligger snarare på 150~170% för vad det kostar i Japan. För en Shonen Jump på 240 yen får man nog betala säkert 30 kronor (som du sa), men det är faktiskt bara 18 kronor i Japan... Billigt i vilket fall som helst, men ändå. okke ^^;; men lite credit måste dem väl ändå ha för att de importerar ;D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
zimeon Skrivet december 11, 2004 Anmäl Share Skrivet december 11, 2004 okke ^^;; men lite credit måste dem väl ändå ha för att de importerar ;D Absolut! Sun Ai förtjänar all cred i världen. Det är en suverän butik. Tänk att kunna köpa serier direkt från Japan i Sverige. Återkommer med decemberlistan inom kort. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ming Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Men ärligt. Man vill ju äga manga liksom. Om man bara var ute efter att läsa manga för läsandet skull så är ju internet det bästa alternativet. Om man gillar manga mycketså vill man ju ha en mangasamling, det är ju som att de som gillar musik mycket vill ju ha en skivsamling. Ja, om man verkligen gillar en serie vill man kanske ofta äga den, så att man kan läsa om den när som helst. Men inte alltid eller nödvändigtvis. Samma sak med böcker: vad är annars bibliotek till för? På Serieteket kan man kolla in åtminstone en del titlar som man inte skulle ha råd att köpa eller inte vill chansa på (fast jag önskar att de hade många fler!). Och inte skulle jag föredra att läsa på internet, även om det vore etiskt och lagligt. Jag vill ha serien i handen och kunna vända på sidorna, inte sitta och stirra på en skärm. ;) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Onizuka Skrivet december 12, 2004 Anmäl Share Skrivet december 12, 2004 Tack för tipset, men jag bor inte i Stockholm Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Philomene Skrivet januari 27, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 27, 2005 Serieteket är trevligt, men att sägas är kanske att man inte längre kan låna hem mangorna utan det är m,eningen att man ska sitta där och läsa. :D Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shika Skrivet januari 28, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 28, 2005 Men ärligt. Man vill ju äga manga liksom. Om man bara var ute efter att läsa manga för läsandet skull så är ju internet det bästa alternativet. Om man gillar manga mycketså vill man ju ha en mangasamling, det är ju som att de som gillar musik mycket vill ju ha en skivsamling. Håller med. Det är ju fint o se alla bokryggarna uppradade i hyllan :) Har skaffat ett sommarjobb för sommarlovet för att kunna köpa mer.. har nämligen hittat ett riktigt pangjobb, heh.. B) Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
jagvillha Skrivet januari 31, 2005 Författare Anmäl Share Skrivet januari 31, 2005 Jo det är ju just det. Om man inte har pengarna som behövs för att bygga upp sin egna lilla sammling, hur gör man då? Det är ju därför man har serieteket. Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shika Skrivet januari 31, 2005 Anmäl Share Skrivet januari 31, 2005 Aa då har man kanske en samling på ett sätt men jag menade i bokhyllan, uppradat och snyggt.. lite materialistiskt heh.. Men jag säger inte att serieteket är dåligt Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ryuji Skrivet februari 15, 2005 Anmäl Share Skrivet februari 15, 2005 Är man under 18 så är allt gratis, reservationer, förseningar osv. Annars kostar reservationer 10 kr per bok och försening några kr per påbörjad vecka. Så se till att lämna boken i tid. Men då kan folk under 18 låna böckerna hur länge som hellst? Dom får ju inga böter? :P EDIT: Låna dom tills dom fyller 19 :P Citat Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlägg